26. مهر 1396 - 8:14   |   کد مطلب: 19057
این بیماری می‌تواند با ایجاد احساس خارش و سوزش و در نتیجه التهاب باعث عدم تمرکز،کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در دانش‌آموزان شود.
شپش سر,مدارس همدان,پدیکلوزیس سر,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : عبدالله جعفری با بیان اینکه آلودگی به شپش یک پدیده اجتماعی است، اظهار کرد: این موضوع بسیاری از افراد را در طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی جامعه درگیر خود کرده است.

وی با بیان اینکه ایران در دستیابی به بسیاری از شاخص‌های بین‌المللی رشد و توسعه سلامت کودکان یکی از موفق‌ترین کشورها تلقی می‌شود، ادامه داد: این موفقیت به ویژه در همدان با رویکرد موفق مسوولان دستگاه‌های متولی امر و همکاری آموزش و پرورش شرایط مطلوبی را در راستای پیشگیری و فرهنگ خودمراقبتی به وجود آورده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان در خصوص علائم این بیماری گفت: این بیماری می‌تواند با ایجاد احساس خارش و سوزش و در نتیجه التهاب باعث عدم تمرکز،کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در دانش‌آموزان شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌های مختلفی با هدف پیشگیری و کنترل آلودگی به پدیکلوزیس سر «شپش» در مدارس شهری و روستایی استان با رویکرد مدرسه‌محور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی آموزگاران، دانش‌آموزان و والدین در خصوص پیشگیری از این آلودگی، بیماریابی و ارجاع به مراکز بهداشت، ارتقای سطح بهداشت فردی دانش‌آموزان از جمله اهداف این طرح‌هاست.

جعفری با بیان اینکه براساس دستورالعمل پیشگیری از «پدیکلوس سر» در مدارس دارای مراقب سلامت، مراقبان سلامت موی سر تمام دانش‌آموزان را مورد معاینه و غربالگری قرار می‌دهند، ادامه داد: موارد مشکوک به مراکز بهداشتی- درمانی ارجاع می‌شود و در صورت مشاهده بیماری، پیگیری کار تا مرحله درمان ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مدارس فاقد مراقب سلامت نیز طی هماهنگی کارشناس سلامت منطقه یا شهرستان توسط اکیپی متشکل از رابطین سلامت و بهورزان، تمام دانش‌آموزان مدارس مد نظر را مورد معاینه و غربالگری قرار می‌دهند، گفت: دستورالعمل اجرایی این طرح اول سال تحصیلی به مدارس ابلاغ می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان افزود: با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد 9 هزار جلد بروشور و سی‌دی آموزشی مخصوص همکاران و اولیای دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته در مدارس توزیع شد.

وی از برگزاری دوره‌های ضمن خدمت ویژه مراقبان و رابطان سلامت و کارگاه‌های آموزشی برای معلمان مدارس ابتدایی و اولیای دانش‌آموزان با همکاری مراکز بهداشت شهرستان‌ها خبر داد و گفت: این اقدامات پیشگیرانه بوده و تا حد زیادی از گسترش آن جلوگیری به عمل آورده است.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر 80 مراقب سلامت رسمی در اختیار آموزش و پرورش است، گفت: هریک از این افراد باید 750 نفر از دانش‌آموزان را زیر پوشش قرار دهند و جز غربالگری پدیکلوس، سلامت دهان و دندان و دیگر موارد را نیز کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته مورد حادی در مدارس همدان مشاهده نشد، افزود: هر ساله به طور طبیعی احتمال ابتلا به شپش در بین دانش‌آموزان وجود دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه با کمبود مراقب سلامت در مدارس استان مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: مساعدت‌ سازنده‌ای از طرف دانشگاه علوم پزشکی در اجرای برنامه‌های سلامت‌محور در حوزه دانش‌آموزی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار