19. شهريور 1396 - 21:24   |   کد مطلب: 18515
هشدار درباره «چالش نهنگ آبی»;
روند رو به افزایش عبارت "نهنگ آبی" در ایران
دنیای بازی‌های رایانه‌ای دنیای پیچیده و مخوفی است که کودکان و نوجوانان را آرام و بی‌صدا می‌بلعد و آنان را در فضایی رها می‌سازد که خلاصی از آن امکان‌پذیر نیست. چالش بازی نهنگ آبی (سفید) که در دنیا صدها نفر قربانی گرفته در این چند روز در کشورمان نیز به کرات مشاهده شده است.
نهنگ آبی,دنیای بازی‌های رایانه‌ای,چالش نهنگ آبی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم آنلاین : سارا گلستانی کارشناس ارشد مشاوره خانواده و روانشناس در گفتگو با در خصوص تأثیر بازی های رایانه ای بر روح و روان کودکان و نوجوانان گفت: آن چه که بیشتر نوجوانان و جوانان را اسیر خود کرده همان چیزی است که به آن «بازی‌های رایانه‌ای» می‌گویند و این همان معضلی است که اگر به موقع درمان نشود و تحت کنترل قرار نگیرد به تهدیدی بزرگ برای قشر جوان تبدیل می‌شود و این امر می‌تواند به بروز بیماری‌های روانی و افسردگی در میان جوانان منجر شود.

وی افزود: در خصوص عباراتی مانند «چالش نهنگ آبی» یا «بازی نهنگ سفید» بارها و بارها به زبان فارسی و بویژه از سوی کاربرانی در ایران در اینترنت جستجو شده است. تفکر مستقل فرد را خاموش کرده و به نوعی فرد را تحت تلقین قرار داده و انگار که فرد هیپنوتیزم شده باشد و هر فرمانی از سوی دستور دهنده را اجرا می کند.

گلستانی در مورد تأثیرات منفی بازی های رایانه ای، فیلم و موسیقی ها بر کودکان و نوجوانان گفت: این تاثیرات تدریجی سبک زندگی، آموزش و تربیتی مان را به سمتی می برد که خودآگاهانه افراد را نه تنها افزایش بلکه کاهش هم می دهند. یعنی تاثیری به نوعی تدریجی می گذارند تا به آدم های ماشینی و از قبل برنامه ریزی تبدیل شویم.

وی افزود: مهمترین راهکارها آموزش است. آموزشی که هم در کودکان و هم در والدین بطور خودآگاهانه باشد. و ما برای تمام جامعه این برنامه را داریم که در واقع خودآگاهی افراد افزایش پیدا کند قبل از آنکه تاثیرات این چنین برنامه هایی در افراد نفوذ کند. باید در مورد آن تصمیم بگیریم که آیا مثبت است و درموردش تحقیق کنیم که چه تاثیراتی دارد. به عنوان مثال فرض بگیریم هرکدام از ما یک روز کامل خودمان را مجبور کنیم از دستشویی استفاده نکنیم و عمل تخلیه انجام نشود. چه اتفاقی می افتد! طبیعتاً بدنمان پر از آلودگی می شود و حالا با هر اشاره ای قابلیت انفجار دارد و همه جا را کثیف کند. بنابراین لازم است ما به موقع زمان تخلیه هیجانات را تشخیص دهیم تا مبادا محرک های بیرونی بتوانند قبل از اینکه هیجانات طبیعی خود را تخلیه کنیم از ما سوء استفاده کنند .

وی ادامه داد: بازی های نسل دیروز کمتر هدفشان ذهنی، فکری و بیشتر در دنیای واقعی اتفاق می افتاد و فقط ایجاد فرآیند تفکر نبود و هدفش در واقع ایجاد چالش فیزیکی و ذهنی بود. ولی الان اتفاقاتی افتاده است که بدلیل افزایش استفاده از بازی های کامپیوتری طبیعتاً فیزیولوژی ما نه تنها تحرک ندارد بلکه میزان درگیری شدن جسم و روان در یک بازی متفاوت است. استفاده از وسایل الکترونیکی می تواند روی جسم ما اثر بگذارد مثل امواج الکترونیکی که به سمت ما ساطع می شوند و می توانند چرخش زندگی ما را به هم ریخته و روند سلامت ما را مختل کنند .

این مشاور خانواده و روان شناس با بیان اینکه بازی الکترونیکی برای کودکان زیر 2 سال ممنوع و مضر است گفت: از مسئولان تقاضا دارم بخش از طراحی و برنامه ریزی را بر عهده بگیرند که کودک در واقع بتواند عکس بازی های رایانه ای انجام دهد و خودآگاهی را به خانواده ها آموزش دهند تا آنها بدانند کودکشان در هر سن رشدی چه نیازهایی دارد و مطابق با سن فرزندان بازی مناسب را در اختیارشان بگذارند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار