26. آبان 1396 - 10:26   |   کد مطلب: 19507
مدیر مرکز بانک خون بند ناف گفت: درصدد هستیم آزمایش های خود در مورد درمان اختلال اتیسم با خون بند ناف از سال آینده اطلاع رسانی کنیم.
اختلال اتیسم,بانک خون بند ناف,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهر : دکتر مرتضی ضرابی در خصوص درمان بیماری ها با خون بند ناف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری فلج مغزی یا CP هم از جمله بیماری هایی است که با خون بند ناف درمان می شوند. در حال حاضر کارآزمایی بالینی برای بیماران فلج مغزی را شروع کرده ایم

وی با اشاره به درمان برخی بیماری ها با خون بند ناف گفت: پژوهشگاه رویان با چندین مرکز درمانی پروژه ای را شروع کرده که بتواند بیماری اتیسم را با خون بند ناف درمان کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان افزود: درباره بیماری اتیسم هنوز پذیرش بیمار را شروع نکرده ایم اما قدم های ابتدایی را برداشته ایم.

وی با بیان اینکه اما تجربه استفاده از سلول های بنیادی در فلج مغزی و اتیسم در کشور وجود داشته و شرایط آنها رو به بهبودی است، عنوان کرد: طی ۱۰ سال گذشته شیوع اتیسم از یک به ۵۰۰ رسیده است اما اخیرا از هر ۱۰۰ نوزاد یک نفر به این بیماری مبتلا می شود و این نشان می دهد که ابتلا به اتیسم در کودکان پنج برابر شده است.

ضرابی ادامه داد: این آمار در آمریکا بیشتر بوده به طوری که از ۶۰ تولد یک نوزاد به اوتیسم مبتلا است.

وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل تصمیم گرفتیم بیماری اتیسم را با سلول های بنیادی خون بند ناف درمان کنیم، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته ایم که درمان اتیسم را از اعضای بانک خون بند ناف آغاز کنیم.

مدیر مرکز بانک خون بند ناف خاطرنشان کرد: با توجه به میزان وقوع بیماری اوتیسم که حدود یک درصد است پیش بینی می کنیم تعداد قابل توجهی از کودکانی که عضو بانک خون بند ناف هستند به بیماری اتیسم مبتلا باشند و قرار است ظرف یک ماه آینده این بیماران را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: بعد از دو ماه تست هایی را انجام دهیم تا شاخص های اتیسم را در آنها مورد بررسی قرار دهیم. 

به گفته ضرابی، سال آینده اطلاع رسانی عمومی را خواهیم داشت که درمان اتیسم با بند خون ناف را داشته باشیم.

ضرابی گفت: این درمان با تزریق داخل نخاعی انجام می گیرد؛ طی بررسی ها و آزمایش هایی که انجام داده ایم والدین این کودکان بهبود رفتاری و فعالیت های آنان را گزارش داده اند از این رو  خون بند ناف می تواند تاثیر زیادی در درمان این بیماری داشته باشد.

به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، کارآزمایی بالینی در خصوص بیماری اتیسم انجام شده و از ایمن بودن آن مطمئن هستیم، ما تجربه درمان این بیماری را برای ۱۸ بیمار در فاز یک داشتیم ولی هنوز فاز دو انجام نشده است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار