16. اسفند 1395 - 14:42   |   کد مطلب: 15674
یک مدرس دانشگاه در رشته محیط زیست و آلودگی آب، هوا و خاک اظهار داشت: برنامه های روز درختکاری برای نیازهای زیست محیطی کافی نیست زیرا این برنامه ها به صورت اصولی واساسی انجام نمی پذیرد ,صرفا جنبه نمایشی دارد.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, روز درختکاری

به گزارش شبنم همدان، درختان نفس و قلب تپنده زمین هستند. درخت با ریشه هایی که در زمین و برگ های سخاوتی که در آسمان می گستراند به آدمی و هر جنبنده ای  نفس هدیه می کند. اما این درختان تنومند که در مقابل بادها وطوفان ها سرخم نمی کنند اما در برابر تبرهای چوبی از کمر خم می شوند ومرگشان فرا می رسد .

به مناسبت روز درختکاری گفتگویی با مهدی طیبی فعال محیط زیست ,فوق لیسانس محیط زیست _الودگی آب و هوا و خاک ومسئول محیط زیست شرکت نفت امیدیه و مدرس دروس محیط زیست انجام دادیم که در ادامه آن را می خوانید.

 

به عنوان اولین سوال در مورد فواید درختکاری توضیح دهید؟

این فعال محیط زیست پاسخ داد: درختان تاثیر به سزایی در جذب آلودگی های ناشی ازگازهای  نیتروژن آمونیاک و دی اکسید گوگرد و دی اکسید کربن دارند. درختان اکسیژن تولید می کنند و تأثیر بسیار زیادی در پاکیزگی هوا دارند. در مقابله سیل از خاک محافظت می کنند و با برگ های که بر روی خاک می ریزند مواد آلی خاک را جذب می کنند و باعث جلوگیری از فرسایش خاک می شوند. با قطع درختان نه تنها درخت آسیب می بیند بلکه  در مقابل باد و سیل خاک نیز دچار فرسایش می شود. درختان تاثیر بسزایی درایجاد یک  چشم انداز  زیبا دارند. از طرفی دیدن زیبایی های طبیعی تاثیر شگرفی درسلامتی  روح و جسم آدمی دارد. با تخریب درختان ما به محیط زیست جانوران و پرندگان هم آسیب می رسانیم. تقریبا می توان گفت درختان بخش مهمی از چرخه طبیعت هستند. اگر ما این بخش مهم را از چرخه طبیعت حذف کنیم ضررهای جبران ناپذیری در حیات انسان و بقیه موجودات زنده بوجود می آید .

 

برای حفاظت از محیط زیست چه اقداماتی در این زمینه باید انجام شود ؟

مهدی طیبی اذعان کرد :در عرصه حفاظت از محیط زیست باید از تخریب آن پرهیز کنیم و فرهنگ احترام به محیط زیست را درمیان  احاد جامعه نهادینه کنیم به گونه ای که  هر فرد ایرانی یک فعال محیط زیست باشد. در بخش های گوناگون  جمع آوری زباله ها از سطح زمین ,دریا ,خاک، نظارت دقیق محیط زیست بر فعالیت کارخانه ها و بررسی راهکارهایی که از میزان آلایندگی های صنعتی کارخانه ها بکاهد از جمله اقدامات زیست محیطی است. در ارتباط با مبارزه با ریز گردها والودهای هوا تنها به برگزاری همایش بسنده نکنیم بلکه راهکارهای عملی ارائه شود که بررسی همه جوانب به کار گرفته شوند .

آیا برنامه های روز درختکاری پاسخگوی نیاز محیط زیست هستند ؟

فعال محیط زیست پاسخ داد :به هیچ عنوان،  برنامه های روز درختکاری برای نیازهای زیست محیطی کافی نیست به دلیل اینکه این برنامه ها به صورت اصولی واساسی انجام نمی پذیرد ,صرفا جنبه نمایشی دارد .

نقش مردم در پویش درختکاری چیست ؟

وی اظهار کرد :تنها به یک روز از سال اکتفا نکنند بلکه نیاز به برنامه و تبلیغات و همچنین فرهنگ سازی وسیعتری دارد افرادی در بعضی از قسمت های دورتر از مناطق شهری اقدام به درختکاری می کنند اما این درختان نیاز به مراقبت و آبیاری دارند .

انتظار شما از مسئولین به عنوان یک فعال محیط زیست چیست ؟

طیبی تصریح کرد :به عنوان یک دغدغه و نیاز اساسی جامعه به محیط زیست نگاه شود .تغییر کاربری ندادن فضا های سبز می تواند گامی مؤثر در کمک به زیست بوم ما باشد. همچنین مسئولین باید توجه بیشتری به سمن های مردمی حمایت از محیط زیست داشته باشند و از تمام توان اداره ها و نهادها استفاده کنند و در روز درختکاری یک اصله نهال در اختیار هر فرد قرار دهند .

روز درختکاری برای فعال محیط زیست چه اهمیتی دارد ؟

وی بیان کرد :برای یک فعال، محیط زیست تنها در یک روز خلاصه نمی شود بلکه به عنوان یک وظیفه هر روز سعی در ایجاد ارتباط بهتر با محیط سبز دارد.

چه درختانی برای کاشت بهتر هستند ؟

وی اذعان کرد :با توجه به خشکسالی و کم آبی کشور بهتر است درختانی کاشته شوند که نیاز به آب کمتری دارند. متاسفانه در کشور ما کاشت درختان کاج رواج پیدا کرده است که تنها مزیت ان سبز بودن درتمام فصول سال است و بهتر است از درختان میوه ودرختان بومی هر منطقه برای کاشت نهال استفاده شود .

به سراغ یکی دیگر از فعالان محیط زیست در شهر همدان می رویم. حمید نوروزی از فعالان محیط زیست در همدان درباره فواید درخت و لزوم کاشت درختان در همدان  می گوید : تصفیه هوا، تثبیت خاک، تثبیت آب و فواید بیشمار دیگر امری بدیهی است اما لزوم کاشت و حفظ درخت ها و باغات در شهری مانند  همدان  نیاز به بررسی دارد.
وجود پوشش گیاهی و درخت ها بر میزان  بارش و نزولات جوی مساله ای اثبات شده است در شهری مانند  همدان که وجود باغات باعث تداوم  زندگی و پیدایش تمدن شده است درخت اهمیت فراوانی دارد .
حمید نوروزی  برای احیای باغات همدان  اظهار می کند : مهمترین کار برای حفظ محیط زیست در این زمینه و در شرایط فعلی، حفاظت و احیا باغات و پوشش گیاهیست.
ظریفت های بیشماری برای احیای باغات وجود دارد که با توسعه ناپایدار شهری و به تاراج رفتن تتمه ی باغات، در حال از دست دادن این ظرفیت ها هستیم.
 

آیا شما برنامه روز درختکاری رابرای حفظ محیط زیست کافی می دانید وچگونه میتوان نقش مردم را در حفاظت از محیط زیست پررنگ تر کرد ؟

نوروزی پاسخ می دهد : برنامه های روز درختکاری یک صدم نیاز ها هم نیست. حتی از نظر ترویج درختکاری. 
نقش مردم وقتی پررنگ خواهد بود که به شرایط هزاران سال زندگی در همدان فکر کنند و از شرایط زندگی صرفا ماشینی فاصله بگیرند. به یاد نحوه زندگی پدران و مادران و پیشینیان باشند و حرمت طبیعت را پاس دارند.
هر شهروند درختی بکارد و برای ادامه ی زندگی درختی که کاشته تلاش کند. درخت کاشتن و عکس گرفتن مادامی که درخت را رها کنیم راه بجایی نمیبرد.

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار