11. شهريور 1396 - 16:50   |   کد مطلب: 18396
دختران امروز، تهدیدها و فرصت‌های آینده
نقش اساسی زنان و مادران در تحکیم بنیان خانواده
در اسلام و در نظام جمهوری اسلامی به نقش خانواده و از همه بالاتر مادران به عنوان رکن اصلی و محور اساسی تربیت فرزندان توجه شده است چراکه همگان اذعان دارند مادران با تربیت صحیح فرزندان می‌توانند سلامت و سعادت جامعه بشری را تا نسل‌های بعد از خود تضمین کنند.
زنان,دختران,جایگاه زنان,شخصیت زن,تربیت دخترانshabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : با دقت در نوع نگرش و تفکر غرب به شخصیت زن درمی­‌یابیم که عمده نگاه غرب به شخصیت زن، نگاهی غریزی و جنسی است. جامعه­ غرب به بهانه‌های مختلف سعی بر آن دارد که جلوه­‌گری زن را از چارچوب خانواده بیرون آورده تا به امیال نفسانی مردها پاسخ گوید در چنین بستری جای تعجب نیست که مردها به جای آن که نگاه تکریمی به شخصیت زن داشته باشند با دید غریزی و ابزاری به زن نگاه خواهند کرد.

اما از طرفی دیگر، در اسلام و در نظام جمهوری اسلامی به نقش خانواده و از همه بالاتر مادران به عنوان رکن اصلی و محور اساسی تربیت فرزندان توجه شده است چراکه همگان اذعان دارند مادران با تربیت صحیح فرزندان می‌توانند سلامت و سعادت جامعه بشری را تا نسل‌های بعد از خود تضمین کنند.

امروزه پرداختن به هویت و جایگاه نظام خانواده به عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل جهانی امروز و حتی حقوق بشری شده و این مهم به عنوان یکی از ضروریات در قالب ابلاغ سیاست‌های کلی از جانب رهبری مطرح شده است.

برای پرداختن به جایگاه زن و نقش آن در تربیت نسل حاضر و آینده، گفت‌وگویی با جمشید سیاح تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانیم.

نقش و جایگاه زن در جامعه اسلامی چگونه تعریف می‌شود؟

در نگاه نخست باید گفت که خداوند همه انسان‌ها را برابر خلق کرده و از آنها به عنوان احسن‌الخالقین یاد کرده است. در این میان بخشی از حقوق زن و مرد در دین اسلام به خاطر تفاوت‌های ظاهری است و مرزبندی‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود که باید هر زن و مرد را با توجه به نقش‌هایی که بر عهده دارند در نظر گرفت.

در مقابل غرب با حرکت شیطانی که بخش اعظم آن به صورت عمدی است قصد دارد که یک نوع خودبرتربینی در زن نسبت به طرف مقابل در آنها شکل دهد این در حالی است که اسلام از هر گونه افراط و تفریط به دور مانده و در نهایت نقش‌ها و حقوق متفاوتی را برای انسان‌ها قائل است.

آیا آزادی واقعی که مورد نظر اسلام است برای زنان محقق شده بود؟

متاسفانه خیر، باید اعتراف کرد لطف خدا و پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد نشاط و غرور به زن مسلمان جامعه ایرانی بازگردانده شود و حقوق زنانی که مورد ظلم واقع شده بودند توسط نظام حاکم به آنها بازگردد. هرچند که حقوق انها به طور کامل محقق نشده است اما نگاه تکریم‌آمیز به زن دوباره در جامعه محقق شد که این مهم با توجه به پروسه دشمنان نظام باید همچنان ادامه داشته باشد.

 چرا این همه رهبری به حفظ جایگاه زن در جامعه تاکید دارند؟

 زنان دارای ویژگی‌هایی هستند که خداوند نسبت به آنها نگاه ویژه دارد که از جمله آن می‌توان به معنویت و مهر و عطوفت زن اشاره کرد مجموع این ویژگی‌ها می‌تواند زمینه تکامل‌بخشی به همنوع را فراهم کند و این جمله امام خمینی(ره) مصداق همین جمله است که از دامن زن مرد به معراج می‌رسد.

در مقابل چنین نگاه ارزشی به زن غرب به دنبال فشار هجمه بر کشورهایی است که زن را نه به عنوان کالا، بلکه در قالب یک گوهر که دارای ارزش و مقام معنوی است. غرب و به ویژه آمریکا تا قبل از انقلاب اسلامی توانست سیاست‌های خود را بر کشور دیکته کند اما بعد از انقلاب این موضوع در دست حاکمان اسلامی قرار گرفت و اکنون شاهدیم که بعد از انقلاب حفظ کرامت زن و دست‌یابی به جایگاه واقعی آن  به عنوان یک اساسی در کشور دنبال و پیاده‌سازی می‌شود.

 زن در خانواده ایرانی- اسلامی چه نقشی دارد؟

خانواده و از جمله زن به عنوان یک گوهر انسانی توانسته است انسان‌ها را در پیرامون خود حفظ کرده و غرب متوجه نقش مثبت خانواده در حرکت تکاملی خانواده شده و از این رو تمام تلاش خود را می‌کند که این مفهوم اصیل در فرهنگ اسلامی را از بین ببرد.

همانگونه که تاریخ گواهی می‌دهد تا قبل از پیروزی انقلاب دشمنان قسم‌خورده هر طور که خواستند با زن رفتار کردند و زن را به عنوان ابزار عیاشی در دست مردان قرار دادند که خوشبختانه با پیروزی انقلاب ، زن به جایگاه واقعی خود در خانواده دست یافت.

 چرا رهبر به کرار برای حفظ و جایگاه زن در جامعه تاکید دارند؟

 رهبری هر بار با درایت و هوشمندی خود به نقشه‌های شوم دشمن در زمینه به فساد کشیدن زن مسلمان پی برده است لذا ایشان تاکید دارند قبل از ورود دشمن به میدان آگاهی‌های لازم و ضرورت‌ها را بیان کنند. معظم‌له در فرمایشات خود به کرار از حقوق زنان دفاع کرده است و زن را به عنوان محور خانواده مطرح کرده و جایگاه ارزشمند خانواده را با محوریت زن مورد بررسی قرار داده است.

 وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص چیست؟

 از یک طرف نهادهای رسمی که خاص کار آنها مربوط به بخش فرهنگی است باید در این زمینه ورود داشته باشند و از غفلت‌زدگی بپرهیزند و از طرف دیگر و نهادهای غیررسمی با توجه به صدور فرمان رهبری در خصوص « آتش به اختیار» همه موظف هستند تا به شکل برجسته در این زمینه مسوولیت را بر دوش گرفته و در مقابل دشمن و هجمه‌های آنان ایستادگی کنند که نمونه این هجمه را در سند 2030 که در بطن اصلی آن خانواده را مورد حمله قرار داده بود می‌توان اشاره کرد که ما باید در مقابل چنین اسنادی ایستادگی کرده و قوانین را بر اساس احکام دینی خود چه در بعد اخلاقی و چه در بعد تربیتی استخراج کنیم.

خانواده‌ها چه نقشی در این برهه حساس بر عهده دارند؟

خانواده باید به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی به صورت تکلیفی کار کند زیرا خانواده محور تربیت انسان است لذا کوچکترین غفلت‌زدگی پای دشمن را به کشور و خانواده باز خواهد کرد. همه ما باور داریم که کشور ایران دارای سرمایه‌های عظیم مادی و معنوی بوده پس در این شرایط بر همه واجب است که احساس تکلیف کرده و در میدان نبرد با دشمن حاضر شوند چرا که در غیر این صورت کار ممکن نخواهد شد.

سعید گلستانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان و کارشناس مسائل خانواده گفت‌وگویی با فارس انجام داده که ادامه خواهیم خواند.

 فضای مجازی تا چه اندازه توانسته در فروپاشی خانواده اثرگذار باشد؟

 متاسفانه تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی بدون آگاهی وارد سایت‌هایی می‌شوند که دارای جذابیت‌های لحظه‌ای است و همین ورود و روبرو شدن با صحنه‌هایی که به دور از رعایت اخلاق است زمینه را برای فروپاشی خانواده و مشکلات فرهنگی در جامعه ایجاد می‌کند که تاکنون تعداد زیادی از خانواده‌ها به خاطر عدم آگاهی  از این محیط به سمت فروپاشی سوق داده شده‌اند که باید در این زمینه آموزش جدی به خانواده‌ها داده شود.

 دادگاه خانواده چه اقداماتی در جلوگیری از آسیب‌های خانوادگی انجام داده است؟

این بخش از دستگاه قضایی با ورود به حل و فصل‌های خانوادگی از فروپاشی خانواده‌ها جلوگیری می‌کند و نهادهایی را برای جلوگیری از طلاق در این زمینه تشکیل داده است و در این میان اقدام به برگزاری کلاس‌ها و مشاوره‌های رایگان کرده است. اقداماتی چون برگزاری کلاس‌های قبل از ازدواج و بعد از ازدواج، می‌تواند زمینه ازدواج سالم را در جامعه نهادینه‌سازی کند که این مهم نیز در حال پایه‌ریزی است و همت همگانی را طلب می‌کند تا با هم‌افزایی بتوانیم جایگاه واقعی خانواده و از جمله زن را در خانواده و جامعه ایفا کنیم چرا که به گفته خود غربی‌ها اگر بخواهیم ایران را نابود کنیم ابتدا باید زنان این کشور را به لجن بکشیم.

آیا کارگاه‌های آموزشی توانسته در آگاه‌سازی خانواده‌ها اثرگذار باشد؟

 با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مورد به مورد مسائل بررسی می‌شود و هر کارگاهی که در مورد خانواده برگزار شده مورد استقبال واقع شده است که امید این روند روبه رشد همچنان ادامه داشته باشد چرا که در با تلاش همگانی توانستیم نرخ طلاق را در استان به 6 درصد کاهش دهیم که از آن می‌توان به یک موفقیت یاد کرد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار