25. مهر 1396 - 9:20   |   کد مطلب: 19043
در نشست خبری معاونت غذا و داروی همدان مطرح شد:
تغییر الگوی مصرف متضمن سلامت جامعه
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان داشت: با اصلاح فرهنگ و الگوی مواد غذایی مصرفی می توان از بروز بیماری های غیر واگیردار پیشگیری کرد .
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, معاونت غذا و دارو

به گزارش شبنم ها، 

سازمان غذا و دارو به مناسبت روز جهانی غذا نشست خبری با حضور معاونت غذا داروی دانشگاه علوم  پزشکی همدان و اصحاب رسانه   در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی برگزار کرد.

 

ایرج  خدادادی اظهار داشت :شعار سال گذشته سازمان بر اساس تغییرات آب و هوایی و اقلیمی صورت گرفت و  تصمیم بر این شد که نگرش ما نسبت به مواد غذایی تغییر پیدا کند.

 

جایگزینی پروتئین گیاهی به جای حیوانی یک راه مؤثر در مقابله با کم آبی

خدادادی افزود: همانطور که همه میدانیم برای تولید یک کیلو گوشت گوسفند  13هزار لیتر آب لازم است و تولید یک کیلو گوشت مرغ 4هزار لیتر آب نیاز دارد و برای تولید  یک کیلو هندوانه 500 لیتر آب لازم است. با توجه به کمبود آبی که در جهان وجود دارد سیاست گذاران جهانی در سال گذشته تصمیم گرفتند تغییراتی در الگوی غذای مصرفی جوامع بوجود بیاورند که به آب چندانی نیاز نداشته باشد.  بنابراین تصمیم بر این شد که  پروتئین گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی شوداما  متاسفانه با وجود سیاست گذاری های جهانی  تغییراتی در الگوی غذای مصرفی افراد جامعه ما بوجود نیامده است .

 

مهاجرت روستائیان به شهر ها کشور را با بحران غذا مواجه خواهد کرد

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اظهار امیدواری به اینکه شعار سال 2017 سازمان جهانی غذا منحصر به هفته جهانی غذا نباشد  بیان کرد : در سال 2017شعار ; تغییر اینده مهاجرت ,سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی پیش بینی شده است. با توجه به مهاجرت روز افزون روستاییان به شهر ها و با وجود   افزایش جمعیت، کشور ما در آینده  با کمبود مواد غذایی اولیه مواجه خواهد شد. بنابراین  به استفاده از محصولات تراریخته و کودهای شیمیایی تسریع کننده رشد و سموم افت کش روی خواهد  آورد .موارد ذکر شده امنیت غذایی را به خطر خواهد انداخت .از نظر نگاه جهانی باید  مهاجرت از روستا به شهر معکوس شود و روستا ها توسعه پیدا کنند  .

 

وی اضافه کرد  :وزارت کشور با توجه به مشکلات منطقه ای و نیم نگاهی که به شعار جهانی دارد شعار; اصول الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقا سلامت را نیز به شعار جهانی افزوده است .

 

اصلاح فرهنگ غذایی جامعه راهی مؤثر در پیشگیری از بیماری ها

خدادادی یاد آور شد: ما موظف به تامین ایمنی مواد غذایی افراد جامعه  هستیم. از زمان شروع طرح تحول سلامت 1000میلیارد تومان اعتبار از سوی دانشگاه علوم پزشکی در  استان همدان هزینه شده است. اگر توجه نمایید عمده این هزینه برای درمان بیماری ها به کار رفته است. با اصلاح فرهنگ و الگوی مواد غذایی مصرفی می توان از بروز بیماری های غیر واگیردار پیشگیری کرد .

 

چاقی در ایران دو برابر شده است

معاونت غذا و دارو اشاره داشت :بر اساس اخرین مقالات چاپ شده که به مطالعه چاقی در 133کشور جهان  پرداخته است شیوع چاقی در ایران دو برابر شده است .شیوع چاقی در سال 1980 در ایران 39/2درصد بوده است که به 53/1درصد رسیده است .شیوع معضل چاقی به کودکان نیز سرایت کرده است از 6/7 به 14 درصد رسیده است همچنین مرگ و میر ناشی از چاقی نیز در کشور دو برابر شده است .معضل چاقی در بروز دیابت و فشار خون نیز تاثیر دارد .در ضمن لازم به ذکر می دانم که بگویم شیوع چاقی در جهان 12 درصد است و در کشور ما 53 درصد است .

 

خدادادی در ارتباط با راهکار کاهش شیوع معضل  چاقی گفت :باید روش زندگی و الگوهای غذایی  را تغییر دهیم . همچنین عدم مصرف دخانیات نیز بر سلامت جامعه نقش بسزایی دارد.

خدادادی اضافه کرد :وزارت بهداشت چند گام مهم را در خصوص کاهش مصرف نمک ,قند ,چربی  اجرایی کرده است بر اساس آن کارخانه ها  مکلف شده اند میزان مصرف نمک را در محصولات فرآوری شده کاهش دهند .

وی در پایان خبر داد: آزمایشگاه سم شناسی در استان راه اندازی شده است که در غرب کشور نمونه است و می تواند در بهبود محصولات غذایی تأثیرگذار باشد .

 

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار