10. مهر 1396 - 21:46   |   کد مطلب: 18828
نکات مهم درباره واکسن آنفلوآنزا
چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟
خیلی‌ها از آمدن فصل پاییز چندان احساس رضایت نمی‌کنند چون این دسته از افراد، پاییز را فصل ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌دانند و فکر این‌که به بیماری‌های فصلی بویژه آنفلوآنزا دچار شوند، بسیار برایشان آزار دهنده است.
آنفلوآنزا,سرماخوردگی,واکسن آنفلوآنزا,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا

 

به گزارش شبنمهمدان به نقل از چاردیواری : عطسه، سرفه، بدن دردهای شدید، خستگی، ضعف و... همگی باعث می‌شود که افراد نتوانند از فصل پاییز لذت چندانی ببرند، اما برای در امان ماندن از شر بیماری آنفلوآنزا، می‌توان براحتی از واکسن کمک گرفت و با زدن این واکسن، از تمام دردسرهای ناشی از ابتلا به این بیماری خلاص شد.

دکتر پیمان لسان پزشکی، کارشناس مبارزه با بیماری‌ها و سرپرست کلینیک بیماری‌های رفتاری والفجر مرکز بهداشت غرب تهران، نکات مهمی را در باره این واکسن بازگو می‌کند.

می‌تواند کشنده باشد!

آنفلوآنزا، یک بیماری عفونی حاد تنفسی محسوب می‌شود که عامل ابتلا به آن، یک نوع ویروس است. ابتلا به این بیماری می‌تواند سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار بدهد و با تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، حالت تهوع، استفراغ و بی‌حالی خود را آشکار کند. علائم بیماری با توجه به سن فرد مبتلا، می‌تواند شدیدتر باشد برای مثال، این بیماری در کودکان ممکن است با اسهال و استفراغ همراه شود. همچنین در صورت ابتلای افراد با سنین 60 تا 70 سال، امکان از دست دادن هوشیاری وجود دارد. شاید برخی افراد تصور کنند آنفلوآنزا با سرماخوردگی مرتبط است در حالی‌که آنفلوآنزا ارتباط مستقیمی با سرماخوردگی ندارد و تنها ممکن است برخی از علائم این دو بیماری به یکدیگر شبیه باشد.

فصل بیماری

بسیاری از بیماری‌های تنفسی با سرد شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می‌کنند که یکی از دلایل این مساله به پایین آمدن سطح ایمنی بدن مربوط می‌شود. علاوه بر این، ذرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه، در این فصل بیشتر در هوا معلق است و افراد به دلیل سرما، در محیط‌های بسته بیشتر تجمع دارند.

بیماری‌های تنفسی، معمولا از پاییز شیوع پیدا می‌کنند و گاهی تا بهار نیز ادامه دارند. آنفلوآنزا در گروه این نوع بیماری‌ها قرار می‌گیرد و از آنجا که ابتلا به این بیماری در برخی افراد می‌تواند کشنده باشد، به همین دلیل باید با زدن واکسن از ابتلا به آن جلوگیری کرد. واکسن آنفلوآنزا باید هر چه زودتر زده شود و معمولا واکسیناسیون از اواسط شهریور به بعد انجام می‌شود و بهترین زمان آن در مهرماه است. بعد از تلقیح واکسن، حدود دو هفته زمان می‌برد که آنتی‌بادی (پادتن) در بدن ساخته شود.

البته این به آن معنا نیست که اگر فردی در این ماه‌ها واکسیناسیون را انجام نداد، دیگر بی‌فایده است. حتی اگر فردی به این بیماری مبتلا شود نیز باید واکسن را بزند، چون علائم آنفلوآنزا به سرماخوردگی نزدیک است و امکاناتی برای تائید تشخیص نداریم که از ابتلا به آن مطمئن شویم، ضمن این‌که واکسن آنفلوآنزا چند ظرفیتی محسوب می‌شود و علیه چند نوع ویروس آنفلوآنزا می‌تواند از بدن محافظت کند.

واکسنی برای تمام سال‌ها

واکسن آنفلوآنزا را باید هر سال تجدید کرد چون این ویروس دائما در حال تغییر و تحول است. به دلیل تغییر ماهیتی که این ویروس می‌دهد، باید هر سال مجددا واکسن جدید تزریق کرد. ویروس آنفلوآنزا به صورت سالانه ساخته می‌شود و هر سال با توجه به اطلاعاتی که از ویروس‌های سال قبل به‌دست آمده، ساخت واکسن به‌روز خواهد شد.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

واکسن آنفلوآنزا یک واکسن ایمن محسوب می‌شود و نباید برای انجام این نوع واکسیناسیون نگرانی داشت چون برای ساخت آن، از ویروس کشته شده استفاده می‌کنند. این واکسیناسیون را باید از سن شش ماهگی به بعد انجام داد و مطالعات دقیقی در رابطه با این‌که واکسن چه عوارضی می‌تواند در سنین پایین‌تر داشته باشد، نشده است. واکسن آنفلوآنزا برای سنین شش ماه تا هشت سال، باید در دو دوز تزریق شود و دوز دوم معمولا با فاصله یک ماه تا 45روز از تزریق اول، انجام می‌شود. البته در شرایطی که سوش‌ها (نوع ویروس) از سال گذشته تغییری نکرده باشد، اگر کودکی در چنین شرایطی سال گذشته واکسیناسیون را انجام داده باشد، دیگر نیازی نیست دو واکسن تزریق کند و زدن یک واکسن در این شرایط، کفایت می‌کند. تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری ممنوعیتی ندارد، ولی برخی مطالعات نشان می‌دهند که بهتر است این واکسن در سه ماهه دوم و سوم تزریق شود.

زدن این واکسن در دوران شیردهی نیز منعی ندارد و خانم‌های شیرده نیز می‌توانند از این واکسن بهره ببرند. زدن واکسن آنفلوآنزا باید با تجویز پزشک انجام شود چون تعیین دوز برای زدن این واکسن مهم است. علاوه بر این، پزشک وضعیت جسمی فرد را پیش از تزریق واکسن بررسی می‌کند. این واکسن باید حتما بعد از خریداری سریعا تزریق شود و در صورت حمل یا نگهداری تا زمان تزریق، باید حتما در جای خنک و در کنار بسته یخ مخصوص باشد. واکسیناسیون باید در یک مرکز معتبر و عمومی انجام شود و انجام این کار نباید در منزل باشد تا در صورت هرگونه بروز احتمالی مشکل، بتوان اقدامات اورژانسی لازم را برای فرد انجام داد.

آن دسته از افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند چون این واکسن در تخم مرغ کشت داده می‌شود. علاوه بر این، افرادی که به فرمالدهید حساسیت دارند نیز باید از زدن این واکسن اجتناب کنند. زدن این واکسن برای افراد مبتلا به سندرم گیلن باره (Guillain- barre syndrome) ممنوعیت دارد. افرادی‌که دچار عفونت حاد تب‌دار هستند نیز نباید این واکسن را بزنند.

انتهای پیام/ص

واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا بیماری آنفلوآنزا

دیدگاه شما

آخرین اخبار