30. خرداد 1396 - 16:51   |   کد مطلب: 17296
نوشیدنی ها و آشامیدنی ها تحت اختیار افراد است، در فصل گرما و هوای گرم باید غذا به سمت تری و گرمی پیش برود، بنابراین غذاها و نوشیدنی ها و موادی را که برای افراد در این فصل می چینیم باید تری و گرمی بیشتری داشته باشد و به نوعی اعتدال را رعایت کنیم.
طب سنتی,فصل گرما,نوشیدنی,ماه رمضان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : این روزها گرمی هوا با روزهای پایانی ماه رمضان تقارن دارد، یکی از مسائلی که با گرم شدن هوا مطرح می‌شود تغذیه است و اینکه چه بخوریم و چه نخوریم، فرقی نمی‌کند هوا گرم باشد یا سرد، بدن انسان همیشه تلاش می‌کند دمای خود را حول‌ و حوش ۳۰ درجه تنظیم کرده و نگه دارد. وقتی هوا گرم می‌شود بدن به وسیله‌ی سیستم تعریق، خود را خنک نگه می‌دارد.

روزهای گرم از راه رسیده اند، رطوبت و گرمای هوا روی شانه‌ها سنگینی می‌کند. این‌گونه هست که همه دنبال راهی برای خنک شدن و خلاصی از این گرمای بی‌امان هستند. معمولاً زمانی که هوا خیلی گرم هست میل و اشتها به غذا کاهش می‌یابد اما در هر حال باید اصول تغذیه‌ی صحیح را رعایت کرد.

نوشیدنی های فصل گرما برای رفع عطش و خستگی بسیار مصرف می شوند اما مصرف نوشیدنی مفید مهم است، در روزهای گرم با بهره مندی بیشتر از سایه، تغذیه سالم و مصرف نوشیدنی مناسب به رفع عطش و تنظیم حرارت بدن کمک کرد و در این زمینه خانم ها به عنوان مدیر خانه باید اطلاع صحیحی از اصول تغذیه ای داشته باشند.

* نوشیدنی های مناسب در فصل گرما و ایام ماه مبارک رمضان

دکتر محمود بابائیان، متخصص طب سنتی درباره مصرف نوشیدنی در فصل گرم سال به خبرنگار ما گفت: همه موجودات عالم و انسانها دارای مزاج با کیفیت حاکمی هستند که بر اساس آن مزاج اعمال و افعالی را از خودشان نشان می دهند.

وی تصریح کرد: مزاج های اصلی چهار دسته هستند که عبارتند از گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر و سرد و خشک؛ افرادی که با این مزاج ها به دنیا می آیند خصوصیت خاص خودشان را دارند؛ به طور طبیعی مزاجی که پایه است و به آن مزاج جبلی می گویند طی زمان و بر اساس آب و هوا، محیط، خانواده، نوشیدنی ها، عصب ها، مکانها و موارد دیگر تغییر و تحول فراوانی می کند.

بابائیان افزود: برای مثال در فصل گرما و تابستان مزاج تابستان گرم و خشک است، بنابراین افرادی که گرم و خشک یا گرم و تر هستند حرارت بدنشان رو به افزایش می رود و عوارض خشکی نمایان می شود.

وی درباره عوارض خشکی بیان کرد: عوارض خشکی مثل خشکی های پوست، کهیرها، زخم های دهانی، خارش های بدن، بدخوابی ها، پرش از خواب، عطش و ضعف به ویژه در ماه رمضان هست که در افراد گرم و خشک این علائم شدیدتر است.

این پزشک طب سنتی تاکید کرد: مزاج روزه گرم بوده و با توجه به هوای گرم اثرات بیشتری دارد، به همین دلیل ممکن است بعضی از افراد دچار عطش خیلی شدید، ضعف شدید، بی حالی شدید، زخم های دهانی، یبوست و… شوند و لازم هست که کارهایی را در موقع افطار و سحر انجام دهند تا کمتر به این عوارض دچار شدند.

وی تاکید کرد: باید بدانیم که عوارض ناشی از خشکی و کاهش آب بدن است و موجب بروز مشکلاتی برای افراد می شود.

* شش اصل ضروری در زندگی از دیدگاه طب سنتی

متخصص طب سنتی ضمن تاکید به شش اصل ضروری در زندگی اظهار کرد: از دیدگاه طب ایرانی شش اصل ضروری برای زندگی داریم که شامل آب و هوا، خوردنی ها، آشامیدنی ها، خواب و بیداری، فعالیت های بدنی، حفظ مورد ضروری و دفع مواد زائد و مسئله دیگر بهداشت روان است که باید همه این جوانب با هم در نظر گرفته شوند.

دکتر بابائیان خاطرنشان کرد: کسی که خوابش خوب نبوده و شب بیداری دارد خشکی بیشتری و عوارض حرارتی پیدا می کند و صبح ها تحریک است.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد را روزانه می بینیم که با یک تنش و استرس کوچک در خیابان با هم دعوا کرده و مشکلات ایجاد می کنند، شاید یکی از علایم این مورد همین مسئله بی خوابی و بدخوابی است که ما امروزه به آن گرفتار هستیم، یا مسئله آلودگی هوا که مسئله بسیار مهمی است. این مسائل عوارض حرارتی و خشکی را بالا می برد، مسائل فشار خون، ناراحتی های گوارشی، تحریک پذیری، خشم ها، ضعف ها و ناراحتی های مختلف ناشی از این آلودگی ها است.

به گفته این متخصص طب سنتی، مسائل بهداشت روان، شادی های بیش از حد، خشم بیش از حد، ترس و وحشت ها، نگرانی ها، دلشوره ها و ورزش های نامناسب مشکلات خاص خود را می گذارند، بنابراین همه این جنبه ها باید در نظر گرفته شوند.

* تغذیه و نوشیدنی ها

بابائیان درباره نوشیدنی ها و مصرف آنها در فصل گرما عنوان کرد: نوشیدنی ها و آشامیدنی ها تحت اختیار افراد است، در فصل گرما و هوای گرم باید غذا به سمت تری و گرمی پیش برود، بنابراین غذاها و نوشیدنی ها و موادی را که برای افراد در این فصل می چینیم باید تری و گرمی بیشتری داشته باشد و به نوعی اعتدال را رعایت کنیم.

وی اضافه کرد: بیشتر ما به سمت مصرف غذاهای سردی می رویم، اصل کلی این است که حرارت پایه بدن هست و نباید مبارزه کنیم. اینکه مرتب غذاهای خیلی سرد به ویژه در فصل نامناسب استفاده کنیم خطرناک خواهد بود.

متخصص طب سنتی ادامه داد: برای هر کدام از این عوارض داروها یا نوشیدنی و میوه های مختلفی وجود دارد. اصل این است که در برنامه تابستان از میوه های طبیعی و شربت های مناسب طبیعی استفاده کنیم.

وی یادآوری کرد: شربت های مختلف مثل سکنجبین، شربت لیمو، سیب، شربت بالنگ، شاه توت، توت فرنگی، آلو، زردآلو و شربت لیمو، نارنج، بنفشه و موارد دیگر که هر کدام از اینها یک فرمول های خاصی برای تهیه دارد که تهیه خانگی آن برای مصرف در فصل گرما بهتر و مفیدتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: باید بدانیم که لیمو دارای خاصیت های زیادی است و موجب کاهش چربی خون می شود، این شربت ملایم را میتوان برای رفع عطش در فصل گرما استفاده کرد و هنگام ضعف و بیحالی شیره انگور، شیره انجیر و توت را مصرف کنیم، بهتر است بدانیم مصرف شیر و آبمیوه های تازه قبل از خواب بسیار مفید هستند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار