14. ارديبهشت 1396 - 17:04   |   کد مطلب: 16568
در این ساختنی آموزش دوخت جاکارتی نمدی با لبه دوزی منجوقی را یاد می‌گیرید. دوخت جاکارتی با این روش بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد. از همین روش می‌توانید برای دوخت جاکارتی چرمی، پارچه ای و فومی‌هم استفاده کنید.
آموزش ساخت جاکارتی,جاکارتی با نمد,جاکارتی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل ساختنی:

 

گام اول: وسایل مورد نیاز

یک تکه نمد، چرم یا هر نوع پارچه دیگر در ابعاد ۱۰٫۸ در ۱۵٫۲ سانتیمتر

  • سوزن نازک – سوزن باید از منجوق‌ها رد بشود
  • نخ مقاوم
  • دو رنگ منجوق
  • گیره کاغذ
  • قیچی
  • قطعات تزیینی – می‌توانید از استیکر، پارچه‌های رنگی، سنگ‌های تزیینی یا هر چیز دیگری استفاده کنید.

گام دوم: نمد را ببرید

دو تکه مستطیلی از نمد به طول ۱۰٫۸ و عرض ۶ سانتیمتر ببرید. گوشه‌ها را گرد کنید؛ اینکار را می‌توانید با دست انجام بدهید یا از قبل با قلم منحنی را روی گوشه نمد ببرید.سپس بالای یکی از دو تکه نمد یک برش مورب بزنید. این برش باید حدود ۱٫۹ سانتیمتر پایین تر از لبه بیاید تا بتوانید کارت‌ها را از جاکارتی نمدی بیرون بکشید.

گام سوم: تکه جلویی را تزیین کنید

تکه جلویی جاکارتی نمدی آن تکه ای است که برش مورب دارد. تزیینی که برای جاکارتی در نظر دارید را روی این تکه پیاده  کنید. می‌توانید از استیکر، طرح‌های منجوقی، گلدوزی و … برای تزیین استفاده کنید یا پارچه را ساده باقی بگذارید.

گام چهارم: لبه‌ها را بهم بدوزید

  

                  

ابتدا دو تکه جلویی و پشتی را با گیره بهم وصل کنید.

یک سوزن نازک بردارید و آن را با ۶۰ سانتیمتر نخ، نخ کنید. دو سر نخ را با هم برابر کنید و ته نخ را گره بزنید. دقت کنید که دوخت باید با دو نخ انجام بشود. پس هر دو نخ را گره بزنید.از جایی نزدیک به لبه، سوزن را از تکه جلویی رد کنید و گره را بین دو تکه جاکارتی مخفی کنید. حالا سوزن باید روی جاکارتی باشد.

یک منجوق طلایی و یک منجوق آبی با سوزن بردارید و آنها را تا نزدیک پارچه پایین ببرید. سوزن را از تکه پشتی رد کنید و با فاصله دو منجوق از کوک اول از تکه رویی بیرون بکشید. حالا سوزن باید روی جاکارتی باشد.سوزن را از منجوق آبی رد کنید (دقت کنید سوزن از پارچه رد نمی‌شود) و آن را محکم بکشید. اینکار دو منجوق را می‌کشد و روی لبه پارچه نگه می‌دارد.دو منجوق طلایی و یک منجوق آبی را با سوزن بردارید و سوزن را از پشت دو تکه پارچه و نزدیک به لبه بیرون بکشید.

دوباره سوزن را از منجوق آبی رد کنید (سوزن از پارچه رد نمی‌شود) و منجوق‌ها را سفت کنید.دو منجوق طلایی و یک منجوق آبی از سوزن رد کنید و سوزن را از دو پارچه و نزدیک به لبه رد کنید.دوباره سوزن را از منجوق آبی رد کنید، نخ را بکشید و منجوق‌ها را محکم کنید.

از اینجا به بعد باید کار را به همین ترتیب ادامه بدهید تا دور جاکارتی نمدی کاملاً با منجوق پوشانده بشود و دو تکه بهم وصل بشوند. در حین دوخت این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه سوزن را از پشت به جلوی پارچه می‌کشیم.

گام پنجم: لبه دوزی را ادامه بدهید

لبه دوزی با منجوق را ادامه بدهید تا به لبه بالایی جاکارتی برسید. در لبه بالایی منجوق‌ها را فقط به تکه زیری وصل می‌کنید تا دوباره به لبه برسید.

اگر فقط ۱۰ سانتیمتر از نخ روی سوزن باقی ماند، سوزن را به پشت بکشید (بین دو لایه پارچه). نخ را نزدیک به سوزن ببرید و دو نخ را بهم گره بزنید. یکبار دیگر سوزن را نخ کنید و گره بزنید و دوباره گره را بین لایه رویی و پشتی مخفی کنید. وقتی هم که لبه دوزی تمام شد، سوزن را از دو منجوق اولی رد کنید. نخ را از نزدیکی سوزن ببرید و گره بزنید. همچنین می‌توانید دوباره دنباله نخ را سوزن کنید و آن را از منجوق‌ها رد کنید تا اضافی نخ مخفی بشود.

حالا یک سوزن دیگر نخ کنید و لبه مورب جاکارتی را به همین روش با منجوق لبه دوزی کنید.

جاکارتی نمدی آماده است

خوبی استفاده از لبه دوزی با منجوق برای دوخت جاکارتی نمدی این است که عمر دوخت را بیشتر می‌کند و اجازه نمی‌دهد  دوخت براحتی باز بشود. اگر این جاکارتی را ساختید، تصاویرش را با ساختنی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار