31. خرداد 1396 - 8:37   |   کد مطلب: 17299
گفتگو با «فرشته روح افزا» مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان;
سند آموزشی2030 یک هشت پای فرهنگی است / چرا اصرار به اجرای این سند داریم؟
مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: سند آموزشی 2030 به مثابه یک هشت پای فرهنگی می ماند که در صورت اجرا با رخنه بر گلوگاه های فرهنگی کشور، در مدت کوتاهی به زدودن هویت ایرانی اسلامی و هنجارهای غنی کشورمان مبادرت می کند.
سند آموزشی2030,هشت پای فرهنگی,فرشته روح افزا,مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم آنلاین : حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب چندی پیش طی بیاناتی در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان، با انتقاد از پذیرش سند 2030 سازمان ملل گفتند: «به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد برای التهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند؟»

ایشان خطاب مسئولین امر افزودند: «اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد».

اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن جامعه میسر نیست. شاید به همین دلیل است مقام معظم رهبری با ورود مولفه های فرهنگی بیگانه همچون سند آموزشی 2030 مخالف هستند و همواره بر مدیریت راهبری و جهادی در حوزه فرهنگ با نگاه به توان درونی تاکید می فرمایند.

اجرای سند تحول یعنی نگاه به درون

سند تحول بنیادین از جمله اسناد بالادستی است که حوزه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران یکی از بخشهای مهم آن بشمار می رود. اما به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز در عرصه آموزشی کشور جاری و ساری نشده و گمان می رود مسئولین امر اهتمام چندانی برای عملیاتی کردن آن ندارند.

در این سند بر ارزش های اسلامی در امر آموزش تاکید و هدف آن پرورش انسان های مومن و معتقد به معاد اعلام شده است.

اصرار بیهوده بر اجرای یک سند

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و مخالفت ایشان با پذیرش سند2030 قرار بود در جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع بررسی و روند اجرایی آن متوقف گردد.

اما خبرها حکایت از آن دارد این شورا صراحت لازم در خصوص لغو اجرای سند مذکور را نداشته و اعلام کردند قوانینی که مغایر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است ملغی اعلام می‎شود؟!

در همین خصوص سرکار خانم «فرشته روح افزا» مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان  تصریح کرد: سند 2030 شامل 17 آرمان و 169 بند است که آرمان شماره 5و4 بطور مشخص به حوزه آموزشی و بحث برابری زنان و مردان مرتبط می شود.

وی افزود: ما در کشور مباحثی همچون تغییر اقلیمی- ژنوم حیوانی، گیاهی- سرچشمه های منابع آبی کشور- بحث زنان و کودکان – میزان اشتغال و مسایل مربوط به صادرات نفت و گاز داریم که طبق پذیرش سند 2030 موظفیم مجموعه این موارد را بصورت اعداد و ارقام به سازمان های بین المللی ارائه کنیم.

اطلاعات امنیتی کشور زیر ذره بین بیگانگان

روح افزا با بیان اینکه با امضای چنین قرار دادی عملا اطلاعات امنیتی کشور در اختیار بیگانگان قرار می گیرد، گفت: بطور مثال آنها در چارچوب این سند از ما مطالبه می کنند چون نفت و گاز شما جزو حاملهای انرژی فسیلی محسوب می شود و به دلیل اینکه مصرف آن برای لایه ازن مخاطره آمیز است، از این رو مبادله آن با خارج از کشور در چارچوب تعیین شده نهادهای ناظر باید صورت پذیرد.

وی در خصوص رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه قوانین مغایر با سند تحول بنیادین در این سند ملغی خواهد شد، خاطر نشان کرد: 18 سازمان تحت امر سازمان ملل متحد مانند یونسکو، فائو و ... بر اجرایی شدن مفاد این سند نظارت می کنند و طبق بیانیه صریح سند 2030 چنانچه برخی از بندها توسط کشور مقصد اجرا نشود تمام بندها کن لم یکن خواهد شد. خوب در چنین شرایطی با وجود یک ناظر چگونه گفته می شود بخشهایی را که مغایر با قوانین کشور است ، نخواهیم پذیرفت.

روح افزا با افتضاح خواندن این سند به لحاظ عدم مطابقت فرهنگی گفت: در جایی که خود ما از سند بومی تحول بنیادین بهره مند هستیم که اتفاقا اجرایی شدن آن پس از گذشت 5 سال از تصویب آن همچنان روی زمین مانده، امضا و پذیرش سند 2030 واقعا چه معنایی می تواند داشته باشد.

نگاه به درون پشت دربهای بسته

وی در با ادامه انتقاد از پذیرش سند آموزشی 2030 توسط مسئولین اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارای برخی عیوب بود که بعد از چند بار بررسی مشکلات آن برطرف شد، حال باید سوال کنیم به چه دلیل تا امروز پشت دربهای بسته اجرایی شدن باقی مانده است؟ چگونه شد که بلافاصله سند سازمان ملل را به امضا رساندیم ولی سندی که سالها روی آن کار مطالعاتی شده و مطابق موازین جمهوری اسلامی ایران و زیست بوم ما طراحی شده تاکنون عملیاتی نشده است.

مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در مقوله فرهنگی و آسیبهای وارده بر آن به طرح پرسشی دیگر پرداخت و گفت: وقتی در قالب پذیرش یک الگوی بیگانه(سند 2030) مکلف هستیم آمار مدارس – تعداد کلاسها و نوع مراکز آموزشی کشور اعم از اینکه دخترانه و پسرانه است و در کجا قرار دارند را به نهادهای سازمان ملل ارایه دهیم،آیا این از مصادیق تهاجم فرهنگی نیست و آیا چنین بی توجهی در حوزه فرهنگی جامعه مستوجب حکم آتش به اختیار رهبری انقلاب نیست؟

دشمنی که درون سنگر جا خوش کرده

وی پیرامون بحث تهاجم فرهنگی خاطر نشان کرد: امروز دشمن وارد سنگر ما شده و از روبه رو در حال خنجر زدن به ماست. در گذشته بیگانگان برای تسلط بر یک سرزمینی با مبارزان و جهادگران آن دیار وارد جنگ می شدند اما امروز شرایط فرق کرده و با تهاجم فرهنگی که به تعبیر مقام معظم رهبری نوعی جنگ فرهنگی است وارد میدان شده اند.

دین دار تمام وقت، دین دار پاره وقت!؟

روح افزا در واکنشی به این مسئله که مسئولین اعلام نمودند در سند 2030 مغایرتها را نخواهیم پذیرفت، ابراز داشت: این اعلام مواضع مصداق چنین مثلی است که شخصی بگوید من دیندار تمام وقتم و فرد دیگر هم اعلام دارد من دیندار پاره وقت هستم. طبیعی است چنین ادعایی اساسا بی معناست. بنابراین ما یک موافقت نامه را یا باید کامل بپذیریم یا نپذیریم و ملغی خواندن بخشی از آن خارج از تصور است.

وی هدف اصلی سند آموزشی 2030 را تهاجم به گلوگاه های فرهنگی یک کشور دانست و گفت: از منظر فرهنگی به موضوع می پردازم و بحث سیاسی نمی کنم. ما چهل سال در برابر تمام نظام سلطه و بداخلاقیهای آنها ایستاده ایم و امروز کشور را در ریل توسعه قرار داده ایم، حال چه اصراری داریم در جایی که به یک قدرت منطقه ای برخوردار شده ایم، فرهنگ ایرانی اسلامی در جای جای این دنیا اعم از عراق و لبنان تا کشورهای اروپایی وآفریقایی به یک الگو تبدیل شده دروازه های فرهنگی خود را روی تهاجم دشمن بگشاییم.

مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پایان افزود: معتقدم جامعه دانش آموزشی- دانشجویی و نخبگان فرهنگی ما باید نسبت به پذیرش سند آموزشی 2030 اعتراض کنند و اجازه ندهد سند مذکور به مثابه یک رخنه فرهنگی در گلوگاه های آموزشی نفوذ کند تا در بلند مدت هویت ملی، میهنی ما را از بین برد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار