9. خرداد 1396 - 8:36   |   کد مطلب: 16970
شاید اغراق نباش که نقش مادریِ زن را بی بدیل ترین نقش او وبرقراری امنیت عاطفی در میان اعضای خانواده را منحصرترین ویژگی او معرفی کنیم .
زنان,نقش مادری,فرزندآوری,جذب فرزندان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

مادری انگیزه بخش‌ترین عطیه الهی/تحولات در وضعیت مادری

نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری ر ر نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوریفرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری

 

 به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : همه میدانیم که زنان به واسطه داشتن اکمل نعمات الهی در وجود خود که اعظم آن ها سعه صدر و آرامش بخشی است دارای تکالیف خاص خود نیز می باشند. از تکالیف تعریف شده نقش هایی هستند که ذاتاً در او نهاده شده است یکی دیگر از نقش هایی که امروز مترصد بیان آن هستیم نقش مادری زن است.

شاید اغراق نباش که نقش مادریِ زن را بی بدیل ترین نقش او وبرقراری امنیت عاطفی در میان اعضای خانواده را منحصرترین ویژگی او معرفی کنیم . این در حالی است که اگر مادراین کارویژه اصلی خود را به کار نگیرد قطعاً دیگران با ظاهری آراسته تر سعی در جذب فرزندان در محیط های خیابانی خواهند داشت و تازه اینجا داستان غم انگیز آسیب های اجتماعی شروع و مجدداً در صورت عدم رسیدگی به آن به کانون خانواده تسرّی پیدا خواهد کرد جالبی اینجاست که باز این مادر است که غم این ماجرا را میخورد؛ پس آنچه مادریِ مادر را کامل می کند علم وآگاهی او به شرایط روز فرزندان و به روز شدن عقلانی نیازهای آنها می باشد؛ همان اصل غیر قابل انکاری که متأسفانه امروزه فرایند مادری را در برخی از مراحل دچار چالش نموده است.

تحولات در وضعیت مادری

به نظر می رسد تحولات در چند محور درسطح جامعه به عینیت اجتماعی رسیده است که باید خیلی زود برای همه این‌ها فکری کرد. شاید بتوان گفت تأخیر در فرزند آوری که امروزه به رویه ای نامیمون در اجتماع ما مبدل شده است ودارای علل زیادی است فارغ ازسیاست های ناکارآمد دولتی مانند تعهدات بین المللی دولت ها مبنی بر کاهش جمعیت ایران، برخی زن ها نیز نقش مادری خود را زنگ تفریحی فرض نموده اند که حالا با فاصله شش یا هفت سال ایرادی ندارد فرزند دوم را آورد؛ یعنی فاصله بین ازدواج و تولد فرزند زیاد شده است.

وقتی خوب رصد و بررسی می کنیم علل این فاصله ها را در اشتغال مادر،  نبودن او در خانه ، ترس از دست دادن کار و یا برای کسب آرامش و تفریحات بیشترمشاهده می کنیم و یا وجود فرضیه های ناقصی که معتقدند چون وجود فرزند، فرصت و صبر زیادی می خواهد پس باید در ابتدای زندگی  مشترک به تفریحات و سرگرم‎های خود رسید و سپس بچه‎دار شد. این فرایند به اینجا ختم نمی شود وقتی فاصله اولیه زن با نقش مادریش ایجاد می شود تحول بعدی ، خود را نشان می دهد و عملاً ارزش مادری کم رنگ  می شود

البته از این گزاره نمی توان گذشت که مکاتبی نظیر فمنیست ها نیز تمام سعی خود را معطوف به تثبیت همین افکار در جوامع داشته اند و به طریق اولی ایران نیز از این نگاه مستثنی نبوده و امروزه ما شاهد اعمال این طرز تفکر در برخی ازسطوح زنان ایرانی نیز هستیم که به واسطه گرایش به این مکتب و ترویج خوی رفاه‎طلبی و مادی‎گرایی به مرور از ارزش مادری و خانه‎داری کاسته شده است و آن را به مثابه کلفتی می دانند که تمام قابلیت های زن را تحت تأثیر قرار می دهد و وقتی برای بروز نشاط و توان اجتماعی او نمی گذارد و نتیجه ای جز سرکوب استعدادهای دیگر زن ندارد و در واقع نگاه تقدس محور زن به نقش مادری و همسری را عوض نموده اند. وقتی نگاه ما به قابلیت ذاتیمان، یعنی مادر بودن و تربیت کردن از تقدس خارج شود کم کم به این فکرهم خواهیم افتاد که مادری مشقت دارد سختی دارد چرا خدا ما را زن آفرید چرا مادر شدیم و چراهای دیگری که فقط عنوان می شود و کسی به دنبال جواب آن نیست چون پای اعتراض های درونی بخاطرتمنیاتی نظیر حضور اجتماعی، فرزند آوری، حفظ استاندارد بدن و ... بدون آسیب شناسی صحیح به سطح جامعه باز شد. مثلاً او می‌خواهد اندامش را حفظ کند لذا تمایلی به باروری مکرر ندارد ولی همسرش علاقه‌مند است که بیشتر بچه بیاورند، اینجاست که زن حاضر نیست بپذیرد. در حالی که برای ایجاد تمایل او راه های طبیعی بسیاری وجود دارد که اساساً این راه ها برای اقناع قلبی و عقلی زن آفریده شده اند. 

تحقیر شدن زن با فرزند آوری، مادری را برای او پرمشقت می‌کند

از آنجا که برنامه‎ریزی بلند مدت دشمنان در زمینه عدم فرزند آوری در ایران به کمک مسئولین غرب زده  در دهه 70 نتیجه بخش بود و شعار " فرزند کمتر زندگی بهتر " در خانه های ایرانی نهادینه شده بود به مرور اندیشه ای درسطح جامعه شکل گرفت که خانواده دارای 2 فرزند خانواده با فرهنگی می باشد و متقابلا آن خانه ی که بیش از دو فرزند دارد بی کلاس است متاسفانه این تفکر تا درون جامعه نخبگانی هم رسوخ پیدا کرد ." و این رویه ادامه پیدا کردتا متاسفانه همه‎گیر شد درتکمیل این طرح برای تقویت آن و پیشگیری از موانع  پیشروی به سمت تضعیف جایگاه مادری  نیز روی آوردند تا فرزند آوری را از ریشه ، مورد هدف قرار دهند دخترانی که فکر می‎کنند با فرزند‎آوری اوقات فراغتشان سلب می ‎شود و یا ازدیاد فرزندان نوعی بی فرهنگی و بی کلاسی است." 

در مطلب بعدی خواهیم گفت که اساساً چه شد که در گذر زمان ، نقش مادری دچار تحولات شد و عوامل این تحول زا کدام می باشند .

نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری ر ر نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری نقش مادری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری فرزندآوریفرزندآوری فرزندآوری فرزندآوری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری تحولات نقش مادری

دیدگاه شما

آخرین اخبار