10. مرداد 1396 - 8:39   |   کد مطلب: 17909
تاخیر در سن ازدواج علاوه بر گسترش آسیب‌های اجتماعی باعث می‌شود تا انسان ها به تنهایی و فردگرایی خو کنند و همین فردگرایی باعث بسیاری از خلاءهای اجتماعی و فردی می شود.
تجرد دختران,ازدواج,فردگرایی,آسیب های اجتماعی,عوامل تجرد دختران,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

معیارهای نادرست دختران برای ازدواج/جولان تجرد برای دختران جوان

عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت و گویی با ایسنا گفته، بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت کل کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر است که از این تعداد ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن هستند. این در حالی است که ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲۵ نفر دختر مجرد در سن ازدواج (۱۵ تا ۲۹ سال) و ۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۸۹ نفر پسر در سن ازدواج (۲۰ تا ۳۴ سال) در کشور داریم.

حال باید علت و عوامل تجرد دختران را از زبان آنها بشنویم:

* موانع ازدواج؛ از عوامل فرهنگی گرفته تا نگاه طنز به ازدواج

مینا دختری ۳۲ ساله است که علت اصلی تجردش را عوامل فرهنگی می داند: «خواستگار که برای من می آید به خانواده و پدرم ایراد می گیرند. ما روستایی هستیم و پدرم لهجه دارد. برخی از خواستگاران به خصوص خواهر داماد می گوید فرهنگ این خانواده با ما جور در نمی آید و به بهانه اینکه استخاره کرده اند از قید اینکه من عروس این خانواده بشوم می گذرند.»

زهرا ۴۵ ساله است و سال هاست پدر و مادر خود را از دست داده است و تنها زندگی می کند. به گفته او علت تجردش ایرادهایی است که قبلا پدر و مادرش از خانواده داماد می گرفتند و حالا که او می خواهد ازدواج کند معیارهایی که دارد با طرف مقابل جور در نمی آید: «مردانی که به خواستگاری من می آیند یا مطلقه هستند یا همسرانشان فوت کرده اند و من به دلیل اینکه تاکنون ازدواج نکرده ام دوست دارم با مردی ازدواج کنم که او هم مانند من اصلا ازدواج نکرده باشد اما اینگونه نیست. برخی از خواستگاران من حتی عروس و داماد هم دارند من چگونه می توانم همسر مردی شوم که دختر و عروسش هم سن خودم هستند. اصلا با این موضوع نمی توانم کنار بیایم.»

عصمت دختر ۲۷ ساله است و دانشجوی کارشناسی ارشد است. او علت عمده تجرد دختران را بی مسئولیتی پسران می داند: « پسران امروزی دوست دارند زن کارمند داشته باشند این موضوع نمی تواند بد باشد اما به صرف اینکه زن کار کند و در تامین معاش زندگی کمک خرج همسرش باشد نه اینکه به ضرر زندگیش تمام شود و در جایی که می بیند برای زندگیش ضرر دارد و به زندگی آسیب می زند باید کار را رها کند. زنی که از صبح تا غروب کار می کند خسته می شود دیگر توانی برای همسرداری و خانه داری برای او باقی نمی ماند و به جای اینکه در زندگی آرامش را ایجاد کند تازه به پایه های زندگی ضربه می زند.»

هانیه ۳۵ ساله است و می گوید: هیچ وقت ازدواج را جدی نگرفته ام و همیشه به این موضوع نگاه طنز داشتم. کی ازدواج می کند. دلم نمی خواهد ازدواج کنم. دوست دارم تنها باشم و صحبت های اینگونه. اما حالا می بینم که واقعا تنها هستم و نیاز به یک همدم و همسر را حس می کنم. تمام خواهر و برادرهای من ازدواج کرده اند و من تنها شده ام. دوست دارم با همسرم به گردش و پارک بروم و الان که به ازدواج فکر می کنم خواستگارانی که برای من می آیند یا خانواده مرا نمی پسندند یا ایرادهای جور واجور می گیرند. می روند و پیدایشان نمی شود.»

معصومه ۴۱ ساله و استاد دانشگاه در رشته مدیریت است، او علت اصلی مجرد ماندن خود را سختگیری در مدرک تحصیلی پسران عنوان می کند و می گوید: «فکر می کردم هر چه مدرک تحصیلی بالاتری پیدا کنم خواستگاران دکتر و مهندس بیشتری هم پیدا خواهم کرد اما این اتفاق نیفتاد، بلکه روز به روز خواستگارانم کمتر شدند و حالا دیگر هیچ کس سراغی از من نمی گیرد، بعضی ها که مدرک تحصیلی پایینی دارند گمان می کنند اگر به خواستگاری من بیایند جواب منفی می شوند و بعضی ها هم که مدرک تحصیلی بالایی دارند علاوه بر تحصیلات فاکتورهایی مثل زیبایی، سن کم، اصالت خانوادگی و … را ملاک و معیار انتخاب خود قرار می دهند و به سراغ افرادی مثل من نمی آیند.»

* دختران معیارهای نادرستی برای ازدواج دارند

محوری یکی از آسیب شناسان اجتماعی در این خصوص می‌گوید: تاخیر در سن ازدواج علاوه بر گسترش آسیب‌های اجتماعی باعث می‌شود تا انسان ها به تنهایی و فردگرایی خو کنند و همین فردگرایی باعث بسیاری از خلاءهای اجتماعی و فردی می شود. فردی که فردگرا می شود هیچ میل و رغبتی به کارهای گروهی ندارد و همین موضوع باعث می شود تا فرد به انزوا طلبی و افسردگی برسد.

به گفته او برخی از دختران معیارهای نادرستی برای ازدواج دارند و گاهی وقت ها رویایی فکر می کنند که نداشتن هر کدام از این معیارها از سوی فرد مقابل باعث می شود تا آنها از ازدواج سرخورده شوند و در تجرد قطعی باقی بماند.

محوری، همخوان نبودن فرهنگ های خانواده را یکی از مهمترین دلایل تجرد می داند و بیان می کند: بسیاری از خانواده ها فرهنگ های یکسانی ندارند و اگر جوانان این خانواده ها ازدواج کنند شاید با تنش رو به رو شوند؛ لذا جوانان باید سعی کنند با فردی ازدواج کنند که از نظر فرهنگی به آن ها بسیار شبیه است.

انتهای پیام/ص

عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران عوامل تجرد دختران فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی فردگرایی ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران ازدواج دختران

دیدگاه شما

آخرین اخبار