13. آبان 1396 - 12:02   |   کد مطلب: 19304
به مناسبت روز دانش‌آموز مطرح شد:
اجرای طرح‌های "خدمات بهداشت روان در مدارس"
ارائه خدمات بهداشت روان در مدارس موجب کاهش خشونت و بزهکاری نوجوانان، رشد اجتماعی، بهبود روابط با همسالان و یادگیری مهارت‌های زندگی می‌شود.
سلامت روان دانش آموزان,روز دانش آموز,بهداشت روان دانش آموزان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

اجرای طرح‌های "خدمات بهداشت روان در مدارس"

سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : دکتر مجذوبه طاهری فرارسیدن 13 آبان روز دانش‌آموز را تبریک گفت و به مناسبت این روز، درباره اهمیت ارائه "خدمات سلامت و روان به کودکان و نوجوانان" اظهار داشت: یکی از چالش‌های دانش‌آموزان در مدارس، نیاز آنها به خدمات روانشناسی توسط مشاورین مجرب است. بحث بهداشت روان دانش‌آموزان برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مساله بسیار مهمی است زیرا سلامتی جسمی و روانی کودکان و نوجوانان ما با دستاوردهای تحصیلی‌شان ارتباط مستقیم دارد و باعث کاهش تکرار یک پایه تحصیلی می‌شود.
 

رئیس اداره سلامت نوجوانان در وزارت بهداشت با بیان اینکه پیرو طرح تحول سلامت، موضوع ارتقاء سلامت روان دانش‌آموزان در مدارس، در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: طرح " ارائه بسته‌های خدمات سلامت" یا PHC (Primary Health Care)، مراقبت‌های غربالگری دوره‌ایی را برای دانش‌آموزان در قالب بسته‌های خدمت در بدو ورود به مدرسه، پایه چهارم ابتدایی، پایه اول و دوم دوره متوسطه ارائه می‌کند.

 

وی افزود: یکی از آیتم هایی که در بسته‌های خدمات غربالگری قرار می‌گیرد، بحث سلامت روان دانش‌آموزان در سه بُعد بیماری‌های روانپزشکی شامل اختلالات اضطرابی و خلقی، سلامت اجتماعی و سلامت مصرف مواد مخدر است. اگر دانش‌آموزان دارای مشکلات اینچنینی باشند توسط کارشناسان و پزشکان سلامت روان که در مراکز خدمات جامع سلامت حضور دارند، تحت پیگیری و مراقبت قرار می‌گیرند. همکاران ما در آموزش و پرورش و دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشاوره و امور تربیتی نیز در ارائه خدمات مشاوره کمک می‌کنند.

 

طاهری با تاکید براینکه اهمیت خدمات بهداشت روان دانش‌آموزان برای وزارت بهداشت از این جهت است که دستاوردهای تحصیلی آنها را افزایش می‌دهد، گفت: مطالعات نشان داده است دانش‌آموزانی که از دوره مهدکودک تا دبیرستان، تمرکز خوبی بر یادگیری‌های اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دارند، از نگرش مثبت به مدرسه و ارتقا عملکرد تحصیلی بهره می‌برند. بنابراین در اولویت قرار دادن بهداشت روان، موجب رشد اجتماعی، بهبود روابط با همسالان و یادگیری مهارت‌های زندگی می‌شود که این امر یک عامل محافظتی و افزایش تاب‌آوری دانش‌آموز در مدرسه خواهد شد و پیامدهای منفی را در دانش‌آموزان کم می‌کند.

 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در طرح‌های غربالگری، دانش‌آموزان آسیب پذیر شناسایی می‌شوند و خدمات روان و مشاوره سبب بالا بردن بهزیستی هیجانی و افزایش رضایتمندی آنها از مدرسه می‌شود. بنابراین ارائه خدمات بهداشت روان در مدارس موجب کاهش خشونت و بزهکاری نوجوانان می‌شود.

 

وی همچنین به کار مشترک بین اداره سلامت نوجوانان در وزارت بهداشت با دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد اشاره کرد و گفت: براساس کتابچه "سلامت روان در مدارس" که الگوی سازمان بهداشت جهانی است، تلاش می‌کنیم سطح سواد روانشناسی معلمان، مراقبان سلامت و هرکسی که در فرآیند آموزش با بچه‌ها در تعامل است را افزایش دهیم تا نسلی مسئولیت پذیر با مشارکت اجتماعی بالا و سالم از نظر جسمی و روانی به جامعه تحویل دهیم و برای کاهش رفتارهای پُرخطر در دانش‌آموزان، مهارت‌های زندگی در آنها را تقویت و خشونت و بزهکاری را کاهش هیم.

 

انتهای پیام/ص

 

سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان سلامت روان دانش آموزان روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز روز دانش آموز بهداشت روان بهداشت روان بهداشت روان بهداشت روان بهداشت روان  بهداشت روان بهداشت روان بهداشت روان

دیدگاه شما

آخرین اخبار