28. ارديبهشت 1396 - 16:01   |   کد مطلب: 16789
انتخابات و حضور هوشمندانه زنان در فضای مجازی؛
سواد رسانه ای زنان، ضرورت یک انتخاب اصلح
همه مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که فضای مجازی اگر درست استفاده شود بستر مناسبی برای تبلیغات است اما اگر نادرست استفاده شود تهدیدی برای جامعه محسوب خواهد شد.
زنان,انتخابات,فضای مجازی,سواد رسانه ای,انتخاب اصلح,shabnamha.ir,شبنم همدان,AFKL IH,شبنم ها

سواد رسانه ای زنان، ضرورت یک انتخاب اصلح

سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : امروزه با فعالیت گسترده زنان در عرصه های مختلف اجتماعی  مواجهیم و از طرفی می بینیم که زنان در تصمیم گیری های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به طور ویژه مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته اند.

 

زنان به دلیل فراغت بیشتری که به دلیل حضور در خانه دارند با فضای مجازی تبادل بیشتری دارند و گاهی به خاطر اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند خود مرکز توجهات و اخباری قرار می گیرند و گاه در فضای مجازی در دریایی از اطلاعات غرق می شوند که صحت و سقم آن اطلاعات مشخص نیست.

در چنین شرایطی می بینیم علی رغم انتظاراتی که وجود دارد، زنان نگاه سود و زیانی به مسائل نداشته و در اکثر اوقات با نگاهی عاطفی و احساسی با مسائل اجتماعی برخورد می کنند و لذا برخی سودجویان اطلاعاتی غلط را در ظرف هیجانات و احساسات به خورد زنان جامعه می دهند.

این شرایط در مواقعی نظیر برگزاری انتخابات بیشتر رخ می دهد؛ بنابراین لازم است بدانیم افرادی که اطلاعات غلط را به خورد زنان می دهند دو هدف اساسی دارند یکی اینکه رای زنان را به سمت خود متمایل کنند و از طرفی بتوانند رای همسر و فرزندان همین زنان را بدست بیاورند.

مطالبات زنان از شعارهای انتخاباتی بسیار موثر است که در دریای فضای مجازی نیز به وفور پیدا می شود؛ حضور زنان و مشارکت آن ها در انتخابات یک ضرورت برای جامعه است و اگر این ضرورت را با شعارهای زیبا همراه کنیم مطمئنا اتفاقات خوبی می افتد.

توجه به خواسته های زنان توسط کاندیداهای ریاست جمهوری می تواند در انتخاب آن ها تاثیر بگذارد؛ اما زنان باید توجه داشته باشند که چه شعارهایی خوب، چه شعارهایی به ضرر آن ها و چه شعارهایی قابلیت عملی شدن را دارد؛ چرا که گاهی دیده می شود برخی نامزدها شعارهایی را می دهند که امکان اجرای آن ها در حیطه وظایف رئیس جمهور نیست و البته برخی شعارها نیز به خاطر عدم پیگیری رئیس جمهور جامه عمل نمی پوشد.

باید دانست که زیرساخت های حوزه زنان و برنامه های اسناد بالادستی هنوز به طور کامل آماده نیست و نامزدها باید به این مطالبه زنان پاسخ دهند و ریل گذاری های لازم را انجام دهند.

از طرفی این روزها از اهمیت داشتن سواد رسانه ای برای رویارویی با وقایع و اتفاقات بسیار شنیده ایم اما باید گفت که داشتن چنین سوادی برای زنان جامعه بیش از سایرین حائز اهمیت است چرا که یک زن می تواند به عنوان فرمانده و محور آرامش خانه سایر اعضای خانواده را از صحت و سقم وقایعی که در فضای مجازی مطرح می شود، آگاه کند.

با وجود اینکه بارها از سواد رسانه ای گفته شده اما داشتن این سواد در زمان انتخابات بسیار مهم تر است چرا که فضای مجازی مبالغه ها را تشدید می کند لذا لازم است که زنان با دقت بیشتر و به طور هوشمندانه با استفاده از ابزار و فرصت هایی که در اختیار دارند به سواد رسانه ای مسلط شده تا بتوانند نامزد اصلح را انتخاب کنند.

در چنین وضعیتی باید گفت داشتن سواد رسانه ای می تواند زنان را از افتادن در منجلاب اخبار و اطلاعات غلط نجات دهد؛ چرا که در رسانه های مختلف برنامه ریزی های زیادی برای جلب نظر زنان صورت می گیرد.

سواد رسانه ای این امر را تایید می کند که زنان باید به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و ببینند که نامزد مورد انتخاب آن ها می تواند به شعارهایی که می دهد جامه عمل بپوشاند یا خیر و در این بین رسانه مسئولیت سنگینی دارد چرا که باید موشکافی کند و حرکت روشنگری برای مخاطبین خود ارائه دهد.

همه مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که فضای مجازی اگر درست استفاده شود بستر مناسبی برای تبلیغات است اما اگر نادرست استفاده شود تهدیدی برای جامعه محسوب خواهد شد.

به گفته امام خمینی (ره) زنان پیشرو هستند و رهبر انقلاب نیز بر این باورند که زنان پا به پای مردان در عرصه های مختلف حضوری فعال دارند و لذا اگر زنان نتوانند تحت هر شرایطی در جامعه حضور پیدا کنند اما می توانند در فضای مجازی حضور خود را نشان دهند و پیشرو بودن و فعال بودن خود را ثابت کنند.

زنان با حضور در فضای مجازی نباید فقط گیرنده پیام باشند بلکه باید خود فرستنده و تعیین کننده و محور باشند تا پیشرو و فعال به شمار آیند.

نقش زنان در همه ابعاد نظام اسلامی یک نقش فوق العاده بوده است؛ از دوران قبل از انقلاب و مبارزه گرفته تا دوران کنونی؛ لذا می توان به جرات گفت که اگر نبودند زنان این اجتماعات عظیم به وجود نمی آمد و نتیجه لازم گرفته نمی شود و امروز نیز زنان با در دست داشتن ابزار رسانه و داشتن سواد رسانه ای موجب حضور خانواده ها در پای صندوق های رای خواهند شد.

انتهای پیام/ص

سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان سواد رسانه ای زنان انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات انتخابات فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی

دیدگاه شما

آخرین اخبار