29. اسفند 1395 - 8:49   |   کد مطلب: 15883
هشدار فروش آجيل‌هاي كهنه در همدان
آجيل‌هاي کهنه و جلاداده شده/ مواد رنگي اما فاسد!
اين روزها و در ايام بازار داغ خريد عيد، برخی از مغازه‌ها و دستفروشان آجیل کهنه و فاسد رنگ شده را به جای آجیل تازه و سالم به مردم عرضه مي‌كنند.
آجیل کهنه,آجیل جلا داده شده,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

آجيل‌هاي کهنه و جلاداده شده/ مواد رنگي اما فاسد!

  

آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : شب عید است و بسیاری از همدانی‌ها  به مانند سایر مردم ایران خود را برای سال جدید آماده می‌کنند، در این میان بازارهای همدان پر از جمعیتی است که افراد سعی دارند با خرید لوازم منزل و دیگر مایحتاج خود سال جدید را با دلخوشی‌های جدید آغاز کنند.

سبزه میدان، خیابان بوعلی، خیابان شهدا و خیابان شریعتی از جمله مراکز خرید و فروش خشکبار شهر همدان به شمار می‌روند که در ایام عید شلوغ هستند، البته واحدهای صنفی نیز طی این ایام با تغییر شغل خود به فروش آجیل و شیرینی روی می‌آورند، چیزی که به گفته رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان غیر قانونی بوده و سال‌هاست از معضلات صنف آجیل‌فروشان محسوب می‌شود.

با وجود اینکه این روزها، کار و کاسبی آجیل فروشان بسیار داغ است اما نگران‌هایی نیز وجود دارد چراکه برخی از آجیل‌هایی که در بعضی از مناطق همدان به فروش می‌رسد کیفیت لازم را ندارند و از لحاظ سلامتی تغذیه سالمی به شمار نمی‌آیند.

 به هر حال بازار پررونق آجیل شب عید، وسوسه‌کننده است اما در این راستا تقلب‌هایی نیز دیده می‌شود، هنگامی که از بازار عبور می‌کنیم و به برخی از مغازه‌ها و دستفروشانی می‌رسیم که آجیل کهنه و فاسد را رنگ کرده و به جای آجیل تازه و سالم می‌فروشند، اینجاست که این ضرب‌المثلی می‌افتیم که «گنجشک را رنگ می‌کنند و جای قناری قالب می‌کنند».

این روزها توسط وانت بارها نیز پسته‌هایی به قیمت ارزان‌تر از مغازه‌ها به فروش می‌رسد که گفته می‌شود سودجویان طی روزهای پایانی سال پسته‌های دربسته و بلااستفاده را خریداری کرده و با فرآیندی غیر بهداشتی آنها را به پسته‌های خندان تبدیل می‌کنند و به قیمت پایین می‌فروشند نکته‌ای که رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان به آن اذعان کرده است.

همچنین رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان  نیز عرضه پسته‌‌ توسط وانت‌بارها را دارای کیفیت لازم ندانسته و توصیه کرده مردم چنین موادی را خریداری نکنند.

نکته قابل توجهه ماجرا این است که برخی از مردم آگاهی ندارند و علاوه بر اینکه پول خود  را در این راستا هدر می‌دهند، سلامتی خود را  نیز به خطر می‌اندازند، به سراغ کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتیم تا صحبت‌هایش را در خصوص خرید انواع آجیل بشنویم.

آزاده آذرپیرا در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه آجیل از آن دسته مواد غذایی به شمار می‌آید که بسیاری آن را به شکل باز یا به اصطلاح، فله‌ای خریداری می‌کنند، اظهار کرد: بهتر است آجیل‌ را به شکل بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی تهیه کرد.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند‌ آجیل باز ارزان‌تر از انواع بسته‌بندی‌شده است، گفت: این مواد را به حداقل میزان دلخواه خریداری کنید و قبل از خرید نیز بچشید و امتحان کنید، دیگر هیچ هزینه اضافی نیز بابت بسته‌بندی آن پرداخت نکنید.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به شرایط نگهداری، نحوه تهیه و فرآوری، میزان و نوع رنگ به‌کار رفته و... در این نوع مواد، که در سلامت آجیل نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: تهیه آجیل بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی باعث می‌شود که خریدار از بابت بسیاری چیزها، آسوده‌خاطر باشد.

وی با بیان اینکه آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند، گفت: واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گیری آفلاتوکسین در محصولات تولیدی هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیست.

آذرپیرا بیان کرد: اگر به هر دلیلی خرید آجیل به شکل سنتی انجام شد نکاتی را مورد توجه قرار دهید، از جمله اینکه آجیل عید از فروشگاه‌های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، خریداری شود.

وی با تاکید به اینکه از خرید گذری این مواد یا خرید از دستفروشان به شدت خودداری شود، گفت: هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه شود، آجیل تازه نباید هیچگونه بوی نامطبوعی داشته باشد.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان توجه به ظاهر آجیل را مهم دانست و افزود: وجود حفره‌ یا کپک‌زدگی از نشانه‌های کهنگی آجیل است و اگر در میان آجیل، بقایای حشرات مرده یا زنده مشاهده شد، نشانه فاسدبودن آن است.

وی با اشاره به اینکه پس دادن رنگ آجیل در دست، نشانه غیر بهداشتی بودن آن است، گفت: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو کشور، به کار بردن هر نوع رنگ، حتی رنگ‌های مجاز خوراکی، در تولید آجیل‌ها ممنوع است.

آذرپیرا با بیان اینکه در تولید و تهیه آجیل‌های بسته‌بندی‌شده و دارای پروانه بهداشتی، از هیچ‌گونه رنگی استفاده نمی‌شود، افزود: البته در صورت لزوم از رنگ‌های طبیعی مانند زعفران و زردچوبه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه از خرید پسته‌های دارای پوست بسیار زرد، براق یا مغز قرمز رنگ‌شده خودداری شود، گفت: برخی از فروشندگان تخمه‌هایی را به وسیله رنگ‌های مصنوعی خوش آب و رنگ می‌کنند و حال می‌توان گفت، رنگ‌هایی که برای رنگ کردن تخمه، بادام و... استفاده می‌شود، عمدتاً غیر مجاز بوده و گاهی حساسیت‌های شدیدی را در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه برخی از سودجویان پسته‌های بسیار خندان را در ظرف‌های آب گرم می‌ریزند تا باد کند و سپس آنها را داخل ظرف آب سرد می‌ریزند تا پوست‌شان به اصطلاح بترکد، خاطرنشان کرد: این اختلاف دمای ناگهانی یا به اصطلاح شوک حرارتی، روی کیفیت پسته تاثیر منفی می‌گذارد و علاوه بر آن موجب نم‌کشیدن پسته  نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند، گفت:  تخمه‌های لب‌خندان نیز انتخاب خوبی برای خرید نیستند چراکه مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.

آذرپیرا با اشاره به اینکه نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم نامطلوب می‌شود، تصریح کرد: از مصرف آجیل کهنه جداً خودداری شود، البته ممکن است در مراکز عرضه آجیل، محصولاتی را که کهنه یا آفت زده هستند، مجدداً بو داده و یا مخلوط کنند که باید در هنگام خریداری به این موضوع توجه شود.

وی تصریح کرد: نگهداری آجیل و خشکبار در مکان‌های مرطوب، موجب کپک‌زدگی و قارچ زدگی آنها می‌شود که باعث تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع شده و نیز در اثر ترشح بعضی از سموم، عوارض مختلفی در مصر‌ف‌کننده ایجاد می‌کند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مغز گردو نسبت به آفات انباری و کپک‌ها بسیار حساس است، گفت: این مواد در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به سرعت به اینگونه عوامل آلوده می‌شود که از مصرف آنها باید جداً خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه آجیل و خشکبار معمولا در ماه مرداد و شهریور به عمل می‌آید و آن را خام نگه‌ می‌دارند، افزود: اگر هوا گرم باشد برای نگهداری آن حتما به سردخانه نیاز است.

آذرپیرا با بیان اینکه فروشندگان خشکبار خام را به تدریج بین عرضه‌کنندگان پخش می‌کنند،که آنها نیز آن را با توجه به میزان فروش و استقبال مشتری کم‌کم بو‌ می‌دهند و به فروش می‌رسانند، گفت:  اگرچه آجیل خام را می‌شود تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگه‌داری کرد، اما آجیل بوداده را بهتر است در  مدت چند هفته مصرف کرد.

وی با اشاره به اینکه گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود، افزود:  شرایط نگه‌داری آجیل‌ها اهمیت زیادی دارد و بهتر است آجیل با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار داده شود که در این صورت 6 ماه در یخچال و یک سال در فریزر قابل نگهداری است.

انتهای پیام/ص

آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل کهنه آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل بسته بندی آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده آجیل جلا داده شده

آجیل کهنه,آجیل جلا داده شده,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها
آجیل کهنه,آجیل جلا داده شده,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها
آجیل کهنه,آجیل جلا داده شده,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

دیدگاه شما

آخرین اخبار