9. خرداد 1396 - 16:16   |   کد مطلب: 16977
عجیب به نظر می‌آید که کارم با تحصیلاتم تا این اندازه متفاوت باشد. شاید خودم هم فکر نمی‌کردم که نتیجه آن همه درس خواندن و شاگرد اول بودن قلاب‌بافی باشد. البته اصلاً پشیمان نیستم چون همیشه رشته تحصیلی ترجیح یا علاقه آدم نیست. من هم بعد از اتمام تحصیلاتم به دنبال علاقه‌ام رفتم.
زنان,اینستاگرام,فضای مجازی,شبکه های مجازی,اینترنت,کسب و کار خانگی,مشارکت اقتصادی زنان ,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : مادرها و مادربزرگ‌های ایرانی همیشه به خانه‌داری و داشتن انواع هنرها شهره بوده‌اند، از آشپزی و  پهن کردن سفره‌های رنگین برای خانواده و مهمانی‌ها گرفته تا خیاطی و نونوار کردن رخت و لباس همسر و بچه‌ها. درواقع، زنان غالباً هنر خود را به اعضای خانواده ارایه می‌دادند و کمتر زنی پیدا می‌شد که از این راه کسب درآمد کند و لباس‌ها و مواد غذایی و سایر هنرهای خود را به دیگران بفروشد.

یکی از راه‌هایی که زنان و به‌ویژه زنان خانه‌دار در سال‌های اخیر برای کسب درآمد پیدا کردند، عرضه هنرهای خانگی خود بود که در ابتدا جامعه پیرامونی آنها را شامل می‌شد اما به‌تدریج با ظهور تکنولوژی‌های نوین و به‌ویژه اینترنت، زنان راه‌های دیگری هم برای عرضه محصولات خود پیدا کردند.‌ با ظهور شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه رونق گرفتن اینستاگرام به‌عنوان یک شبکه‌ اجتماعی عکس‌محور بود که زنان توانستند عکس‌هایی از هنرهای خود منتشر و در سراسر کشور مشتری‌هایی برای خود دست و پا کنند. این اتفاق باعث شد بسیاری از زنان خانه‌دار به تولیدات خانگی روی بیاورند و برای عرضه و فروش محصولات خود از اینستاگرام کمک بگیرند و به این ترتیب، واسطه‌ها را نیز از میان بردارند.

با نگاهی اجمالی به کسب‌وکار خانگی زنان در اینستاگرام می‌توان دریافت که آنها بیشتر در حوزه هنرهای آشپزی و شیرینی‌پزی، زیورآلات و بدلیجات، بافتنی و قلاب‌بافی، تزیینات نمدی، خیاطی، عروسک‌سازی و تزیینات کاغذی فعالیت می‌کنند.

آشپزی و شیرینی‌پزی
زنانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، معمولاً فالوئرهای زیادی دارند و عکس‌هایی از خوراکی‌های مختلف در پیج خود قرار می‌دهند که خود این عکس‌ها می‌توانند مشتری‌های زیادی جذب کنند. این زنان معمولاً در بیوی پیج، شماره تلفن و آدرس تلگرام خود را قرار داده‌اند تا مشتری‌ها بتوانند از این طریق سفارش‌ بدهند. با توجه به این‌که فست‌ فودها بازار غذایی ایران را به دست گرفته‌اند، غالب زنانی که در منزل فعالیت دارند برای تبلیغ دستپخت خود از عبارت «غذای خانگی» استفاده می‌کنند و برای مهمانی‌های مختلف مشتری‌ها غذا یا شیرینی و کیک می‌پزند. این زنان در بعضی از پست‌های خود دستور پخت انواع غذاها را هم ارایه می‌کنند.
 

 

 
زیورآلات و بدلیجات
یکی از هنرهای بسیار پرطرفدار بین زنان زیورآلات بدل از قبیل دستبند، انگشتر، گوشواره و... است. بسیاری از زنان از این علاقه بهره برده و به ساخت این قبیل زیورآلات روی آورده‌اند زیرا هزینه و امکانات کمی برای این هنر نیاز است و می‌توان در اتاق شخصی و بدون ایجاد هیچ مزاحمتی برای سایر اعضای خانواده، به راحتی این کار را انجام داد. به همین دلیل بازار ساخت و عرضه این محصولات در اینستاگرام بسیار پررونق است.

 

 

بافتنی و قلاب‌بافی
بافتنی و قلاب‌بافی مانند آشپزی، هنرهایی هستند که از مادرها و مادربزرگ‌ها به ما رسیده و سابقه آن در نسل‌های گذشته ما وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از زنان و دختران ایرانی در هر سن و سالی که باشند، کم یا زیاد با این هنر آشنا هستند. زمستان فصل رونق بافتنی است و زنانی که به بافت مدل‌ها و طراح‌های مختلف مسلط هستند و می‌توانند در این زمینه نوآوری داشته باشند، اینستاگرام را به‌عنوان محلی برای فروش محصولات خود انتخاب کرده‌اند و عکس‌های متنوعی از کارهای خود را به مخاطب ارایه می‌دهند. خوبی کار بافتنی و قلاب‌بافی این است که نیاز به ابزار کار ویژه‌ای ندارد و داشتن کامواهای متنوع و میل و قلاب برای این کار کفایت می‌کند. از طرف دیگر، این کار در هر جایی از منزل قابل انجام است و نیاز به مکان ویژه‌ای ندارد و مزاحمتی هم برای سایر اعضای خانواده ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل این کار در بین زنان محبوبیت زیادی دارد و پیج‌های متنوع و زیادی را می‌توان در اینستاگرام پیدا کرد که به عرضه این محصولات مشغول هستند. 

 

 

 خیاطی
در نسل‌های گذشته، یکی از ویژگی‌های اصلی یک زن خانه‌دار و کدبانو، بلد بودن خیاطی و وارد بودن به فوت و فن این هنر بود. هرچند این ویژگی در زنان امروزی کمتر از گذشته است و به دلیل سختی‌های کار خیاطی و وفور لباس‌های آماده و متنوع در بازار، تمایل به این کار بین زنان کاهش یافته اما هنوز هم زنانی هستند که با عشق و علاقه در خانه خیاطی می‌کنند و از طریق اینستاگرام محصولات خود را به فروش می‌رسانند یا به آموزش خیاطی و ارایه الگوهای می‌پردازند. 

 

 

تزیینات نمدی
تزیینات نمدی یکی از کارهای ظریفی است که چند سال است در کشور ما رواج پیدا کرده و شامل محصولات مختلفی مانند انواع جاسوییچی، عروسک، گیفت، تزیینات اتاق بچه و... می‌شود. نوآوری‌ و خلاقیت در این کار حرف اول را می‌زند و کسانی که می‌توانند این فاکتورها را رعایت کنند، مشتری‌های زیادی دارند. پیج‌های متعددی هم در اینستاگرام وجود دارد که غالباً توسط دختران جوان اداره می‌شوند و به عرضه محصولات و تزیینات نمدی می‌پردازند.

 

 

 عروسک‌سازی
عروسک همیشه وسیله‌ای برای بازی بچه‌ها به حساب می‌آمده اما در سال‌های اخیر تغییراتی در استفاده از عروسک صورت گرفته و با ورود عروسک‌های متنوع و فانتزی به بازار، بزرگ‌ترها و به‌ویژه زنان نیز علاقه زیادی به خرید عروسک برای خودشان یا هدیه دادن به یکدیگر دارند. با نگاهی به پیج‌های زنانی که در اینستاگرام در زمینه عروسک‌سازی فعالیت می‌کنند می‌توان دریافت که کار آنها بیشتر در زمینه تولید عروسک‌های پارچه‌ای یا پولیشی است که امکان تولید آنها در منزل راحت‌تر است.

 


 

 
تزیینات کاغذی و کادویی
یکی از کارهایی که زنان می‌توانند به راحتی، با هزینه کم و به خرج دادن اندکی ذوق و سلیقه و خلاقیت در خانه انجام دهند، تولید تزیینات کاغذی مانند کارت تبریک، ساک دستی، پاکت، جعبه کادویی و... است. کاری که بسیاری از زنان انجام می‌دهند و این محصولات را در اینستاگرام به فروش می‌رسانند. 

 

 

 

 برای آگاهی از کم و کیف فعالیت‌هایی که زنان در حوزه کسب‌وکار خانگی در اینستاگرام انجام می‌دهند با چند تن از آنها گفت‌وگو داشتیم. 

خبرنگاری با طعم ترنج
سمانه مهدوی یکی از دخترانی است که زیورآلاتی مانند گردنبند، دستبند، گوشواره، انگشتر و گیره روسری تولید می‌کند و در اینستاگرام به فروش می‌رساند. او در محصولات خود از طرح‌های سنتی ایرانی مانند بته‌جقه استفاده می‌کند و نام «ترنج» را برای برند خود انتخاب کرده است. 

سمانه که تحصیلات آکادمیک خود را در رشته خبرنگاری می‌گذراند، چند سالی می‌شود کار خود را شروع کرده و در این‌باره به مهرخانه می‌گوید: ابتدا کار را به صورت تفریحی شروع کردم. وقتی وارد دانشگاه و رشته خبرنگاری شدم، روزهایی در هفته کلاس نداشتم اما نمی‌شد سر کار ثابت بروم. دوست داشتم کاری داشته باشم که زمان آن دست خودم باشد و در وقت‌های آزادم بتوانم آن کار را انجام دهم. از آن‌جایی که قبلاً کار هنری انجام داده بودم و از کودکی به کارهای هنری علاقه داشتم، سراغ زیورآلات رفتم. ضمن این‌که می‌توانستم این کار را با سرمایه دانشجویی و اندکی که داشتم، شروع کنم.‌ 

خالق برند ترنج در مورد جذب مشتری می‌گوید: مشتری‌های اولیه دانشجوها و دوستان خودم بودند که کیفیت،‌ قیمت و طرح‌ها را می‌پسندیدند سپس به دوستان دیگرشان معرفی می‌کردند. آن‌چه که باعث موفقیت من شد، قیمت تمام‌شده معقول کارها، خلاقیت و ارتباط با دیگر مشتریان بود که برایم مشتریان دیگری به همراه داشت؛ درحقیقت فروش به صورت شبکه‌ای گسترده شد. همچنین روی فروش اینترنتی تأکید داشتم و از طریق شبکه‌های مجازی کارهایم را فروختم. 

سمانه معتقد است این کار برای زنانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند خارج از خانه کار کنند، بسیار خوب است. چون هم به دلیل ارتباط داشتن با مخاطب و یادگیری کار هنری افسرده نمی‌شوند، هم می‌توانند از این راه کسب درآمد کنند. 

از IT تا قلاب‌بافی
مریم عاقبتی یکی دیگر از زنانی است که‌ به کسب‌وکار خانگی روی آورده است. او با وجود داشتن مدرک تحصیلی لیسانس در رشته IT و به قول خودش شاگرد اول بودن در دانشگاه، راه دیگری را در زندگی انتخاب کرده است. مریم که 35 دارد و ساکن قزوین است، این روزها به جای سر و کله زدن با کامپیوتر و معادلات ریاضی، سراغ قلاب‌بافی رفته و این کار را به‌صورت جدی ادامه می‌دهد؛ به‌طوری‌که حتی آن را به محلی برای کسب درآمد تبدیل کرده است.

مریم درباره تفاوت رشته تحصیلی و کاری که الان مشغول انجام آن است به مهرخانه می‌گوید: عجیب به نظر می‌آید که کارم با تحصیلاتم تا این اندازه متفاوت باشد. شاید خودم هم فکر نمی‌کردم که نتیجه آن همه درس خواندن و شاگرد اول بودن قلاب‌بافی باشد. البته اصلاً پشیمان نیستم چون همیشه رشته تحصیلی ترجیح یا علاقه آدم نیست. من هم بعد از اتمام تحصیلاتم به دنبال علاقه‌ام رفتم. البته باید یادآور شوم که متأهل و بچه‌دار بودن هم در انتخاب این کار بی‌تأثیر نبود. چون داخل خانه با آرامش بیشتری هم به قلاب‌بافی و هم به کارهای منزل و پسرم می‌رسم. 

او اوایل بیشتر به دلیل علاقه و برای پرشدن وقتش سراغ بافتنی و قلاب‌بافی برای خودش، خانواده و دوستان رفته اما وقتی تشویق‌های اطرافیان را شنیده به این فکر افتاده که شاید بتواند از این راه کسب درآمد کند و به همین دلیل به اینستاگرام روی آورده است. 

مریم درباره طرح‌ها و کارهای خود می‌گوید: تقریباً کار پوشاک انجام نمی‌دهم و علاقه و ترجیحم بیشتر لوازم و تزیینات منزل مثل روتختی، رومیزی، پادری، زیرلیوانی و... است. مشتری‌هایم هم در طول یک ماه عدد مشخصی ندارند و ثابت نیستند. گاهی یک ماه اصلاً مشتری ندارم اما ممکن است یک ماه دیگر ازدحام کار زیاد شود؛ به‌طوری‌که به دلیل کمبود وقت برخی از مشتری‌ها را از دست می‌دهم چون اکثر مشتری‌ها خیلی عجله دارند و دوست دارند کاری که سفارش می‌دهند خیلی سریع به دستشان برسد اما وقتی چند سفارش داشته باشم و قرار باشد کار با تأخیر به دستشان برسد، کلاً منصرف می‌شوند. به‌طورکلی، به خاطر نوع کار، طبیعتاً در فصل سرما سفارش‌های بیشتری دارم. 

این هنرمند در رابطه با زمانی که برای کار خود صرف می‌کند، می‌گوید: بستگی به حجم سفارش‌ها دارد. البته، سعی می‌کنم هر سفارش در کمترین زمان ممکن آماده شود و وقتی یک سفارش می‌گیرم تقریباً تمام وقتم را برای انجام آن می‌گذارم. بستر کارم هم در اینستاگرام و تلگرام است و مشتری‌های مجازی از این طریق با کار من آشنا می‌شوند و سفارش می‌دهند. سفارش‌ها را هم از طریق پست، باربری ترمینال و تیپاکس ارسال می‌کنم. هزینه ارسال سفارش هم با مشتری است. 

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار