9. فروردين 1396 - 20:26   |   کد مطلب: 16002
زیبایی فصل بهار بر کمتر کسی پوشیده است اما این فصل خجسته ممکن است حامل نوعی بیماری و شیوع علایم مهلک آن در بین افراد باشد.
اوریون,بیماری های فصل بهار,بیماری های غدد بناگوشی,غدد بزاقی,مننژیت,انسفالیت,shabnamha.ir,شبنم همدان
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران : اوریون یک بیماری مسری ویروسی است که خیلی سریع بین افراد منتقل می‌شود و معمولاً از طریق ترشحات بزاق، بینی و تماس با فرد مبتلا به مدت طولانی ایجاد می شود.
 
در اثر این بیماری غدد بناگوشی که غدد بزاقی نیز نامیده می شوند به شدت دچار التهاب و تورم می شوند.
 
در بدن انسان سه مجموعه تولید کننده بزاق وجود دارد که شامل غدد بزاقی پشت و زیر گوش و زیر زبان بوده و در دو طرف صورت قرار دارند.
 
در اثر التهاب ناشی از بیماری اوریون این غدد در دو سوی صورت دچار تورم، برجستگی و درد می شوند.
 
علائم بیماری اوریون معمولاً در عرض دو هفته از زمان ابتلا به بیماری ایجاد می شود و شامل خستگی، بدن درد، سردرد، از دست دادن اشتها، تب با درجه حرارت بالا و تورم غدد بزاقی است.
 
این بیماری نیاز به مراقبت زیادی دارد و فرد بیمار می تواند از داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و سایر مسکن ها برای تسکین درد خود استفاده کند.
 
برای کاهش و تسکین درد التهاب غدد بزاقی می توانید از یخ استفاده کنید و آن را داخل پارچه یا حوله قرار داده و روی نقاط ملتهب قرار دهید. نوشیدن مقدار زیادی مایعات در طول روز می تواند به دفع مواد سمی از بدن کمک کند و نیز درجه حرارت بدن را کاهش دهد.
 
در طی مدت بیماری کارشناسان توصیه می کنند افراد از غذاهای نرم که به جویدن زیاد احتیاج ندارد استفاده کنند زیرا به دلیل التهاب غدد بزاقی جویدن غذا سخت و دشوار می‌شود.
 
کارشناسان توصیه می کنند افراد طی این مدت از خوردن مواد غذایی اسیدی و انواع نوشابه ها خودداری کنند زیرا می تواند باعث افزایش درد در غدد بزاقی شود.
 
معمولاً پس از یک هفته از شیوع علائم و ابتلای فرد به بیماری اوریون، حالت مسری بیماری از بین می رود و فرد می تواند با ارائه گواهی از پزشک به محل کار و تحصیل خود باز گردد.
 
معمولاً از بین رفتن التهاب غدد بزاقی پس از 10 روز از شروع بیماری به وجود می آید و فرد بهبودی نسبی پیدا می کند.
 
گفتنی است؛ ابتلا به این بیماری سبب مصونیت می شود و فرد دیگر به این بیماری مبتلا نمی شود.
 
عوارض ناشی از بیماری اوریون نادر است اما باید آنها را جدی گرفت، این بیماری بیشتر بر غدد بزاقی اثر می گذارد اما این التهاب می تواند در سایر قسمت های بدن از جمله مغز و اندام های تناسلی نیز اثرات مخرب بگذارد.
 
تورم و التهاب اندام های تناسلی به ویژه در آقایان در اثر این بیماری می تواند بسیار خطرناک باشد و سبب بروز ناباروری در آنها شود، به همین دلیل متخصصان استفاده از مسکن و کمپرس آب سرد را به مدت چند بار در روز برای آقایان در این بازه زمانی توصیه می کنند تا علائم بیماری فروکش کند.
 
زنان آلوده به ویروس اوریون نیز ممکن است با التهاب و تورم تخمدان مواجه شوند، هرچند که این بیماری باعث نازایی در آنها نمی شود.
 
اوریون ممکن است در صورت عدم درمان به التهاب مننژیت یا انسفالیت تبدیل شود که هر دو به شدت مرگبار هستند.
 
در اثر مننژیت غشای اطراف نخاع دچار التهاب می شود و انسفالیت به التهاب خود مغز گفته می شود.
 
کارشناسان هشدار می دهند اگر فرد مبتلا به اوریون دارای علائمی چون تشنج، از دست دادن هوشیاری یا سردردهای شدید باشد، سریعاً به متخصص مراجعه کند.
 
ویروس اوریون همچنین می تواند به از دست دادن شنوایی دائمی در هر پنج نفر از هر 10 هزار نفر منجر شود که در این صورت بیمار نیاز به پیوند حلزون گوش دارد تا قدرت شنوایی او بهتر شود.
 
چگونه از ابتلا به اوریون در امان بمانیم؟
واکسیناسیون یکی از بهترین شیوه ها برای جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری است. اکثر شیرخواران و کودکان در نوبت های واکسیناسیون خود واکسن های سرخک، اوریون و سرخچه را دریافت می کنند.
 
کارشناسان توصیه می کنند افراد در صورت عدم تزریق واکسن اوریون حتماً با پزشک خود مشاوره داشته و راهکارهای محافظتی را انجام دهند.
 
خانم‌های باردار یا افرادی که در مکان هایی از قبیل بیمارستان و یا مدرسه کار می کنند، حتماً باید در خصوص واکسن های مراقبتی اطلاعات لازم را کسب کنند.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار