5. تير 1396 - 10:49   |   کد مطلب: 17384
یک کارشناس مذهبی بیان کرد: عید آن روزی است که قوم و ملتی به موهبتی نائل شده باشند و هر سال به مناسبت گرامیداشت آن روز جشن می گیرند و عید فطر زمان اشکار شدن آثار اعمال ماه مبارک رمضان است. آنان که ندای خداوند را در این ماه لبیک گفته اند به سر منشاء عالم متصل شوند و در این روز پاداش بندگی خود را دریافت می کنند.

به گزارش شبنم ها،

امروز شادی و حسرت در هم آمیخته است. شادی برای فرا رسیدن عیدی بزرگ و حسرت از کوچ کردن ماه مهربان خدا. خداحافظ ای ماهی که روزهای دیگر سال با تو رقابت و  همچشمی نتوانند . خداحافظ ای ماهی که وجودت مایه سلامت ما از هر گزند و آفت بود . خداحافظ ای ماهی که با برکت بسیار به ما روی آوردی و ما را از چرک های گناه شستشو دادی .خداحافظ ای ماهی که پیش از آمدنت در ارزوی تو بودیم و پیش از رفتنت به اندوه جدایی دچار شدیم. خداحافظ ای ماهی که به یمن تو بسیار بدی ها از ما دور بگردید .

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین ابوذر طالبی ،کارشناس مسائل دینی، انجام دادیم .

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوذر طالبی  در خصوص  بیان معنای  عید فطر اظهار داشت :عید آن روزی است که قوم و ملتی به موهبتی نائل شده باشند و هر سال به مناسبت گرامیداشت آن روز جشن می  گیرند  اما در کتب تفسیر شیعه و اهل تسنن عید از واژه "عود به معنای بازگشتن "ذکر گردیده است (کتاب تفسیر المیزان جلد 6 صفحه 235) و بدین سبب هرسال تکرار می گردد .عده ای از علما عید را منحصر به عید فطر (عیدی که تحولی سازنده در افکار وعقاید انسان صورت می گیرد ), عید مبعث (عیدی که پیامبر اکرم (ص)به مقامی عظیم و بلند نائل می گردند ) ,عیدقربان (عیدی که تحول شگفت در مقام حضرت ابراهیم(س) واقع می گردد ) ,عید ولایت (عیدی که سالروز واقعه غدیر خم و بزرگترین عید شیعیان می باشد ),اعیاد ولادت ائمه اطهار (ع) می دانند .در حالی که مفسر کتاب التحریر و التنویر می گوید :"جعل الله الیوم الجمعه عید السبوع لهم اجتماع اهل البلاد فی المسجد و سماع الخطبه لیعلوموا ما یهمهم من اقامه شئوون دینهم و اصلاحهم" خداوند روز جمعه را عید هر هفته ای قرار داده است پس در این  روز برای مردم مقرر نموده است که جمعیت هر شهری در مسجد جمع شده و به خطبه گوش کنند تا از مسائل مهمی که موجب اصلاح و بر پائی دینشان می گردد مطلع گردند "(التحریر والتنویر جلد 2 صفحه 164)

وی افزود :همچنین حضرت علی (ع)می فرماید : هر روزی که در آن معصیت الهی  انجام نشود  آن روز عید است .

طالبی تصریح کرد :معنی لغوی  فطر به معنای گشودن است ,کلمه افطار به معنای گشودن روزه است  اما اگر کلمه عید و فطر در کنار یکدیگر قرار بگیرند به معنای بازگشت به فطرت (خویشتن  )است . فطرت بر دو گونه است فطرت عقل، دیدن جهان هستی نگرش در آفرینش منظومه  هستی و پی بردن به اینکه نظم جهان هستی معلول آفریننده دانایی است. اما فطرت دل به معنای تابیدن نور حقانیت خداوند بر قلب آدمی است خود سازی ماه مبارک رمضان و انجام فرامین خداوند باعث می شود انسان از هوای نفس دوری کند, با هر گونه مواردی که ضد فطرت بشر است مبارزه  کند به خداوند نزدیک تر  شود در اصل بندگی به معنای سر سپردن به دستورات خداوند است و عید فطر بزرگترین عید بندگی است .

 

طالبی خاطر نشان کرد :حضرت امیر اامومنین (ع) در خطبه نهج البلاغه و محمد بن حسن  فِتّال نیشابوری در کتاب روضه الواعظین صفحه 353 عید فطر را شبیه به قیامت می دانند روزی که در نفخه صور دمیده می شود و بندگان به سوی پاداش  اعمالشان  حرکت می کنند . دسته ای از بندگان که ندای خداوند را در این ماه لبیک گفته اند  و با جان و دل سختی های این ماه را تحمل کرده اند در شب های قدر با سرمستی تمام سعی کرده اند به سر منشاء عالم متصل شوند در این روز پاداش بندگی خود را دریافت می کنند عید فطر زمان اشکار شدن آثار اعمال ماه مبارک رمضان است ,همچنین حضرت ایت الله خامنه ای (حفظه الله ) می فرمایند:"   نماز و روزه  توجه ما را به سمت اهداف اسلام پیش می برد .اگر می بینید در جوامعی مسلمانان به اهداف اسلام نزدیک نشده اند یکی از عیوبشان این است که به روح عبادت توجه نداشتند  .

حجت الاسلام و المسلمین طالبی اذعان داشت :در آخر ماه مبارک رمضان و اولین روز ماه شوال مسلمانان عید فطر را جشن می گیرند که در حقیقت محصول ماه مبارک رمضان است. ضیافت الله لقاء الله را به دنبال دارد ,عظمت مبارک رمضان عظمت پاداش بندگی است .

انتهای پیام / ن

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار