13. فروردين 1396 - 20:32   |   کد مطلب: 16049
روز طبیعت نوروز 96 در همدان پر بود از خاطره‌های خوش، لحظاتی زیبا و سبز و فرصتی دوباره برای باهم بودن!
روز طبیعت,همدان,سیزده به در,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : روز طبیعت برای مردم همدان همانند دیگر نقاط کشور فرصتی برای تفریح و بودن در کنار خانواده و اقوام است تا نوروز را با خاطره‌اش خوش به پایان برسانند، مردم همدان برای گذراندن این روز به مناطقی مانند گنجنامه، تپه عباس‌آباد، تاریک‌دره، پارک مردم، امامزاده‌کوه و باغ ها و طبیعت اطراف شهر می‌روند و روز آخر تعطیلات خود را در این مناطق سرسبز سپری می‌کنند.

امسال نیز به رسم هر سال مردم سحرخیزتر از قبل، صبح زود با وجود خنکای بهار به دل طبیعت زدند تا پیش از پر شدن فضاهای تفریحی از جمعیت محل مناسبی را برای حضور چندساعته خود بیابند؛ پس از تعیین محل اقامت چند ساعته خود شروع به درست کردن آتش با چوب‌های خشک شده کردند تا به وسیله آتش هم خود را از سردی هوا محفوظ کرده و هم چای و یا کبابی درست کنند.

اغلب مردم همدان تمایل دارند به سمت طبیعتی بروند که در آن رودخانه و رود وجود داشته باشد تا به قول معروف سبزه‌های خود را گره زده و به آب روان بسپارند.

سبزه‌ها به رسم هر ساله بر روی سقف و یا صندوق عقب و یا کاپوت جلوی خودروها قرار گرفتند تا به محض دیدن رودخانه‌ای، آن را به داخل آب بیندازند اما برخی از این سبزه‌ها از روی ماشین می‌افتادند که ماشین‌های دیگری آنها را له می‌کردند.

از گذشته های دور در بین مردم همدان مطرح بوده که همدان در روز سیزده، چهار هوا را تجربه می‌کند، این موضوع به این خاطر گفته شده که هوای همدان در بهار معمولا ترکیبی از هوای آفتابی، بارانی، همراه با باد و ابری است.

مردم چادرهای مسافرتی خود را برپا کردند تا از سرمای ناگهانی هوا و باران در امان بمانند به همین خاطر اغلب نقاط پر بود از چادرهای رنگی با طرح‌ها و شکل های مختلف.

خوشبختانه در چند سال اخیر این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شده که برخی با همراه آوردن کیسه‌های پلاستیکی سعی دارند زباله به طبیعت نریزند و گاهی هم زباله‌های مانده از سال گذشته و افراد دیگر را جمع می‌کنند.

روشن کردن آتش در روز سیزده هم خود نوعی تفریح برای مردم محسوب می‌شود که باید حتما کباب را روی آتش درست کنند، چای آتشی بنوشند و یا دور آتش به تعریف و صحبت بپردازند؛ سبزه گره زدن، خوردن کوفته روز سیزده و بازی در دل طبیعت از دیگر موضوعاتی بود که در این روز بسیار به چشم می‌آمد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار