22. تير 1396 - 12:35   |   کد مطلب: 17623
یائسگی قطع دائمی قاعدگی است که به دنبال توقف عملکرد تخمدان‌ها به وجود می‌آید،سن متوسط یائسگی، 51 سالگی است و با وجود افزایش طول عمر زنان، سن یائسگی ثابت می‌ماند.
زنان سیگاری,یائسگی,یائسگی زودرس,گرگرفتگی,تغییرات هورمونی,shabnmaha,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

زنان سیگاری یائسگی را زودتر از بقیه زنان تجربه می کنند

یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاریزنان سیگاری یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : مریم جوادیان با بیان اینکه یائسگی قطع دائمی قاعدگی است که به دنبال توقف عملکرد تخمدان‌ها به وجود می‌آید، افزود: سن متوسط یائسگی، 51 سالگی است و با وجود افزایش طول عمر زنان، سن یائسگی ثابت می‌ماند.

وی تصریح کرد: سن یائسگی به طور ژنتیکی تعیین می‌شود و فاکتورهایی مانند نژاد، وضعیت اقتصادی - اجتماعی، سن نخستین قاعدگی یا تعداد تخمک‌گذاری‌های قبلی تاثیری در آن ندارند، اما اشعه شیمی درمانی با تاثیر بر تخمدان می‌تواند موجب یائسگی زودرس شود.

این متخصص زنان و زایمان بیمارستان روحانی بابل، با اشاره به اینکه زنان سیگاری یائسگی را زودتر تجربه می‌کنند، گفت: جراحی تخمدان‌ها یا برداشتن رحم ممکن است موجب پایین آمدن سن یائسگی شود.

جوادیان خاطرنشان کرد: نارسایی زودرس تخمدان به یائسگی زیر40 سال اطلاق می‌شود و می‌تواند به دلایل ناشناخته یا اختلالات کروموزومی یا بیماری خودایمنی و یا تحت تاثیر داروها و اشعه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه یائسگی با تغییرات در سیکل‌های قاعدگی از چند سال گذشته و تغییرات هورمونی همراه است، گفت: مهم‌ترین تغییر هورمونی که پس از یائسگی ایجاد می‌شود و مشکلات ناشی از یائسگی به آن وابسته به نظر می‌رسد، کاهش هورمون استروژن است.

این هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: نگرانی‌های اصلی سلامتی در زنان یائسه شامل علائم گر گرفتگی، آتروفی دستگاه ادراری تناسلی، پوکی استخوان، بیماری قلبی عروقی، سرطان، کاهش قوای شناختی و مشکلات جنسی است.

جوادیان درباره علائم وازوموتور یا گر گرفتگی گفت: این علایم در 75 درصد زنان پیش یا پس از یائسگی ایجاد می‌شود و یک تا دو سال بعد از آن طول می‌کشد. گر گرفتگی اصلی‌ترین دلیل مراجعه به پزشک در این دوران است و می‌تواند در کار، فعالیت روزمره وخواب فرد تداخل ایجاد کند.

این متخصص با اشاره به اینکه بیماری تیروئید دراین گروه سنی افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: تغییرات روش زندگی، گرگرفتگی را کمتر می کند. پوشیدن لباس نخی، بودن در محیط خنک و امتناع کردن از بیرون رفتن در ساعات گرم روز توصیه می‌شود و وزن بالا و سیگار این علائم را تشدید می‌کند. بنابراین تشویق به کاهش وزن و قطع مصرف سیگار توصیه می‌شود.

وی گفت: پوکی استخوان بسیار شایع بوده به طور تقریبی نیمی از زنان بیش از 50 سال به آن مبتلا هستند و غربالگری از نظر سنجش تراکم استخوان فقط در افراد پرخطر مانند افرادی که سابقه شکستگی قبلی دارند، یائسگی زودرس و بعضی فاکتورهای خطر مانند مصرف دراز مدت داروها توصیه می‌شود. برای پیشگیری از پوکی استخوان، رژیم غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D به تنهایی کافی نبوده و دادن مکمل های کلسیم ویتامین  "دی" ضروری است و همچنین ورزش منظم و قطع سیگار توصیه می شود.

این متخصص زنان و زایمان بیمارستان روحانی بابل اظهار کرد: بیماری قلبی و عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر زنان بوده و به طور تقریبی 45 درصد دلایل مرگ و میر راتشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه سابقه فامیلی، سن، زندگی بدون تحرک، سیگار، دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، چاقی و سیگار از فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی است، تصریح کرد: با افزایش سن خطر بیماری های قلبی وعروقی به طور چشمگیری افزایش می یابد و اقدامات پیشگیرانه شامل تغییر نحوه زندگی، ورزش، قطع سیگار، کنترل مناسب قند، چربی و فشارخون است.

انتهای پیام/ص

یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی یائسگی زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاری زنان سیگاریزنان سیگاری یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس یائسگی زودرس گرگرفتگی گرگرفتگی گرگرفتگی گرگرفتگی گرگرفتگی گرگرفتگی گرگرفتگی گرگرفتگیگرگرفتگی

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار