22. مهر 1396 - 10:02   |   کد مطلب: 18999
در گفتگو با یک دکتر روانشناس کودک مطرح شد:
آگاهی والدین متضمن تربیت فرزندانی موفق
یک دکتر روانشناس کودک اظهار داشت: مشکل والدین امروزی نقص در مهارت های فرزند پروری است. بسیاری از والدین گمان می کنند با به دنیا آوردن فرزند مهارت فرزند فرزند پروری را نیز کسب می کنند و هیچ گاه برای آموزش فرزند پروری وقت صرف نمی کنند.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, دکتر ترکمان

به گزارش شبنم همدان: 

هرچه پیشرفت تکنولوژی بیشتر می شود و زندگی ها شهری تر مشکلات والدین در برخورد با فرزندانشان بیشتر میگردد. کودکان بزرگترین نعمت خداوند نزد والدین هستند که باید پدر و مادر پیش از تولد فرزند مهارتهای صحیح برخورد با کودک و تربیت او را بیاموزند. امروزه روانشناسان کودک راه را برای والدین روشن میکنند و مسیر درست را به آنها نشان می دهند. در این بخش گفتگویی با دکتر محمد ترکمان متخصص روانشناس کودک انجام داده ایم تا برخی مشکلات والدین را از طریق این مصاحبه مرتفع کنیم.

 

والدین باید آموزش ببینند

ترکمان در خصوص مشکلات والدین امروزی اظهار داشت :مشکل والدین امروزی نقص در مهارت های فرزند پروری می باشد . مهارت فرزند پروری به والدین می آموزد در هر زمانی چگونه باید عمل کنند. بسیاری از والدین گمان می کنند با به دنیا آوردن فرزند مهارت فرزند فرزند پروری را نیز کسب می کنند و هیچ گاه برای آموزش فرزند پروری وقت صرف نمی کنند. مهارت فرزند پروری به مثابه دیگر مهارت ها نیاز به آموزش, یادگیری, تکرار و تمرین دارد .کودک پروری در واقع فرایند تحول و بهره گیری از دانش و مهارت است تا والدین بتوانند  برنامه ریزی مناسبی برای مراقبت از کودک داشته باشند.

 

والدین نمیدانند با بدرفتاری کودک چگونه برخورد کنند

متخصص روانشناسی در خصوص مزایای آموزش فرزند پروری تصریح داشت: آموزش مهارت فرزند پروری به والدین کمک می کند تا به همه ابعاد رشد کودک (رشد شناختی ,جسمی ,عاطفی ,اجتماعی ,اخلاقی ,ذهنی ,مذهبی ) توجه داشته باشند و همچنین تعامل مثبتی با کودک خود برقرار نمایند. همچنین تنش های کمتری بین والدین و فرزندان  صورت بگیرد . سوء رفتار و آزار کودک کاهش پیدا می کند .در امارهای اخیر منتشر شده است که 85 درصد کودک ازاری ها توسط والدین صورت می گیرد. چه چیزی سبب می شود  والدین کودک خود را مورد آزار جسمی و روحی قرار دهند؟ این مساله از این ناشی می شود که  والدین نمی دانند در برابر بد رفتاری های کودک خود چگونه باید رفتار نمایند. یادگیری مهارت های فرزند پروری موجب میشود والدین حس مثبتی نسبت به پدر بودن و مادر بودن خود داشته باشند. والدین استرس و افسردگی کمتری در زندگی تجربه می کنند همچنین موجب می شود والدین روابط بهتری بایکدیگر به عنوان زن و شوهر داشته باشند .

 

فرزندپروری یک مهارت آموزشی

ترکمان گفت :خوشبختانه تحقیقات نشان می دهد فرزند پروری یک مهارت  آموزشی است. والدینی که به یاد گیری مهارت فرزند پروری می پردازند نتایج بهتری دریافت می نمایند. سبک ها و شیوه های فرزند پروری بیانگر تلاش های والدین برای کنترل و اجتماعی نمودن فرزندانشان است. سبک های فرزند پروری از دو بُعد به چهار قسمت تقسیم بندی میشود ;یک جزء بُعد پاسخ دهی و پذیرش والدین در این بخش می آموزند تا چه اندازه باید به کودک خود توجه و محبت نمایند. جزء دوم بُعد توقع و انتظار ;والدین تا چه اندازه باید برای خود کودک چارچوب تعیین نمایند و همچنین  تا چه اندازه باید به کودک مسئولیت واگذار نمایند .

 

اقتدار و محبت دو بال در تربیت فرزندان

متخصص روانشناسی کودک در خصوص سبک های تربیتی اشاره داشت:  در سبک فرزند پروری سخت گیرانه یا استبدادی بُعد اقتدار بسیار بالا و بُعد محبت بسیار پائین است. در گذشته سبک سخت گیرانه رواج بیشتری داشته است. سبک آسان گیر یا سهل گیر که به نام فرزند سالاری رواج پیدا کرده است محبت بیشتری نثار کودک می کند و توقع بسیار پایینی از او دارند .سبک ترک کننده و غفلت ورز ، والدین بر اساس این سبک نسبت کودکان خود بی تفاوت هستند .سبکی که مد نظر ما می باشد سبک مقتدرانه و یا  دموکراتیک است تربیت نیاز به  تعادل دارد و همچنین  نیاز به دو بال  اقتدار و محبت دارد .مشکل اکثر والدین این است که نمی توانند بین اقتدار و محبت تعادل ایجاد نمایند .

سبک فرزند پروری مقتدرانه

محمد ترکمان در خصوص  هر یک از سبک های تربیتی یاد آور شد: در سبک فرزند پروری سخت گیرانه با دیکتاتور مآبانه عموما نظم شدیدی در بین اعضای خانواده جریان دارد و بر اساس این سبک یک نفر در خانواده تصمیم گیرنده است و بقیه اعضای خانواده باید طبق اراده او رفتار نمایند. در این سبک اعضای خانواده هیچ گونه مشارکتی با یکدیگر ندارند, حتی اگر فرزندان خارج از چارچوب تعیین شده رفتار نمایند تنبیه سختی در انتظار آنان خواهد بود. در این سبک فرزندان گوشه گیر و منزوی ,پرخاشگر و فاقد استدلال و جرأت  می شوند.

 

سبک فرزندپروری سهل گیر

وی افزود: در سبک سهل گیر و فرزند سالاری خانواده بیش از حد به فرزندان محبت می کند و امکانات در اختیار او قرار می دهند .بر اساس این سبک فرزندان احساس آزادی عمل بیشتری دارند این کودکان در اینده فوق العاده پرخاش گر,خود خواه ,خود محور هستند .تنها به نیازهای خودشان توجه می کنند.

دکتر ترکمان در خصوص سبک غفلت ورز گفت: در سبک ترک کننده یا غفلت ورز حمایت و پذیرش وجود ندارد والدین زمان زیادی را بیرون از منزل سپری می کنند. در این نوع سبک کودکان احساس می کنند دوست داشتنی نیستند ,در جستجوی محبت هستند اعتماد به نفس پایینی دارند و اصول اخلاقی قوی ندارند.

 

سبک فرزندروری مقتدرانه دموکراتیک

وی تأکید کرد بهترین شیوه سبک مقتدرانه دموتراتیک است. در سبک مقتدرانه دموکراتیک والدین می دانند در چه زمانی باید به کودک محبت و توجه داشته باشند براساس این سبک در بین اعضای خانواده تقسیم کار و مشارکت وجود دارد ,هریک از اعضای خانواده بر حسب دانش و مهارت ایفای مسئولیت می نماید .بچه ها به اندازه کافی از محبت والدین بهره مند می شوند ,در بین اعضای خانواده قوانینی وجود دارد که با مشارکت کودکان به تصویب رسیده است ,توان مقابله کودکان با استرس بسیار زیاد است و به جنبه های مختلف رشد توجه می شود.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار