4. تير 1399 - 17:07   |   کد مطلب: 19628
پوشش، آرایش و مُدهای نامتعارف به سبک غربی که در بین زنان و دختران رواج یافته یک هنجارشکنی ناشی از تبلیغات به اصطلاح مدرنی است که بسیاری از هنجارها و ارزش ها را کم رنگ و بی اهمیت ساخته است.
هنجارشکنی اجتناعی,مد,شیک پوشی,حمله فرهنگی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از زنان خبر : پوشش، آرایش و مُدهای نامتعارف به سبک غربی که در بین زنان و دختران رواج یافته یک هنجارشکنی ناشی از تبلیغات به اصطلاح مدرنی است که بسیاری از هنجارها و ارزش ها را کم رنگ و بی اهمیت ساخته است.

اتلاف وقت مفید افراد که صرف مُدهای نامناسب وارداتی و تحمیل شده ناشی از جذابیت و محرّک های احساسی باعث عقب افتادگی در امور اصلی زندگی بخصوص رشد علمی، فرهنگی و تربیتی می شود.

دختران جوان در رقابت و خودنمایی با سایر هم سن های خود مجبور به تبعیت از مُد می شوند که خود را با دوستان در یک طبقه مرفه قرار دهند که این موضوع آسیب های شدید روحی و روانی به این افراد وارد می سازد.

چشم و هم چشمی های موجود در جامعه و و رقابت های دختران جوان با انواع مختلف مُدهای غربی به یک موضع تبدیل شده که تاثیر بسزایی در آرامش روحی جوانان است.

چرا تصمیم گیری ها و دغدغه های جوانان جهت پیگیری مُدهای روزانه آن ها را به انسان هایی منفعل تبدیل می کند و در کشتی طوفان زده مد آنان را گرفتار ساخته که ناآگاهانه چاره ای جز حمایت و پیروی ندارند؟!

جامعه امروزی جامعه ای مصرفی است که رابطه تنگاتنگی با منطق اقتصادی حاکم بر جهان یعنی سرمایه داری دارد حمله فرهنگی غرب به جوانان مسئله ای قابل دریغ نیست و ضربه ای محکم به  اقتصاد کشور وارد می کند مُدگرایی را می توان از آسیب های اجتماعی اقتصاد کشور خواند.

«مُد» یکی از ابزارهای موثر در بحث انتقال فرهنگ و سبک زندگی اسلامی است که در یک زمان موثری رواج پیدا میکند و به دو قسم وارد می شود یا مادی چون لوازم خانگی و لباس یا غیر مادی  چون نحوه زندگی و رفتارها.

شاید شما دوست نداشته باشید که با یک بلوز نارنجی و احیانا شلوار لوله تفنگی به رنگ زرشکی و رنگ موی قرمز در جمع ظاهر شوید، اما خیلی ها هستند که این مدل را می پسندند و اگر از آنها بپرسید چرا نارنجی؟ می گوید «مُد» است.

دراین زمینه به میان مردم رفتیم و نظرات ان ها را در این زمینه جویا شدیدم که در ادامه می خوانید:

یکی از شهروندان ارومیه ای، در این زمینه گفت: امروزه فقط بحث مُد در لباس خلاصه نمی شود، بلکه انواع لوازم آرایشی، وسائل زندگی، اتومبیل و کالاهای دیگر توسط مد قابلیت مصرف را در بین افراد جامعه پیدا کرده اند.

«ترنم» ادامه داد: رسانه های مختلف از ابزار ترویج مدو ورواج مد گرایی و مصرف گرایی محسوب می شوند و دوستان ما همگی از این رسانه ها الگو می گیرند ما زمانی که در جمع حاضر می شویم دوست داریم که چون دوستانمان باشیم و به قول معروف خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!

در همین راستا، به سراغ یکی از بانوان محجبه ارومیه می رویم او با بیان اینکه برای خرید یک لباس که پوشش کامل داشته باشد باید تمام مغازه های شهر را بگردد، گفت: متاسفانه فرهنگ اسلامی رو به کمرنگ شدن است و فرهنگ غربی روز به روز در جامعه ما در حال پیشروی است.

«مریم» افزود: چادر گوهر وجود و عفت نهان است نه اسباب حقارت و خجالت! با مانتو و ساپورت های تنگ نمی شود به جنگ با  فرهنگ غربی رفته بلکه با آغوشی گرم از آن ها استقبال می کنند.

وی، با بیان اینکه مقوله عفاف و حجاب فقط شامل پوشش بدن نیست، عنوان کرد: دختران امروز باید بدانند حیا و حجاب محددیت نیست بلکه مصونیت است این روزها گویا تمام جهان برای جوانان محرم شده اند و دیگر از هیچ نامحرمی ابا ندارند جوانان باید بدانند عفاف در گفتار و کردار نمود دارد و محرم و نامحرمش را مشخص کند.

یکی دیگر از شهروندان، عنوان کرد: متأسفانه در فرهنگ امروزی پیروی کردن از مُد و مُدگرایی و فرهنگ غربی دیگر به یک رفتار عادی و پذیرفته شده تبدیل شده است.

وی، افزود: اگر زمانی فردی پیروی از این الگوها را انجام می داد رفتارش ناپسند بود، ولی امروزه همان عملکرد به باکلاس و به روز بودن از آن تعبیر می شود و رفتار آن کسی که زیاد پیروی می کند و غربی می شود،نه تنها تحسین می شود  که برایش اعتبار و احترام می آورد و تفاوت هم نمی کند در عزا باشد یا عروسی. گویا مردم غافل از آنند که یک ضد ارزش را به ارزش تغییر داده اند.

مدگرایی آسیب جبران ناپذیر به اقتصاد داخلی نیز وارد می کند، همان گونه که مقام معظم رهبری نیز بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید فروان دارند باید در جهت شکوفایی اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان داخلی اهتمام ورزیده و در صدد خروج از بحران برآییم که شاید بتوان با این روش از تبعیت های نابجا و مدگرایان از غرب جلوگیری کرده وحملات غربی هارا خنثی کنیم.
اروم نیوز

انتهای متن/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار