31. خرداد 1396 - 9:21   |   کد مطلب: 17302
مسئول غرفه «جشن عروسک‌ها» گفت: در غرفه میزهایی درنظر گرفته شده است که در آن عروسک های زیبایی گذاشته شده اند؛ بچه های با نخ، سوزن، سوزن ته گرد و پارچه عروسک‌های خود را با سلیقه خودشان محجبه می‌کنند و مربیان نیز سوآلات آنها را در خصوص نحوه پوشش درست پاسخ می دهند در این صورت است که از طریق عروسک هم مسئله حجاب و عفاف و هم خود نوع حجاب اسلامی به بچه ها آموزش داده می‌شود.
جشن عروسک ها,حجاب و عفاف,حجاب عروسک ها,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : غرفه ساده ای است، اما پر رونق، رونق آن بچه های هستند که با اشتیاق فراوان دور میزها حلقه زده اند و عروسک ها را با سلیقه خود محجبه می کنند. تعدادی دیگر مدادرنگی به دست دارند و با رنگ های زیبا طرح هایی که موضوع عفاف و حجاب در آن بخوبی دیده می شود ، رنگ می کنند.

وقتی به نقاشی ها نگاه می کنم، سلیقه بچه ها را تحسین برانگیز می بینم، چادرهای گل گلی با رنگ های زیبای سبز، آبی و صورتی .. حتی برخی از مادرها، کودک درونشان بیدار شده است! اگر چه خوب حجاب کاملی ندارند اما برای زیباتر رنگ شدن نقاشی بچه ها پیشنهاداتی را می دهند. نکته جالب توجه این است که در نقاشی ها چادر مامان ها یا مشکلی است یا قهوه ای اما چادر دختر بچه ها با رنگ های روشن، رنگ شده است.

کنار یک میز مربیان غرفه « جشن عروسک ها » بچه ها به آنها خاله می گویند، خاله ها در حال آموزش غیرمستقیم حجاب به کودکان هستند! دختربچه ها اکثر موی عروسک را با روسری پوشانده اند ما دست هایشان تا آرنج لخت است! خاله به آنها می گوید که باید تا مچ دست عروسک را بپوشانند همینطور مچ پاها را.

یکی از مادرها که خود چندان حجاب کاملی دارد با شوق می گوید: نمی دانستم دخترم اینقدر حجاب را دوست دارد! از بخش های فرهنگی نمایشگاه برایش روسری می خرم. آن دیگری با آنکه روزه است و خستگی یک روز کاری در چشمانش معلوم است، با صبر و حوصله آنقدر روی پا می ایستد تا دخترش عروسک را آنطور که دوست دارد با سوزن ونخ و پارچه محجبه کند.

غرفه « جشن عروسک ها » حجاب و عفاف را در قالب هنر به بچه ها آموزش می دهد هنر خیاطی و هنر نقاشی چزی که در وجود دختر بچه ها قطعا نهادینه شده است.

محمدجواد گلسرخی کارشناس مسائل مذهبی و مسئول گروه " خانه آسمانی" که مدیریت این غرفه را نیز برعهده دارد در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه برای تعریف ، تبیین و نهادینه کردن عفاف و حجاب در باور کودکان باید از  روش هایی استفاده کرد که خلاقیت فکری و آموزشی داشته باشد، اگر بخواهیم حرکت در مسیر عفاف و حجاب با قدرت و تثبیت بیشتری باشد بهتر است این مسیر را در قالب هنر طی کنیم.

وی با بیان اینکه در غرفه « جشن عروسک ها » سعی شده است مفاهیم حجاب و ملزومات آن و همینطورمعرفی ارکان حجاب برتر به صورت غیرمستقیم صورت گیرد افزود: این روشها که در قالب هنر خیاطی و هنر نقاشی عملیاتی شده است هم ماندگاری بیشتر و هم گیرایی بیشتر بچه ها را در پی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه طرح « جشن عروسک ها » برای اولین بار است که در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار می شود گفت: پیشینه این طرح در نمایشگاه های شهرداری بوده است که با استقبال بسیار خوب بچه ها رو به رو شده است. به طوری که در این طرح شاهد بودیم که مربیان غرفه حجاب را به بچه ها و بچه ها گاهاً به والدین خود آموزش می دادند.  

گلسرخی نوع کار را اینگونه تشریح کرد که در غرفه میزهایی درنظر گرفته شده است که در آن عروسک های زیبایی گذاشته شده اند؛ بچه های با نخ، سوزن، سوزن ته گرد و پارچه عروسک های خود را با سلیقه خودشان محجبه می کنند و مربیان نیز سوآلات آنها را در خصوص نحوه پوشش درست پاسخ می دهند در این صورت است که از طریق عروسک هم مسئله حجاب و عفاف و هم خود نوع حجاب اسلامی به بچه ها آموزش داده می شود.

وی نکته مهم در بخش رنگ آمیزی را توجه بچه ها به رنگ های روشن برشمرد و افزود: این خود یک نظر سنجی غیرمستقیم برای انتخاب رنگ چادر مورد علاقه کودکان می باشد.  

 مسئول گروه " خانه آسمانی" در پایان خاطر نشان کرد تا به امروز کار ی محتوایی در خصوص حجاب و عفاف در نمایشگاه دیده نشده است در حالیکه برگزار کنندگان آن مدعی کار در موضوع عفاف و حجاب هستند! گویا بیشتر کارها در این زمینه کاسبی فرهنگی است حتی برخی از غرفه ها برای یک مجموعه است که توان مالی اجاره چندین غرفه را داشته اند در حالی که ما برای اجازه یک غرفه آن هم در محلی مناسب مشکلات زیادی داشتیl.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار