18. شهريور 1396 - 10:15   |   کد مطلب: 18498
رهبر معظم انقلاب در مورد عید غدیر می فرمایند: عید غدیر عید ولایت است عید سیاست است عید دخالت مردم در امر حکومت است. عید آحاد ملت و امت اسلامی است.

به گزارش شبنم همدان:

امروز یادآور واقعه ای بزرگ است،  روزی که ولایت امیرالمؤمنین بر مسلمین اعلام شد و دین اسلام برای مسلمین تکمیل شد. با توجه به فرا رسیدن عید غدیر و اهمیت این عید گفتگویی با فاطمه سادات حسینی استاد حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی انجام دادیم.

 

علی (ع) صدای عدالت انسانی است

حسینی اظهار داشت :غدیر تنها یک روز نیست بلکه تاریخی به وسعت بشریت و انسانیت است. عید غدیر بزرگترین عید عالم و آغاز پایان یافتن پروژه عظیم خدایی شدن انسان است. غدیر فرصت شادی حقیقی انسان است. تمام انسان ها حتی از سایر مذاهب و ادیان در جشن روز غدیر شرکت می کنند چرا که به تعبیر جرج جرداق مسیحی علی (ع)صدای عدالت انسانی است .

 

روزی که دین اسلام کامل شد

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: روز غدیر تنها روز تعیین رهبر سیاسی و عبادی  امت اسلامی نیست. خداوند در قران می فرماید: "امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را برای شما برگزیدم ." این ایه اشاره به  اکمال دین اسلام در روز غدیر خم دارد ,اسلام دینی است که همه پیامبران برای ابلاغ ان مبعوث شده اند اکمالش به روز غدیر و ولایت امیر المومنین (ع) است .عید غدیر خم عید الله اکبر است و احیای روز غدیر احیای روز غرض از خلقت و غرض از بعثت پیامبران می باشد و از مظاهر مصادیق احیای امر آل محمد (ص) است .

 

هیچ یک از نوابغ تاریخ مانند حضرت علی (ع) نبودند

وی افزود: علامه طباطبایی قدس الله  سره شریف  صاحب تفسیر المیزان می فرماید: علی بن ابیطالب علیه السلام به حق از هر جهت پیشوای قافله بشری است و در تمام ملکات پسندیده الگوی بشریت است در صورتی که هیچ یک از نوابغ تاریخ چنین نبودند ,علی (ع) آنچنان در حومه مغناطیسی جذبه های الهی و کشش های روحانی قرار گرفته است که جز خدا را به دست فراموشی سپرده و همه خواهش های نفسانی را از خود دور کرده و همه پیوندهای مادی را گسسته است .

 

اعتراف تعدادی از انصار به واقعه غدیر

حسینی  خاطر نشان کرد  :از ابن عباس روایت شده است: علی (ع)در هنگام خلافت خویش روزی در اجتماع بزرگ مردم کوفه به حدیث غدیر استناد کرد و با مردم اتمام حجت نمود. آن حضرت در آن خطابه مهم خویش فرمود: فرد فرد مسلمانان را که در روز غدیر حضور داشتند به خدا سوگند می دهم آیا شنیدید آنچه را پیامبر (ص) درباره من در خطابه غدیر خم بیان کرد؟ هفده نفر از سرشناسان و اصحاب پیامبر (ص) از میان جمع به پا خواستند  و گفتند: آری ما شاهد بودیم هنگامی که حضرت محمد (ص) در غدیر خم دست تو را گرفت و فرمود :ای مردم آیا می دانید که من از خود شما  بر شما اولویت دارم گفتند بلی در ان هنگام پیامبر (ص)فرمودهر کس من مولای او هستم این علی هم مولای اوست. خدایا دوست بدار هر کس که او را دوست می دارد و دشمن بدار هر کس که او را دشمن می دارد .

 

روز غدیر سه روز است

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت : روز غدیر در واقع سه روز است چون سه روز طول کشید تا مردم با حضرت علی (ع)بیعت کنند ثوابی که برای اطعام در روز غدیر ذکر شده است در هیچ زمان دیگری بیان نشده است .امام رضا (ع)می فرماید اگر در روز غدیر به یک نفر غذا بدهی گویی یک میلیون پیامبر را غذا داده ای .

 

عید غدیر عید دخالت مردم در امر حکومت است

کارشناس علوم قرانی اضافه کرد :مقام معظم رهبری (ظله تعالی )می فرمایند:" عید غدیر عید ولایت است عید سیاست است عید دخالت مردم در امر حکومت است. عید آحاد ملت و امت اسلامی است ."اگر از غدیر غفلت نمی شد و آن را به فراموشی نمی سپردیم جریان عاشورا به وجود نمی آمد در هر زمانی که ما از امامت و ولایت غفلت کردیم ضربه های جبران ناپذیری چون عاشورا به جامعه اسلامی وارد شده است.

 

فرازی از نهج البلاغه

ای مالک بدان مردم اغلب بی انصاف و بی منطق و خود محورند آنان را ببخش .اگر مهربان باشی تو را به داشتن انگیزه های پنهان محکوم می کنند ولی مهربان باش .اگر شریف ودرستکار باشی فریبت می دهند .ولی شریف ودرستکار باش .بهترینهای خودت را به دیگران ببخش ,حتی اگر اندک باشد در انتها خواهی دید انچه می ماند میان تو و خدای توست نه میان تو و مردم (کلامی از نهج البلاغه حضرت امیر المومنین (ع) )

خورشید شکفته در غدیر است علی (ع)

باران بهار در کویر است علی (ع)

بر مسند عاشقی شهی بی همتاست

بر ملک محمدی (ص) امیر است علی (ع)

 انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار