17. شهريور 1396 - 9:23   |   کد مطلب: 18483
به مناسبت سالروز قیام 17 شهریور
زنان در حماسه 17 شهریور
یک کارشناس تاریخ و تمودن اسلامی اظهار داشت: در حماسه 17 شهریور زنان نه تنها با حجاب اسلامی بلکه با چادر و به همراه فرزندان در آغوش خود فریاد مرگ بر شاه و درود بر خمینی سر دادند. زنان در روز 17 شهریور علاوه بر حضور موثر در تظاهرات پس از به خاک و خون کشیدن میدان ژاله به مداوای مجروحین پرداختند و حتی عده ای از زنان برای به تصویر کشاندن این روز برای آیندگان به تصویر برداری از فجایع آن روز پرداختند.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, 17 شهریور

به گزارش شبنم همدان:

تاریخ شاهد بزرگی بر حماسه های ملت ایران است. مردم ایران هنوز به خاطر دارند که سیزده شهریور 57 نماز عید سعید فطر در سراسر کشور بر پا شد. پس از نماز مردم از تپه ها سرازیر شدند و علیه حکومت ستم شاهی تظاهرات گسترده ای را به وجود آوردند.  اولین تظاهرات گسترده مخصوصا با حضور زنان در عید فطرسال 1357 رقم خورد. در روز 16 شهریورماه سال 1357 نیز تظاهرات عظیم دیگری رقم خورد و زنان همچون روز عید فطر 57 نقش موثری ایفا کردند .دولت مردان پهلوی دوم که از حضور گسترده به هراس افتاده بودند دستور حکومت نظامی دادند و اعلام کردند تجمع بیش از دو نفر و رفت و آمد در شهر ها از ساعت 9 شب تا 6 صبح ممنوع است .

در روز 17 شهریور جمعیت انقلابی با حضور گسترده تری در تظاهرات شرکت کردند زنان همراه کودکانشان در بین جمعیت حضور به هم رساندند اما دیری نگذشت میدان ژاله آغشته به خون شهدای انقلاب شد .

 

در خصوص نقش و حضور گسترده بانوان  در عرصه انقلاب گفتگویی با مستانه احمد نیا کارشناس ارشد الهیات و تاریخ تمدن اسلامی انجام دادیم .

احمد نیا اظهار داشت :17 شهریور نماد مقاومت امتی با بصیرت آگاه به زمان ,سلحشور ,ایستاده در مقابل ظلم است .تشخیص جبهه حق از باطل به عقل و تفکر انسانی باز می گردد و تفاوتی بین زن و مرد قائل نمی شود، بدین سبب در عرصه های نبرد انسان های بزرگ با اندیشه های الهی در مقابل اهریمنان تمام قد می ایستند و با نثار خون و جان خود از آرمان های الهی دفاع می کنند .

 

زنان در حماسه 17 شهریور

وی در خصوص حماسه 17 شهریور بیان داشت: در روز 17 شهریور 1357 در میدان ژاله تهران فریاد آزادگان به نیابت از امت مسلمان بر سر آمریکا و حکومت دست نشانده اش محمدرضا پهلوی سر داده شد. در آن روز زنان نه تنها با حجاب اسلامی بلکه با چادر و به همراه فرزندان در آغوش خود فریاد مرگ بر شاه و درود بر خمینی سر دادند. زنان در روز 17 شهریور  علاوه بر حضور موثر در تظاهرات پس از به خاک و خون کشیدن میدان ژاله به مداوای مجروحین پرداختند و حتی عده ای از زنان برای به تصویر کشاندن این روز برای آیندگان به تصویر برداری از فجایع آن روز پرداختند.

 

پیکر شهدای 17 شهریور در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شد

وی افزود: حکومت ستم شاهی در روز 17 شهریور  با شنیدن صدای فریاد مردم احساس خطر کرد و دستور داد برای خفه کردن صدای حق خواهی مردم آنها را به خاک وخون بکشانند و بدن های مطهرشان را بار کامیون ها کرده و خارج از شهر تهران در گور های دسته جمعی به خاک بسپارند ,غافل از اینکه خون شهید و مظلوم دامن جلاد و ظالم را خواهد گرفت .

 

خواهر دباغ نمونه بارز زنان مبارز انقلابی

احمد نیا اضافه کرد :در سالهای حکومت پهلوی زنان نقش برجسته ای در مبارزه علیه حکومت طاغوت ایفا کردند   نمونه بارز زنان انقلابی خانم مرضیه حدیده چی هستند بانویی که در کنارچریک  , مادر  و همسر و معلم بودن همواره در طول حیات خود  سرباز انقلاب نیز بودند .

احمد نیا تصریح داشت :انشاءالله همان گونه که زنان امت مسلمان ایران در همه عرصه های انقلاب چه پیش از پیروزی انقلاب  در زندان های ساواک  و  های تظاهرات  و چه در زمان جنگ تحمیلی و جبهه های نبرد و هم اکنون در میدان های مبارزه علیه جنگ نرم دشمن در خط دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلابی ثابت قدم بمانند و دیگران را نیز به این راه دعوت نمایند.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار