24. تير 1396 - 14:14   |   کد مطلب: 17654
معاون پرورشی مدارس استان اظهار داشت: آرامش و اتحادی که در کشور شاهد آن هستیم در گرو درایت و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (ظله تعالی) است. رهبری حکیمانه آیت الله خامنه ای (حفظه الله) همچون خاری در چشم دشمنان انقلاب است

به گزارش شبنم همدان،

ولایت فقیه ولایت حاکمیت خداوند است بر مردم است . ولایت وکالت نیست بلکه انعطاف پذیری در اجرای احکام الهی است.

مجید سرکانی  دکترای جامعه شناسی ادیان و عرفان اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و معاون پرورشی استان همدان اظهار داشت : آرامش و اتحادی که در کشور شاهد آن هستیم در گرو درایت و رهبری حضرت  آیت الله خامنه ای (ظله تعالی) است. رهبری حکیمانه آیت الله خامنه ای (حفظه الله) همچون خاری در چشم دشمنان انقلاب است رئیس جمهور محترم برجام یک قرار داد است اگر برقرار می گردید و یا  همان گونه که شاهد آن هستیم تحریم ها افزون تر شد تغییری در روند اعتقادی مردم ایجاد نشده است.

وی افزود: اعتقاد به ولایت فقیه یک اعتقاد است نه یک قرار داد ولایت فقیه نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم (ع)است. ولایت فقیه از جمله حق قضاوت ,صدور فتوا در مسائل شرعی ,اخذ وجوهات شرعی و رسیدگی به امور حسبی از دیرباز در فقه امامیه مطرح و مورد بحث بوده و ارتباط نزدیکی با نهاد مرجعیت دارد .اما در نظریه ولایت سیاسی فقیه که بیش از همه توسط امام خمینی (ره ) مطرح و تشریح شده این ولایت اساس نظم سیاسی دوران غیبت را تشکیل می دهد ,فقیهان جانشین امام در اجرای سیاست ها و مسائل حکومتی و سایر امور مربوط به امام معصوم محسوب می شود .

سرکانی تصریح کرد: جناب آقای  رئیس جمهور شما  به عنوان وکیل و حقوق دان قطعا معنای وکالت و ولایت را می دانید در این عقیده فقیه در فضیلت و شخصیت دینی و اخلاقی و علمی همتراز  امام معصوم نیست .چرا که ولی فقیه جدا از شخصیت حقوقی خویش دارای شخصیت حقیقی نیز می باشد که از این نظر با آحاد مردم برابر است .ویژگی های ولی فقیه و حاکم جامعه اسلامی همچون عدالت, تقوا ,پرهیزکاری او را از لغزیدن به ورطه استبداد باز می دارد مردم از بین فقها اصلح ترین آنها را برای مجلس خبرگان انتخاب می کنند .

سرکانی خاطر نشان کرد : شاردن (بازرگان و نویسنده فرانسوی که در زمان شاه عباس دوم در ایران زندگی می کرد) کتابی درباره زندگی مردم ایران منتشر نموده است و در فصلی از این کتاب "باورهای ایرانیان درباره حکومت" چنین بیان شده است "مسلمانان ایران درباره جانشبن. امام غایب (ع) به دو دسته تقسیم شده اند :برخی از علمای روحانی و پیروانشان بر این اعتقاد هستند که در طول مدت غیبت امام (ع) باید یک مجتهد معصوم امور دینی واجتماعی و حکومتی کشور را اداره کند و این مجتهد باید جامع علوم ,از هر جهت منزه از هر فساد و گناه باشد و چنان بر همه واجبات مذهبی و احکام دینی و دانشهای بشری احاطه داشته باشد اگر هر پرسشی درباره مسائل دینی و اجتماعی داشته باشند بی درنگ به درستی پاسخ بدهد . اما دسته دیگر معتقد هستند در زمان غیبت امام (عج) حق حکومت به یکی از بازماندگان امام می رسد اما واجب و لازم نیست که وی مانند امام جامع علوم ظاهر و باطن و از هرجهت معصوم باشد این نظر مورد تایید اکثر مردم است ."

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث  اذعان داشت: در زبان اسلام از هر نوع سلطه ای به ولایت تعبیر می شود و انواع مختلفی از ولایت وجود دارد از جمله ولایت امر، ولایت بر طفل ,ولایت فتوی ,ولایت در امر قضاوت ,ولایت حسبه مورد بحث قرار گرفته است .

وی بیان داشت: بر اساس نظریه اسلام ولایت مطلق به معنی حق حاکمیت مطلق در همه امور به خداوند اختصاص دارد و مشروعیت انواع دیگر ولایت از رابطه ای است که با این منشاء دارند به دست می آید. ولایت امر یکی از انواع ولایت به معنی زعامت سیاسی و مذهبی جامعه است در اسلام ولایت امر از ناحیه خداوند به پیامبر تفویض شده است اما نحوه ادامه این ولایت پس از پیامبر منشاء اختلاف مهمی بین مذاهب اسلامی شده است. در تفکر شیعه جانشین پیامبر به طور کامل به امامان دوازده گانه منتقل شده است به همین دلیل است که هر حکومتی که به دست غیر ائمه اداره شود نامشروع و غاصب به شمار می رود. اعتقاد شیعه 12 امامی به غیبت امام معصوم از سال 260 هجری شمسی یک بحران جدی را در مورد نحوه شئونات ولایت امامان پدید آورده است و باعث شده است نظریات مختلفی برای پاسخ به این خلاء مطرح شود ولایت فقیه یکی از راه حل هایی است که برای حل مساله غیبت مطرح شده است.

 ولایت فقیه از منظر آیت الله جوادی آملی : "ایشان ولایت فقیه را نقطه مقابل وکالت فقیه دانسته و می گوید امامت انتصابی است وانتخابی نیست کسی که جانشین امام است ,یعنی ولی فقیه او هم از طرف امام تعیین می شود یا با نصب عام یا با نصب خاص سخن از وکالت فقیه نیست سخن از ولایت فقیه است ". ایت الله جوادی آملی در تحلیل عقلی از قاعده لطف به مثابه استدلالی برای انتصابی بودن ولایت فقیه بهره می گیرد موافقان این نظریه به نوشته ها و فعالیت های حضرت امام خمینی (ره ) نیز استناد می کنند .ایشان در کتاب بیع در استدلال عقلی خود بر ولایت فقیه می نویسد: "هر آنچه دلیل امامت است عین همان ادله دلیل بر لزوم حکومت بعد از غیبت ولی امر است ."و مسلم است در نگرش رایج شیعه ادله امامت بر وجوب نصب امامان معصوم از جانب خداوند دلالت دارند, نظر وانتخاب مردم در این نظریه هیچ مشروعیتی به حکومت فقیه نمی دهد و رای به خبرگان رجوع به بینه است. مردم کارشناسان مذهبی را انتخاب می کنند تا آنان فقیه اصلح و اعلم را کشف کنند .

سرکانی  اضافه کرد :نظر حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله )"منظور از ولایت مطلقه فقیه تغییر وتحول و انعطاف پذیری با توجه به زمان است "دستگاه ولایت باید بتواند خودش را پیش ببرد, متحول کند.چون تحول جزو سنت های زندگی انسان و تاریخ بشری است .ما اگر چناچه خودمان را متحول نکنیم و پیش نرویم  تحول بر ما تحمیل خواهد شد تحول یعنی تکمیل; پیش رفتن به سمت آنچه درست تر است آنچه که کامل تر است .

مجید سرکانی دکترای جامعه شناسی ادیان و عرفان در خاتمه اظهار داشت : اگر ولایت بر جامعه مسلمین به انتخاب مردم واگذار شده بود حضرت زهرا (س) در مقابل کسانی که آمده بودند حضرت علی (ع) را با دستان بسته برای بیعت ببرند مقاومت نمی کردند و جان گرانمایه شان  را فدای ولایت نمی کردند تا در مقابل انتخاب مردم و سقیفه بایستند. امام حسین (ع) برای احیای دین جدش رسول اکرم (ص) در مقابل بیعت یزید ایستادگی نمی کرد و حماسه عظیم عاشورا به وجود نمی آمد. ای کاش این روزها رئیس جمهور محترم  به جای دامن به اختلافات به فکر توسعه و تحول جامعه بودند.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار