25. اسفند 1399 - 11:13   |   کد مطلب: 16490
یک مدرس حوزه و کارشناس مسائل مذهبی - تربیتی گفت: اولین کار یک بانوی پاسدار باید صیانت از نفس باشد به عبارتی تبدیل شدن به « عبدالله ی- باشد و برای این مهم باید ابتدا رابطه خود و خدای خودش را با تقویت نفس و دوری از رذیلت ها و محرمات، اصلاح کند به اندازه ایی که دچار دنیا زدگی نشود از نعمات الهی بهرمند شود.
امام حسین(ع),روز سوم شهبان,روز پاسدار,بانوان پاسدار,پاسدار امام حسین(ع),shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

اباعبدالله بارزترین صفت امام حسین(ع)/ صیانت از نفس، نخسین آموزه بانوان پاسدار از امام حسین(ع) باشد

 

امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : منیره غلامی توکلی -  روز پاسدار روزی است، روزی که به برکت وجود دومین فرزند از بیت فاطمه سلام الله علیها و علی علیه السلام بر سایر روزهای این ماه پُربرکت افضل شده است.

در روایات آمده است که در نخستین روز یا هفتین روز تولد ایشان «امين وحى الهى، جبرئيل  فرود آمد و گفت: سلام خداوند بر تو باد اى رسول خدا؛ اين نوزاد را به نام پسر كوچك هارون "شبير"كه به عربى"حسين"خوانده مي شود نام بگذار. چون "على" براى تو به سان "هارون" براى "موسى بن عمران" است، جز آن كه تو خاتم پيغمبران هستى  و به اين ترتيب نام پر عظمت "حسين" از جانب پروردگار, براى دومين فرزند "فاطمه" (س) انتخاب شد.

سبک و سیاق زندگی امام حسین علیه السلام که دست پَرورده نبی(ص)، علم آموز علی(ع)، تربیت شده فاطمه(س) و همنشین امام حسن(ع) بوده اند به گونه ای است که می توان آن را جامع ترین دایرة المعارف سبک زندگی نبوی، علوی، حسنی و فاطمی دانست،. خط مشی که آن را سبک زندگی اسلامی می نامیم.

برای آشنایی بیشتر از  با ابعاد وجودی و  ویژگی های رفتاریِ امام سوم شیعیان خبرنگار طنین یاس با " حکیمه فرخی" مدرس حوزه و کارشناس مسائل مذهبی – تربیتی گفت وگویی را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه ماه شبعان و ماه محرم تعلق به وجود مبارک امام حسین(ع) دارند، گفت: در ماه شعبان که ماه تولد ایشان است، هیچ شهادت و رحلتی و در محرم که ماه شهادت ایشان هست، هیچ تولدی را نداریم و این نشان دهنده اهمیت، حساسیت و ویژگی منحصر به فرد امام حسین علیه السلام است.

وی در ادامه سیاستمداری، شجاعت، ایثار در دفاع از حریم قرآن، عترت را بارزترین ویژگی های امام حسین(ع) برشمرد و گفت: اگر بخواهیم در مکتب اباعبدالله شاگردی کنیم فارغ از این صفات باید به لقب زیبای «اباعبدالله»، یعنی « پدر بندگی و عبد خدا بودن» ایشان اشاره کرد؛ صفتی بارزی که در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی آن امام همام آنقدر ملموس بود که به این لقب شناخته شده اند.   

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «کلهم نور الواحد»؛ یعنی همه ی اهل بیت عصمت و طهارت یک نور واحد هستند و هدف همه آنها یکی است و آن هم «اعتلای کلمه الله و ترویج احکام الهی» است، اظهارداشت: اما بنابر موقعیت و مقتضیات حاکم بر جامعه چه از بُعد سیاسی، چه اجتماعی و چه معنوی، یکی از ویژگی های معصومین بارز شد است که در مورد حضرت امام حسین (ع)، " قیام عاشورا" بارز و مکتب عاشورای تجلی یافته است.

این کارشناس مسائل مذهبی – تربیتی، "انفاق به تهی دستان و گره گشایی از مشکلات مردم" را از دیگر خصلت ها و ویژگی های رفتاری امام سوم  شیعیان برشمرد و با استناد به روایتی، گفت: از حسنین نقل شده است که اگر من در اعتکاف باشم و فرد نیازمندی به من مراجعه کند، اعتکاف را رها می کنم و به نیازمند کمک خواهم کرد چرا که دستگیری از نیازمند در پیشگاه خدا افضل است.

 فرخی رعایت ادب و احترام نسبت به پدر و مادر، برادر بزرگ و خواهر بزرگ را از دیگر ویژگی های رفتاری امام حسین علیه السلام دانست و افزود: « در روایت آمده است که روزی فقیری به درب منزل امام حسن(ع) رفت و ایشان به او 10 درهم انفاق کردند وقتی به درب منزل امام حسین(ع) رسید، ایشان به او 8درهم انفاق کردند، وقتی دلیل این کار را پرسیدند، ایشان گفتند چون برادر بزرگم 10 درهم داده بود من نمی خواستم از ایشان پیشی بگیرم!.

وی ادامه داد» میزان محبت و ارادت امام حسین(ع) به پدر و مادر خود به حدی بود که نام تمامی فرزندان ذکور خود را " علی" و نام تمام دختران خود را " فاطمه" می نهادند و در روایت آمده است که "رقیه" (س) را به دلیل شباهت های زیاد به حضرت فاطمه(س) بسیار بیشتر دوست می داشتند.

این کارشناس مسائل مذهبی ارادت و محبت امام حسین(ع) به شهربانو مادر امام سجاد(ع) را نیز به اندازه ادب و تواضع ایشان نسبت به خاندان رسول خدا(ص) دانست و گفت: از این رو می توان گفت: « احترام و محبت نسبت به فرزند دختر و عشق ورزیدن به همسر» از دیگر خصلت های پسندیده امام حسین علیه السلام است.. 

فرخی، «سعه صدر و بخشش» را از مهم ترین ویژگی های امام سوم شیعیان دانست که مسلمانان باید از آن در تمام امورات زندگی الگو بگیرند و در این خصوص با اشاره به ماجرای "حُر بن یزید ریاحی" اولین کسی که آب و راه را بر امام حسین (ع) بست و لرزه بر اندام آل الله انداخت، اظهار داشت: وقتی وقتی "حُر" نادم به پیشگاه امام حسین(ع) آمد، امام با گشاده دستی و فراغت بال، وی را در آغوش پذیرفت و فرمودکه تو حُر هستی، همانطور که مادرت تو را حُر نام گذاشت و گفتند که سر خود را بالا بیار آورد.. این درسی است برای امر به معروف و نهی از منکر کردن که روی باز می توان جذب قلوب کرد.

این کارشناس تربیتی، خاطرنشان کرد: « غیرتمندی و دفاع از ناموس» از ویژگی های بارز رفتاری امام حسین(ع) است تا آنجا که وقتی به اذن خدا با همسر و فرزند، از مدینه بار سفر بستند در جواب کسانی که معترض شدند که چرا زنان و دختران را با خود همراه می کنید؟ فرمودند: خداوند اراده فرمودند من را کشته و خانواده ام را در اسارت ببیند!. اما در عین اینکه امام حسین(ع)اینچنین تابع فرمان حق بودند، وقتی عمرسعد برای ایجاد جنگ روانی در لشکر فریاد زد که به خیمه زنان حسین حمله شده! اباعبدالله سراسمیه به خیام برگشتند و توصیه هایی به حضرت زینب(س) کردند و مسئولیت امامت را -بیماری امام سجاد(ع)- به حضرت زینب(س) سپردند و به همین جهت این بانو امینه الله لقب گرفتند.

 این مدرس حوزه، با اشاره به بزرگی قیام عاشورا و ایثار امام حسین(ع)، گفت به نظر می رسد، توجه به «رأفت و مهربانی» این امام همام کمتر مورد توجه قرار گرفته است! در حالی که این مهربانی در عدم اذن مبارزه به فرزندان امام حسن(ع) و همچنین فرزندان حضرت زینب(س) و لحظه به شهادت رسیدن حضرت عباس و علی اکبر(ع) ملموس است.  

این مدرس کارشناس مسائل عقیدتی – تربیتی در پایان در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه « روز میلاد امام حسین(ع) روز پاسدار نام گرفته است، بانوان پاسدار چه ویژگی از سبک زندگی ایشان را باید در زندگی خود نهادینه کنند؟»، گفت: اولین کار یک بانوی پاسدار باید صیانت از نفس باشد به عبارتی تبدیل شدن به « عبدالله ی- باشد و برای این مهم باید ابتدا رابطه خود و خدای خودش را با تقویت نفس و دوری از رذیلت ها و محرمات، اصلاح کند به اندازه ایی که دچار دنیا زدگی نشود از نعمات الهی بهرمند شود و بعد از حراست از نفس و خودسازی، به دنبال ساختن خانواده و جامعه اش باشد و در این زمینه حراست از بنیان خانواده را در عین تأمین امنیت، سلامت روح، سلامت جسم و روان همسر و فرزندان اولویت خود قرار دهد و طوری نقش حلقه اتصال اعضای خانواده را بازی کند که همسر و فرزندان آمدنش را به خانه لحظه شماری کنند.

انتهای پیام/ص

امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) امام حسین(ع) روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز سوم شعبان روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار روز پاسدار 

دیدگاه شما

آخرین اخبار