12. شهريور 1396 - 13:52   |   کد مطلب: 18410
مدیر کل اداره تعاون استان همدان:
ایجاد بیش از 11 هزار شغل توسط تعاونی ها در همدان
مدیر کل اداره تعاون استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر 1114 تعاونی فعال در استان وجود دارد و میزان اشتغال زایی تعاونی های موجود 11 هزار و 756 نفر در سه بخش صنعتی , کشاورزی, خدماتی است.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, توصیفیان

به گزارش شبنم همدان:

تعاون به زبان ساده به معنای همکاری و مشارکت است هنگامی که فرد نتواند به تنهایی کار یا طرحی را که در ذهن دارد انجام دهد، تصمیم صحیح آن است که از دیگران در خواست مشارکت نماید تا طرح و ایده مورد نظر را به صورت دسته جمعی به نتیجه مطلوب برساند. این روش از انجام کار را تعاون می گویند. تعاونی ها علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده واسطه های غیر ضروری را حذف می کنند و باعث رونق کار آفرینی و اشتغال زایی می شوند .

 مقام معظم رهبری(ظله تعالی )می فرمایند : "با تشکیل تعاونی ها ابتکار و خلاقیت جوانان پدید خواهد آمد"

به مناسبت هفته تعاون گفتگویی با احمد توصیفیان مدیر کل تعاون ,کار و رفاه امور اجتماعی استان همدان  انجام دادیم .

 

مدیر کل تعاون ، کار، رفاه و  امور اجتماعی استان همدان در ارتباط با  میزان بازدهی تعاونی ها و آمار تعاونی های استان اظهار داشت:  تعاونی ها از لحاظ ماهیتی به دو گروه  زود بازده و دیر بازده تقسیم بندی می شوند .

 

ایجاد حدود 12 هزار شغل توسط تعاونی ها در همدان

احمد توصیفیان در خصوص تعداد تعاونی های فعال استان گفت:  در حال حاضر 1114 تعاونی فعال در استان وجود دارد و میزان  اشتغال زایی تعاونی های موجود  11 هزار  و 756  نفر در سه بخش صنعتی , کشاورزی, خدماتی  است. که از این تعداد 22 در صد در بخش  صنعتی و 25 درصد در بخش کشاورزی و 53 درصد در بخش خدمات به فعالیت اقتصادی اشتغال دارند.

توصیفیان افزود:  تعاونی ها تاکنون علاوه بر تولیدات داخلی در بخش ارزآوری و صادارات نیز موفقیت هایی کسب کرده اند. در سال 96 میران ارز آوری تعاونی ها حدود  20 میلیون و 250 هزار  دلار بوده است و  در 4 سال اخیر در حدود  96 میلیون و 368 هزار دلار ارز آوری داشته است .

 

تکمیل  97 درصد پروژه مسکن مهر افتخاری برای تعاونی ها

مدیر کل اداره تعاون استان همدان اعلام کرد: یکی از آیتم های تاثیر گذار تعاونی ها تکمیل  97درصد پروژه  مسکن مهراست و 3درصد باقی مانده از پروژه مسکن مهر  تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.  281 هزار و 848 ساعت نفر دوره اموزشی تخصصی در طول چهار سال اخیر برگزار شده است  و حدود 287 تعاونی تعیین تکلیف شده اند؛ تعاونی های غیر فعال منحل شده اند و تعدای از آنها به جرگه تعاونی های فعال پیوسته اند .

طرح روستا تعاون؛ اشتغالزایی بر اساس پتانسیل های روستایی

توصیفیان خبر داد :  شاخص طرح روستا تعاون بر مبنای مزیت رقابتی و نسبی هر  استان است. بر اساس این شاخص در هر روستا یک یا چند شرکت تعاونی با حضور گسترده روستاییان و جذب بیکاران  با معیارهای علمی روز شرکت تعاونی تشکیل میدهند و  شرکت های تعاونی در هر یک از روستاها بر اساس مزیت ها و پتانسیل های موجود در روستا تشکیل می شود.

وی خاطرنشان کرد:  گاهی مزیت ها و پتانسیل های اشتغال زایی از طریق برنامه های راهبردی دولت همچون تخصیص تسهیلات ارزان  بانکی ,آموزش مهارت های لازم برای دستیابی به  فرصت های شغلی , شناسایی ظرفیت های موجود در روستا ,تکمیل زنجیره تولید ,بازار یابی و صادارات و ....... شناساسیی می شود.

 

90 روستا در همدان هدف طرح روستا تعاون

 هم اکنون در هر یک از شهرستان های استان همدان  بر مبنای کار کارشناسی که توسط فرمانداری ها احصا شده است ، مجموعا 90 روستا در استان همدان برای اجرای طرح روستا تعاون در نظر گرفته شده است.  در این روستاها  برای ایجاد تعاونی  هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد . یکی از ابزارهای دولت برای ایجاد تعاونی ها تشکیل تیم تخصصی از همه طیف های دانشگاهی  است که وظیفه  آموزش روستاییان براساس  پتانسیل های موجود در روستا را به عهده دارند. این تیم مسئول تعیین پتانسیل های روستا است تا مشخص کند  روستائیان با راه اندازی چه تعاونی هایی می توانند موفق تر عمل کنند.

 

روستائیان در اجرای طرح روستا تعاون همکاری کنند

توصیفیان اعلام  کرد :با توجه به اینکه طرح روستا تعاون بین استان های مختلف به صورت رقابتی انجام می شود  هر میزان تعاونی های بیشتری در هر استان  راه اندازی شود به همان میزان تسهیلات بیشتری به آن استان تعلق خواهد گرفت.  از همه روستائیان عزیز درخواست داریم در اجرای این طرح به صورت گسترده ای مشارکت نمایند  .

 

اشتغالزایی بدون محدودیت سنی

مدیر کل اداره تعاون و رفاه و امور اجتماعی تصریح کرد : شرکت تعا ونی توسعه و عمران شهرستان ها  در نظر دارد  با بهره گیری از قانون ویژه در سطح هر شهرستان یک تعاونی تشکیل دهد که اعضای آن بدون هیچ گونه محدودیت سنی; متولدین و ساکنین و شاغلین را در شهرستان ها  تحت  پوشش حوزه تعاونی های شهرستان قرار دهد .با ظرفیت نیم درصد کل جمعیت شهرستان و  سرمایه اولیه 300میلیون تومان بستر های لازم برای حمایت از اشتغال زایی به صورت گسترده با جذب بیکاران وتامین سرمایه ,نیروی انسانی لازم جهت  اجرای پروژه های اشتعال زایی در شهرستان به ویژه  زمینه  عمرانی را فراهم آورد .

 

انتهای پیام / 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار