15. مرداد 1396 - 12:18   |   کد مطلب: 17993
پاسخ به شبهه ای در خصوص این فتوای زنان بدحجاب: « مردان چشمان خود را درویش کنند»!
در اوج بی بندوباری زن، مرد نگاهش را به کدامین سو درویش کند؟
حجاب حق الله است نه به دلخواه زن یا مرد. از آنجایی که حرمت و حیثیت زن به عنوان حق‏اللَّه مطرح است پس کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دارم! از سویی دیگر زنان بدحجاب، مردان را به داشتن چشمان درویش نصحیت می کنند که باید گفت: با بدحجابی برگرفته از سر تا به پای شما، مردان چشمان را به کدامین طرف درویش کنند که در آن معصیتی ناخواسته روی ندهد؟
زنان بدحجاب,بدحجابی زنان,بی بندوباری,فتوای زنان بدحجاب,shabnamha.ir,شبنم همدان,شبنم ها,شبنم ها

در اوج بی بندوباری زن، مرد نگاهش را به کدامین سو درویش کند؟

بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : منیره غلامی توکلی - شاید بارها و بارها شنیده اید که برخی از دختران و زنانی که حجاب را در معنای اسلامی و عرفی خود رعایت نمی کنند، اعتقاد به این دارند که حجاب داشتن امری اختیاری است و هر گونه اجبار و طرح قانون در این زمینه زیرسؤال بردن و حتی خدشه دار کردن قانون حقوق شهروندی است!. این طرز فکر زمانی به اوج بی اساسی خود می رسد که همین افراد در فرایندی کاملاً خودخواهانه می گویند: حال اگر ما با اختیار خود بی حجابی یا بدحجابی را برگزیدیم این مردان هستند که باید چشمان خود را درویش کرده و از نگاه کردن بپرهیزند!.

آنها حتی پا را از گلیم شرع و عرف هم بیرون گذاشته و در پاسخ به این جمله که  مردان با غیرت، زنان با حجاب دارند؛ می گویند: به نظر ما مردان با غیرت، چشمان با حجاب دارند.!

درباره اولین شبهه به این دست از بانوان باید متذکر شد که حجاب به دستور خدا اجباری است و حق الله است نه دل بخواه زن یا شوهر.  آیت الله جوادی آملی در این زمینه می فرمایند: « شبهه ‏ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می‏کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است.

راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند، حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‏نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است.

لذا می‏بینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می‏کنند، اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می‏باشد، همه اینها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‏اللَّه مطرح است لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این که قرآن کریم می‏گوید هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم می‏شود عصمت زن، حق‏اللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد.»

خداوند در قرآن کریم می فرماید: « يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۵۹﴾ ؛ اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

اما در مورد مسئله دوم یا  طعنه زدن برخی از زنان به مردان و توصیه به چشم پوشی کردن از دیدن بانوان بدحجاب یا بی حجاب توجه به یک نکته شاید به نظر فکاهی ضروری است آن هم اینکه مردان مخصوصا در فصل گرما که بهانه ای داغ  برای آب شدن حجاب در تمام ابعاد ظاهری و پوششی زنان فراهم می کند، باید چشمان را به کدامین طرف درویش کنند که در آن معصیتی ناخواسته روی ندهد!؟ نگاهی هر چند کوتاه به حرام نیفتد!؟

 

ساپورت های تنگ و چسبان در نگاه های رو به پایین، مانتوهای جلو باز و یقه های بازتر در نگاه  رو به جلو، چهره های رنگ و لعاب برداشته و موهای پریشان در نگاه رو به بالا، پیچیدن عطر تند در فضای کوچک تاکسی و .. آیا زنان بدحجاب و قانون شکن راهی برای درویش ماندن چشم و نظر مردان باقی گذاشته اند!

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که خروج بی بندوبار زنان بدون رعایت حجاب عرفی در جامعه اسلامی نوعی نقض کردن حقوق شهروندی زنان و دخترانی است که با آتش افروخته توسط این بدحجابان دچار تمامی آسیب های اجتماعی می شوند که پیامد بی بندوباری آنهاست از متلک های کلامی گرفته تا ناامنی های اجتماعی و هتک حرمت های شیطان صفتانه.. و از بعد دیگر حقوق اجتماعی و روانی مردانی نقض می شود که هیچ تمایل ندارند چشم در چشم زنانی شوند که دیدن برهنگی های و نمایان کردن برجستگی های اندام شان لطمه های شدید روحی و روانی به آنها وارد می کند.

به طور قطع در بحث آسیب های اجتماعی، صیانت از حقوق شهروندی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ضروری است.

و اما اینکه آیا چشم پوشیدن مردان از نگاه کردن به زنان و در واقع رعایت عفاف یک طرفه از جانب مرد در پوشاندن نگاهش از زنان بدحجاب و بی بندوبار؛می تواند نسخه ای درمانگر برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی به وجود آمده از بدحجابی باشد؟ و آیا این مطالبه گری به حقی است؟!

باید گفت: خیر!

 اگر چه قرآن كريم پيش از آنكه به زنان دستور پوشش و رعايت حجاب داده باشد به مردان امر كرده كه حجابي در مقابل چشمانشان قرار دهندو غص بصر داشته باشند. قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لَهُم إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصنَعُونَ..  اما نکته ای باید به آن توجه داشت این است که غص در بصر یعنی خیره نشدن و کوتاه کردن نگاه که خداوند به مردان دستور داده است از خیره خیره نگاه کردن بپرهیزند اما نمی توان چنین برداشتی داشت که در جامعه اسلامی راه بروند اصلا نگاه نکنند و چشمان شان را ببندند!.

حال با نوع عجیبی از بد حجابی که در بندهای بالا گفته شد، یک مرد باید حفظ کردن نگاه خود باید نگاه خود را متوجه کدامین سو و جهت کند؟!  آیا زنان بدحجابی که ادعای آزادی و اختیاری بودن حجاب دارند فضایی را برای راحت نگاه کردن و طی طریق مردان باقی گذاشته اند؟.

متأسفانه خیابان های شهرها مخصوصا کلان شهرهایی مانند تهران، جلوه گاهی بزرگ برای خودنمایی زنانی شده است که هر روز ساعت ها وقت خود را پای آیینه و سرخاب سفیداب تلف می کنند شاید مردی پیدا شود و چشمانش را از نگاه به آنها درویش کند!.

بد نیست که فراموش نکنیم طبق آموزه های دین اسلام زن و مرد باید حدود پوشش مخصوص به خود را رعایت کنند و از نگاه کردن به نامحرم بپرهیزند. در ده آیه از قرآن کریم به بحث عفاف وحجاب مردان و زنان پرداخته شده است اهمیت رعایت حجاب در زنان و لزوم پرهیز از نگاه مفسده انگیز در مردان به یک اندازه مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. به طوری که هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارند و از این روست که کسی نمی تواند در این مورد بهانه جویی کند که چرا فقط من به رعایت چیزی مکلفم و دیگران آزادند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید: قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لَهُم إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصنَعُونَ(30)  « به مردان مؤمن بگو چشمان خود را فرو بندند عورت های خود را حفظ کنند، این برای آن ها پاکیزه تر است. همانا خداوند از آنچه انجام می دهند آگاه است.

و سپس در آیه ۳۱ به زنان می فرماید که نگاه های خود را فرو بیندازید و حجاب خود را حفظ کنید:وَ قُل لِّلْمُؤْمِنتِ یَغْضُضنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبهِنَّ وَ… و به زنان با ایمان بگو که چشمان خود را (از نگاه حرام) فرو بندند و عورت های خود را حفظ کنند و زینت خود را آشکار نسازند جز آنچه خود پیداست، و باید روسری های خود را بر روی گریبان‌ها بزنند، و …

فصل تابستان فصل رویش گیاهان و تابش مهربان خورشید بر سرزمین کشورمان است، در این فصل را که مملو از نعمت های بیکران الهی است با معصیت هایی که حق الله و حق الناس را ضایع می کند، به بدترین و زشت ترین شکل در محضر خدا ناسپاسی نکنیم . و با بدحجابی و بی بندوباری و گسترش و ترویج آن در فضای عمومی جامعه،  تنور داغ آسیب های اجتماعی را داغ تر نکنیم و به جای آن و زن و مرد مسلمان در رعایت حجاب و عفاف به یک میزان و با یک اعتقاد قلبی، همت کنیم.    

انتهای پیام/ص

بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری بی بندوباری فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب فتوای زنان بدحجاب 

دیدگاه شما

آخرین اخبار