11. تير 1399 - 8:57   |   کد مطلب: 16411
بررسی اسیب های فضای مجازی بر سبک زندگی بانوان در گفت وگو با پژوهشگر حوزه زنان
دور شدن از فضای حقیقی زندگی با پرسه زنی در کوچه پس کوچه های دنیای مجازی
یک پژوهشگر حوزه زنان گفت: یکی از کارکردهای نقش بانوان در خانواده رهبری و مدیریت استراتژیک خانواده است و برای رهبری موفق یک زن باید ذهن و روحش وقف خانواده باشد تا اعضا را هدایت کرده و باعث رشد فردی و به نسبت رشد اجتماعی آنها شود اما متأسفانه فضای مجازی فکر و روح زنان ما را درگیر برنامه های کاذب کرده است که آنها را نه تنها از فرهنگ خود بلکه از همسر و فرزندان شان دور می کند.
 زنان,فضای مجازی,بی بند باری,حریم خانواده,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس :  چند سالی است که توسعه تکنولوژی و ورود شبکه های مجازی در ایران و جهان  موجب شده است این فضا در بی بند باری و عفت زدایی در زنان نقش آفرینی کند  و این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که  موج های بی بند باری خود را پیوسته تر از همیشه در بستر این شبکه ها پدید آورند. اما چگونگی روند تآثیر این شبکه ها بر افزایش بی بند باری موجب شد، گفتگویی با کارشناس و پژوهشگر در حوزه زنان  انجام دهیم.

زهرا عزیزپوریان پژوهشگر حوزه زنا ن در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص  شکستن  حریم خانواده ها توسط فضای مجازی گفت: ما خوشبختانه در نقطه مقابل  نگاه"اصالت فرد" غربی ها ، نگاه اسلام را داریم که طرحی است برای نجات بشر و هدایت آن که در عرصه  فرماین دینی جاری می شود.

وی با بیان اینکه هدایت نجات بشر به عناوین مختلف بارها در قرآن نیز به آن اشاره شده است، گفت: در قران کریم این هدایت به نام "حیات طیبه"  آمده است که بر خلاف ایدولوژهای لیبرالیسم عمل می کند به طور واضح باید بگویم حیات طیبه در ذات انسان  پرورش حیا است و این نشانگر این است دین اسلام دین حیا و کاملترین دین برای بشر نام برده شده است اما خوی لیبرالیسم  "حیا زدایی" را مطرح می کند  و تمام قیود دین پروری را به طوری می خواهد نفی کند

این پژوهشگر حوزه زنان خاطرنشان کرد: باید گفت تمدن غربی یک تمدن بی حیایی است.

عزیزپوریان با بیان اینکه در عصر حاضر با  نبرد بین حیا و بی حیایی روبرو شده ایم گفت: قرآن علامت مومن راداشتن "حیا" عنوان کرده است و به صورت پراکنده در آیات و سوره های متفاوت مانند احزاب و نور به " حیا "در گفتار و کردار اشاره کرده است.

وی در ادامه در توضیح بیشتر بیان کرد: قرآن کریم به صراحت تمام قوانین رعایت عوامل حجب و حیا را اشاره کرده است از جمله «حیای گفتار »را اینگونه به تصویر کشیده اس که اگر حرف می زنید حرف شما با ناز و کرشمه بیان نشود. زیرا اگر با کرشمه صبحت شود در فردی که قلبش دارای  مرض باشد  به شما طمع خواهد کرد .

این پژوهشگر حوزه زنان، اهداف دشمن را در رسانه های سنتی و شبکه های آنلاین مجازی  ترویج دین زدایی و بی حیایی  در بشر دانست و اظهار داشت: تمام دستورات حیا را در قرآن داریم و احتیاجی به تمدن غرب نداریم  و حتی قرآن در خصوص حیا در راه رفتن دختران شعیب را مثال زده و بیان کرده:  دختران شعیب با حیا راه می رفتند و در جای دیگر اشاره داشته  که ای زنان وقتی که راه می روید پای کوبی نکنید.

عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب(س) ادامه داد: در قرآن کریم نگاه کردن زن به مرد و مرد به زن نیز از مصادیق حیا عنوان شده است که « نگاه فروتنانه و افتاده » از نشانه های حیا در چشم است.

عزیزپوریان با تذکر بر اینکه  شبکه ها ی مجازی قطعا در زمان بحران  تاثیر گذاری ویژه بر مخاطبان دارند، گفت:امروزه شبکه های اجتماعی با زندگی روزمره مردم گره خورده است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست تا اندازه ای که برخی را به خود چنان وابسته کرده است که ساعات زیادی را صرف حضور در این فضا می کنند و با توجه به اینکه هجمه ضدانقلاب در تمامی عرصه ها از این طریق صورت می گیرد می تواند آسیب زیادی از ابعاد مختلف مخصوصا بُعد اعتقادی و فرهنگی بر پیکره جامعه وارد سازد.

این پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه یک رصد ساده در شبکه ها نشان می دهد حیازدایی و دین زدایی در اهداف راس دشمن قرار دارد، گفت: بیشتر برنامه های دشمن تمرکز بر تخریب فرهنگی و اعتقادی و اشاعه فحشا در ادر جامعه و خانواده است.

عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب(س) خاطرنشان کرد:بعضی از رسانه ها تمام تلاش خود را با  ادبیات فریبنده تلاش در شبهه افکنی و قبح شکنی نسبت به اصول دینی ما به کار گرفته اند.

وی در ادامه افزود: در شبکه‌های مجازی به عناوین مختلف قبح ارتباط با نامحرم شکسته می شود! و خیلی آسان جایگاهی که اسلام برای بانوان در نظر گرفته است  مورد تخریب قرار می گیرد و همین موارد بیشترین  اسیب هارا بر پیکره جامعه و خانواده ها وارد می کند که موجب می شود جایگاه بانوان در خانواده خدشه دار شود.

عزیزپوریان در ادامه از درگیری اذهان بانوان در شبکه های مجازی گفت: یکی از کارکردهای نقش بانوان در خانواده رهبری و مدیریت استراتژیک خانواده است و برای رهبری موفق یک زن باید ذهن و روحش وقف خانواده باشد تا اعضا را هدایت کرده و باعث رشد فردی و به نسبت رشد اجتماعی آنها شود اما متأسفانه فضای مجازی فکر و روح زنان ما را درگیر برنامه های کاذب کرده است  که آنها را نه تنها از فرهنگ خود بلکه از همسر و فرزندان شان دور می کند.

وی به نفش برخی از بانوان چهره مانند بازیگران به عنوان الگو در جامعه اشاره کرد و افزود: وقتی سبک زندگی و رفتار یک بانوی بازیگر می تواند به عنوان یک الگو برای جوانان جامعه مطرح باشد اما یک پست نامناسب یا یک حرکت ناشایست از او چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی می تواند جوانان را درگیر الگوهایی نامناسب کند.

این پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه بیشتر مخاطبین شبکه های مجازی جوانان هستند، گفت: وقتی که شبکه های مجازی و امثال تی وی پلاس و ... با داشتن برنامه هایی نامناسب حیا را در جامعه کمرنگ می کنند در واقع اعضای خانواده را از هم دور کرده و با ضربه زدن به  سبک زندگی و نظام های ارزشی که ما از آن تحت به عنوان "حیا طیبه" نمام می بریم، زمینه های فحشا، فساد، تنش در جامعه و خانواده و حتی خیانت را در جامعه ایجاد می کنند   .

وی در پایان با اظهار امیدواری کرد تا بانوان با توجه و  نسبت به مقوله آسیب های فضای مجازی و  شناخت ارزش های دینی و فرهنگی جامعه اسلامی، شاخصه تراز سبک زندگی اسلامی را به نحو احسن در خود پیاده کنند تا به رشد کمال واقعی دست یابند.

خبرنگار شکوفه زمانی

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار