2. خرداد 1396 - 16:25   |   کد مطلب: 16866
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: کودکانی که در معرض مشاجرات روزانه والدین هستند آسیب روانی بیشتری نسبت به کودکان طلاق متحمل می‌شوند.
مشاجرات والدین,طلاق,کودکان,آسیب های روانی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها
به گزارش شبنم همدان ، مهرخانه به نقل از  ایسنا نوشت : علیرضا هریوندی با اشاره به اینکه سرمشق‌گیری منبع قدرتمند در دوران کودکی است، گفت: در دوران کودکی تقلید از رفتار بزرگسالان به عنوان مهم‌ترین منبع یادگیری است. 
 
وی ادامه داد: رفتارهای سالم و سازگارانه یا ناسالم و ناسازگارانه والدین می‌تواند باعث رفتارهای مذکور و به تبع آن شکل‌گیری شخصیت سالم یا ناسالم در فرزندان شود. 
 
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: نوباوگی و نوپایی زمان شکل‌گیری اعتماد و امنیت و یا بی‌اعتمادی نسبت به دنیا است و چنانچه والدین محبت و توجه کافی به فرزند مبذول دارند احساس امنیت و آرامش و چنانچه بی توجه و سرد باشند اختلال ناامنی و خصومت،  بنای روابط بعدی در دوران بزرگسالی است. 
 
هریوندی اظهارکرد: ریشه مشاجرات والدین شامل مسائل مالی خانواده، تربیت فرزندان، برنامه‌ریزی اوقات فراغت، مسائل زناشویی زوجین، چگونگی انجام دادن کارها در منزل، سبک‌های ارتباطی است. 
 
وی تصریح کرد: مشاجرات والدین تاثیر عمیقی بر ایجاد احساس ناامنی و اضطراب به ویژه اضطراب ناشی از آسیب والدین و به دنبال آن زمینه ایجاد ناراحتی‌های روانی کودکان باشد. 
 
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود:  کودکانی که در معرض مشاجرات روزانه والدین هستند آسیب روانی بیشتری از کودکان طلاق متحمل می‌شوند.
 
هریوندی گفت: با توجه به اینکه در دوران کودکی الگوبرداری مشاهده‌ای به عنوان مهم‌ترین عامل یادگیری رفتارهای کودکان است رسانه‌های تصویری می‌تواند نقش عمده‌ای در تشکیل رفتارهای مختلف داشته باشد. 
 
وی افزود: کنترل برنامه‌های مختلف ویدویی و تلویزیونی که دارای محتوای پرخاشگری است تاثیر بسیاری در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دارد.
 
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهارکرد: تقویت و توجه به رفتارهای مثبت کودکان و به دنبال آن بی‌توجهی به رفتارهای منفی و پرخاشگرانه از طریق قوانین مدیریت رفتاری، اهرمی اساسی در کنترل رفتارهای پرخاشگرانه است. 
 
هریوندی تصریح کرد: کودکی که در منزل شاهد پرخاشگری والدین یا افراد بزرگتر خانواده است همین رفتار کتک‌کاری را در خصوص فرزندان کوچک‌تر از خود استفاده می‌کند. 
 
وی خاطرنشان کرد: چنانچه پرخاشگری فرزندان در دوران کودکی مدیریت نشود احتمال ابتلا آنان در دوران بزرگسالی به اختلالات شخصیتی از قبیل اختلال کنترل تکانه و اختلال شخصیت ضداجتماعی است.
 
انتهاي پيام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار