هواشناسی همدان
پایگا خبری مقام معظم رهبری
پژوهشکده عفاف
 مؤسسه فرهنگی حوراء بانوان استان همدان
دانلود نرم افزارهای کاربردی
شهروندنگارشبنم ها
14. تير 1396 - 12:47   |   کد مطلب: 17515
آخرین روز‌های قبل از کنکور و رعایت نکاتی برای حفظ آمادگی و آرامش تاثیربسزایی در موفقیت داوطلبان خواهد داشت که به برخی از این مسائل اشاره می‌شود.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،

روز قبل از کنکور، اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر اشتباه کوچکی در روز قبل از کنکور رخ دهد، به‌طور قطع تأثیر بسیار نامطلوبی در نتیجه خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین عامل‌های مؤثر در نتیجه‌ کنکور، حال و هوایی است که ما در روز کنکور داریم.

تحقیقات نشان داده بیش‌تر حس هایی که ما در ابتدای روز داریم، به دلیل موضوعاتی است که در لحظه‌های پایانیِ بیداری (قبل از خواب) و در خواب به آن فکر کرده‌ایم بنابراین، روز قبل از کنکور می‌تواند اهمیت و تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌ کنکور داشته باشد.

[درگوشی‌های دقیقه نودی برای کنکوری ها/ سد کنکور را با قدرت کنار بزنید]

توصیه های نهایی برای روز قبل از آزمون

محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه رعایت برخی نکات نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه‌ داوطلبان خواهد داشت، اظهار کرد: یکی از مهم ترین که باید به آن توجه شود نحوه مطالعه است در واقع در این روز درس‌خواندن ممنوع است؛ روز قبل از کنکور، نباید درس خواند چراکه نظم ذهنی را به هم می‌زند و سبب نگرانی بیش‌تر داوطلب می‌شود.

وی افزود: بیکار نباشید و به‌طور حتم تا به‌حال، این موضوع را همه تجربه کرده‌اند که وقتی کاری برای انجام دادن نداریم، فکرهای منفی به ذهن‌ هجوم می‌آورند بنابراین، روز قبل از کنکور داوطلب باید وقت خود‌ را با برنامه‌های متنوع پر کرده و لحظه‌ای بیکار نباشد.

[درگوشی‌های دقیقه نودی با کنکوری‌ها/ سد کنکور را با قدرت کنار بزنید]

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه در این روز باید داوطلب خود‌ را کمی خسته کند، گفت : حدود 30 تا 60دقیقه ‌‌ورزش هوازی (که بهتر است احتمال آسیب در آن نباشد، مانند شنا) می‌تواند در این مورد به داوطلبان کمک کند همچنین سعی شود روز قبل از کنکور،‌ صبح زود از خواب بیدار شده و ظهر هم نخوابیده تا شب قبل از کنکور، خوب و راحت بخوابند.

مسیریابی فراموش نشود

روز قبل کنکور با وجودی که نباید به درس خواندن ادامه داد و فعالیت هایی را جایگزین آن کرد، اما آمادگی برای شرکت در آزمون و انجام  مقدمات آن ضروری است و از استرس روز کنکور می کاهد.

پوردستمالچی در این رابطه بیان کرد: مسیر حوزه را شناسایی کنید چرا که به دلیل برگزاری کنکور سراسری در چند روز، ممکن است ترافیک به‌نسبت سنگینی نزدیک حوزه وجود داشته باشد و اگر داوطلب حوزه‌ها کنکور را از چند جهت شناسایی کنید و حوزه را نیز از نزدیک ببینید،  سبب می‌شود تا علاوه‌بر کاهش نگرانی، تأثیر ترافیک ‌بر زمان رسیدن شما ازبین برود.

[درگوشی‌های دقیقه نودی برای کنکوری ها/ سد کنکور را با قدرت کنار بزنید]

این مشاور تحصیلی گفت: وسایل کنکور را آماده کنید چراکه صبح روز کنکور، فرصت جمع‌آوری وسائل وجود ندارد بنابراین، بهتر است روز قبل از کنکور، این کار انجام شود کارت ورود به جلسه، ساعت مچی، کارت شناسایی، مداد HB نرم (2عدد)، پاک‌کن، دستمال کاغذی، چند عدد خرما، بطری آب یخ‌زده (که از روز قبل در فریزر قرار داده شده)، تراش، سنجاق (برای اتصال کارت به پیراهن یا مقنعه) وسایلی هستند که داوطلبان باید در روز قبل آماده کنید.

وی ادامه داد: شب قبل از کنکور داوطلبان باید زود به رختخواب بروند و باید این مساله در حد متعادل باشد برخی از داوطلبان تصور می‌کنند  هرچه‌قدر زودتر بخوابند بهتر است اما تجربه نشان داده ‌که اگر خیلی زود به محل استراحت خود بروید، کلافه می‌شوید و ممکن است خواب‌تان نرود، پس حدود ساعت 10 برای خوابیدن آماده شده و برای این‌که چشم خسته شود، یک متن (آرام‌بخش) خواتده تا زودتر بخوابند و بهتر است با فکرهای احتمالیِ منفی که به ذهن‌تان می‌رسد، مقابله شود و داوطلب سعی کندبا ساختن تصویرهای مثبت از جلسه‌کنکور، آرام و مطمئن بخوابد.

چندتکنیک برای صبح روز کنکور

اقداماتی که صبح روز کنکور انجام می‌شود به‌طور حتم، نقش بسیار مؤثری در نتیجه‌ کنکور خواهد داشت چراکه تأثیر مستقیمی بر روحیه‌ای داوطلبان در جلسه کنکور دارد.

این مشاور تحصیلی در این باره عنوان کرد: صبح زود از خواب بیدار شده و داوطلب زود از منزل حرکت کند تا حدود یک‌ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه امتحانی، حاضر باشد.

وی با تاکید بر اینکه داوطلبان صبحانه کاملی بخورند، گفت: از دلایل عمده خستگی داوطلبان در جلسه کنکور، پایین آمدن قندخون است و اگر صبحانه کاملی بخورند و با آرامش، این کار را انجام شود تأثیر بسیار زیادی در افزایش انرژی خواهد داشت.

این مشاور تحصیلی برای حفظ آرامش داوطلبان توصیه کرد: یاد خدا، آرام‌بخش قلب‌هاست، به‌راستی چه نیرویی عظیم‌تر و قدرتمندتر از خدای یگانه وجود دارد بنابراین صبح زود، ۲ رکعت نماز، آرامش فوق‌العاده‌ای را در ما ایجاد خواهد کرد و این، آرامش‌بخش‌ترین کاری است که داوطلبان می‌توانند انجام دهند.

پوردستمالچی گفت: مرور سریع هم روز آزمون ممنوع است برخی از داوطلبان، دوست دارند صبح، قبل از کنکور، مطالب حفظی را یک‌بار مرور کنند، اما این‌کار، تنها اضطراب را افزایش داده و سبب آشفتگی ذهنی می‌شود بنابراین، حتی اگر احساس شود مطلبی فراموش شده آن را داوطلبان نخوانند.

وی تصریح کرد: استحمام کرده و لباس مرتبی بپوشید چرا که مرتب بودن و خوش‌بو بودن از عامل‌هایی است که تأثیر بسیار زیادی بر روحیه خواهد داشت و سعی شود صبحِ روز کنکور، لباس مرتب پوشیده درست مانند زمانی که به میهمانی می‌روند تا روحیه با‌نشاطی ایجاد شود.

در جلسه کنکور چه کنیم؟

آرامش در شروع جلسه کنکور، خیلی مهم است وبرخی از داوطلبان تصور می‌کنند اگر با عجله آزمون را آغاز کنند، در وقت، صرفه جویی خواهند کرد درحالی که بهتر است به‌آرامی دفترچه‌ی سؤال را از صندلی برداشته و با آرامش، اولین سؤال را بخوانید.

پوردستمالچی تصریح کرد: برای موفقیت در کنکور، نیازی نیست همه تست‌ها پاسخ داده شوند بنابراین، برای کاهش نگرانی و افزایش آرامش، تعدادی تست را برای پاسخ ندادن داوطلبان در‌نظر بگیرند.

وی ادامه داد: وقت هر درس را فقط به همان درس اختصاص داده و هر ۱۰ سؤال یک‌بار، ساعت خود را نگاه کنید و ضمن کنترل زمان پاسخ‌گویی، شماره سؤال را با پاسخنامه چک کنید.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه آن‌چه در کنکور اهمیت دارد، تعداد سؤال‌هایی است که شما پاسخ می‌دهید نه سؤال‌های سخت یا آسان، اظهار کرد: مهم آن است که تعداد بیش‌تری را جواب دهید بنابراین به تست‌های کنکور، مرحله‌ای پاسخ دهید یعنی ابتدا سؤال‌های آسان و بعد اگر فرصت کردید، تست‌های دشوار را پاسخ دهید.

وی عنوان کرد: اگر درسی از حد استاندارد، سخت‌تر بود، بر خود مسلط باشید و اگر سؤالی از درسی سخت باشد، برای همه داوطلبان این‌گونه است پس بهتر است در این حالت، تصمیم بگیرید که تعداد سؤال‌های کم‌تری را پاسخ داده و درصد کم‌تری را به نسبت آن‌چه که از ابتدا می‌خواستید، در‌نظر بگیرید.

پوردستمالچی یادآور شد: ممکن است در اواسط جلسه، احساس ضعف جسمانی و ذهنی داشته باشید که در این‌صورت باید حدود ۲ دقیقه آزمون را ر‌ها کرده و پس از خوردن چند عدد خرما (افزایش قند) و چند جرعه آب (رفع تشنگی)، چند نفس عمیق (افزایش رسیدن اکسیژن) بکشید و وضعیت صحیح نشستن (ستون فقرات به‌نسبت عمودی) را رعایت کنید و با تصویر مثبتی که از امتحان در ذهن‌تان می‌سازید، آزمون را ادامه دهید.

انتهای پیام /

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

کلیه حقوق معنوی مطالب این سایت متعلق است به :

شبنم همدان




پایگاه خبری شبنم همدان پایگاه خبری بانوان همدان