15. ارديبهشت 1396 - 16:23   |   کد مطلب: 16585
هرچند این روز در خیلی از تقویم‌هایی که در دست ما ایرانی‌هاست چندان به بزرگداشت آن اهمیتی داده نشده، اما آنچه مهم است اینکه این روز هیچگاه از خاطر زحمت کشان و متولیان این رشته دور نمی‌ماند
روز جهانی ماما,زایمان طبیعی,سازمان بهداشت جهانی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان ، راه دانا به نقل از ندای ساحل :فرنگیس حمزه یی؛ از قدیم الایام تولد یک نوزاد دریک خانواده با جشن و شادی همراه بوده است، اما در کنار سختی‌هایی که ۹۹ ماه یک مادر باردار باید متحمل شود تا نتیجه آن به دنیا آمدن نوزادی سالم و زیبا باشد، از تلاش‌های زنانی که ایفاگر نقش ماما هستند نباید غافل بود، نقشی که جزعشق نمی‌تواند او را سال‌ها در کنار سختی‌هایش به بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها بکشاند. این شغل واقعا مادران صبوری می‌خواهد از جنس ماما.

پنجـم مـاه مـی مصـادف بـا ۱۵ اردیبهشـت، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام‌گذاری شده است. هرچند این روز در خیلی از تقویم‌هایی که در دست ما ایرانی‌هاست چندان به بزرگداشت آن اهمیتی داده نشده، اما آنچه مهم است اینکه این روز هیچگاه از خاطر زحمت کشان و متولیان این رشته دور نمی‌ماند و به همین دلیل نیز هرساله ۱۵ اردیبهشت ماه مراسم‌هایی در راستای ارج نهادن به جایگاه و مقام مامایی برگزار می‌شود.

هرچند که این روزها خیلی از جایگاه قابله‌ها و ماماهایی که سالهای دور بدون تحصیلات آکادمیک، دریافتی و حقوق و بیمه، نوزادانی به دنیا آورده اند که این روزها حتی در پست ها و جایگاه های مهم دولتی مشغول کار هستند، حرفی به زبان نمی‌آورند اما این جایگاه بدون اغراق قدمتی به بلندای قدمت تولد بشر دارد؛جایگاه رشته مامایی به قدری مهم است که اولین آموزشگاه مامایی به نام مدرسه قابلگی با ۱۰ نفرشاگرد در سال ۱۲۹۸ در بیمارستان بانوان شهر تهران تاسیس شد. پس از گذشت ۱۰ سال، اولین آموزشگاه عالی مامایی در سال ۱۳۰۸ و با اعطای مدرک معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۱۳ نیز دانشگاه تهران تاسیس شد و سپس دانشکده پزشکی آن نیز افتتاح شد. چند سـال بعـد در سـال ۱۳۱۹ بیمارستـان زنـان به دانشکده پزشکی ملحق شد. از بهمن ۱۳۶۸ مصوب شد و هم اکنون در تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی ارایه خدمت می‌کنند.

 برخلاف تصور، بسیاری از دانش آموزان دختری که رشته تجربی را در دبیرستان انتخاب می‌کنند، اما همین دانش آموزان حتی به فکر ادامه تحصیل در رشته مامایی به دلیل سختی بالای کار که نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد، نیستند، ولی هستند دخترانی که با تحصیل در رشته تجربی و شب بیداری ها و درس خواندن های طولانی، رشته ارزشمند مامایی را با عشق و علاقه انتخاب می‌کنند تا سال‌ها با تولد فرزندان سالم برای این سرزمین، عشق و ایثار خود را در دایره زندگی یک خانواده ترسیم و تقسیم کنند.

جایگاه رشته مامایی چندان تعریف شده نیست این درحالی است که حیطه کاری مامایی بسیار متنوع بوده؛ از اتاق زایمان گرفته تا امر مشاوره در بخش‌های تخصصی و بخش‌های ناباروری؛ تجربه و تخصص‌هایی توامان که نتیجه آن سلامت مادران باردار، تولد و پرورش فرزندانی سالم در جامعه خواهد بود؛ لذا سرمایه‌گذاری بر روی ماماها هم می‌تواند از مرگ‌های قابل پیشگیری مادران و نوزادان بکاهد و هم در جهت تکریم مادر باردار، ارائه مراقبت‌های با کیفیت بالا و فرهنگ سازی در خصوص زایمان طبیعی قدم‌های مثبتی برداشت.

در اهمیت نقش ماماها در افزایش زایمان‌های امن همین بس که دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به مناسبت روز جهانی ماما، ارج نهادن به جایگاه ماما را ارزش نهادن به مقام شامخ مادر دانست.

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در مراسم روز جهانی ماما که در دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص وضعیت حمایت‌های بیمه‌ای از ماماها نیز گفته است: اقتصاد دفاتر مامایی وابسته به حمایت‌های بیمه‌ای است. اگر این حمایت از آنها محقق نشود آسیب جدی می‌بینند. امروز از گوشه و کنار کشور گزارش می‌شود که بسیاری از همکاران با سابقه ماما در اداره مطب‌های خود با مشکل جدی روبرو شده‌اند. مطالبه جدی، عمیق و مزمنی در بحث بیمه‌ها و قرارداد مستقل ماماها وجود دارد که امیدواریم این امر بزودی محقق شود.

وی همچنین عنوان کرده است: در این خصوص دو سال پیش در شورای عالی بیمه مصوب شد که به صورت آزمایشی عقد قرارداد مستقل بین ماماها و بیمه‌ها در سه استان انجام شود، اما تا کنون به علت فرآیند طولانی بروکراتیک، کار محقق نشده است. ولی در تلاش هستیم که بزودی این کار را انجام دهیم.

خاطرنشان می‌شود،پنجـم مـاه مـی مصـادف بـا ۱۵ اردیبهشـت، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام گذاری شده است. برای اولین بار نیز در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی اعلام شد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار