به گزارش شبنم ها، به نقل از طنین یاس:
پیش از این استفاده از زنان به پوسترهای سينمايی از بازيگران یا چند مجله محدود میشدند، اما اخیرا به بيلبوردها و بنرهای تبليغاتی سطح شهرها و لباس فروشیها هم نفوذ کذدهاند و به طوری که تاكنون توانستهاند بخشي از اين ابزار تبليغاتي را تصرف كنند. در برخي از موارد در تصاوير منتشر شده روی جلد مجلات و پوسترها كار از عرضه كالا ومحصولات گذشته و اين جنسیت زن است كه عرضه میشود؛ در واقع امروز به بهانه حق آزادی زنان و از این دست شعارهای دهان پر کن زنان یک پای تبلیغات شدهاند که جای بسی تامل دارد؛ چنانچه در نمایشگاه خودروی تهران که چند روز پیش به کار خود پایان داد این حضور و بروز زنان بزک کرده و منقش جنجال زیادی داشت؛ نمایشگاهی با محصولات و برندهای خارجی که بیشتر از معرفی و تبلیغ اتومبیلها، روی جنسیت زنان و هنجارشکنیهای ظاهری آنها پرداخته بود به طوری که انتشار تصاویر این زنان همراه اتومبیلها در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی بازتاب زیادی به همراه داشت؛ حتی بخش خبری پنجشنبه شب بیست و سی هم در گزارشی کوتاه به این معضل ضد فرهنگی و البته با عنوان اشتغالزایی کاذب نگاه انتقادی داشت؛ جالب اینجاست این زنان حتی کوچکترین اطلاعات و شناختی از محصولات و خودروهای نمایشگاهی هم نداشتند و مشخص بود تنها برای بازار گرمی و جلب مشتری در نمایشگاه حضور دارند. خبرنگار بیست وسی با دوربین مخفی از یکی از زنان همراه اتومبیلی سوال فنی کرد که او قادر نبود پاسخ بدهد و گفت: اجازه بدهید از مسئول فروش سوال کنم؟!
متاسفانه حضور این مانکنها به صورت جفت در دو طرف هر اتومبیل خارجی ژست آمده بودند برای جلب توجه بازدید کنندگان و یا مشتریان آقا، اتفاق تلخ و نگران کنندهای است که از مسئولان و مجریان امر به معروف و نهی از منکر انتظار میرود جلوی چنین ضد فرهنگ تقلیدی از غرب را در کشور بگیرند تا در سایر بخشها گستردگی وشیوع پیدا نکند چون با وجود چنین عروسکهای متحرک در نمایشگاههای تخصصی افراد حاضر بیشتر برای دیدن آنها میروند، تا محصولات نمایشگاهی.
مهندس جوانی که در رشته مکانیک خودرو تحصیل کرده با گلایه از جو موجود در نمایشگاه خودرو میگفت: « آخر این چه وضع تقلیدی از نمایشگاههای غربی و خارجی است که اینها به راه انداختند ما مسلمان هستیم و کشورمان هزاران شهید داده وقتی برای بازدید از نمایشگاه تخصصی مربوط به رشته تحصیلی خودم رفتم از فضای آنجا متاسف شدم چون اولا تمام اتومبیلها و برندهای موجود خارجی بودند نه محصول ایرانی که تازه چند زن با پوشش و آرایشهای تند و زننده چنین با افتخار کنارشان ایستادهاند و ثانیا من کارشناس خودرو میخواهم درباره تکنیک ماشین مورد نظرم اطلاعات و شناختی کسب کنم چرا باید یک دختر با پوشش ناجور و آرایش کرده من را همراهی کند که تازه هیچ اطلاعاتی هم ندارد؟!»
متاسفانه درحالی این حرکت ضد فرهنگی و اسلامی در نمایشگاه خودرو جریان داشت که این نمایشگاه تبلیغاتی برای برندها و تولیدات غیرایرانی بوده است و نمایندگان کشورهای دیگر در آن حضور داشتهاند به نوعی اتفاقی در تعارض با تقویت اقتصاد مقاومتی؛ بنابراین انتظار میرفت حداقل حاضرین میزبان از این فرصت استفاده میکردند و سفیران فرهنگ اسلامی میشدند؛ به صورتی که در پوشش و رفتارهای خود به مهمانان نشان میدادند اینجا ایران است نه اروپا، اما نه تنها چنین نکردند بلکه تلاش داشتند تا خود را شبیه به غرب و فرهنگی مادی گرای آن کنند و از آنجا که همیشه در اینگونه موارد مصداق ضربالمثل قدیمی همرنگی با جماعت است، غرفهها و بخشهای مختلف در رقابتی کاذب نسبت به هم، از زنان منقش شده استفاده ابزاری کردند تا بلکه از این طریق مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت خود جلب کنند. یک سیاست و شیوه غیراسلامی که این روزها در سایه سکوت مجریان ارشاد و ستاد امر به معروف ونهی از منکر در فضای نمایشگاهایی کشور، همایش و کنفرانسهای بینالمللی باب شده است.
به راستی در این آشفته بازار فرهنگی و عروسک وارگی تبلیغات محصولات نمایشگاهی ستاد امر به معروف و نهی از منکر دقیقا کجاست؟! آیا این ستاد فقط وظیفه برخورد با مردم عادی در سطح خیابان و ضد انقلاب سازی را دارد؟! چرا مسئولان ساکت هستند و اجازه میدهند تا سرمایهداران برای رونق اقتصادی خود از زنان سوءاستفاده کنند و با ایجاد شغلی کاذب و حبابی آنها را به این صورت به نمایش بگذارند؟! آیا این وضعیت در شان جمهوری اسلامی است که از طریق جنسیت زنان محصولات به فروش برسد؟! امام علی (علیه السلام) در قسمت انتهایی نامه 31 کتاب شریف نهج البلاغه خطاب به فرزند خود امام حسن درباره جایگاه زنان در خانواده و جامعه میفرماید: « ای فرزندم، از مشورت کردن با زنان در امور سیاسی بپرهيز . زنان را روى پوشيده دار تا چشمشان به مردان نيفتد، زيرا حجاب، زنان را بيش از هر چيز از گزند نگه دارد. خارج شدنشان از خانه بدتر نيست از اينكه كسى را كه به او اطمينان ندارى به خانه درآورى. اگر توانى كارى كنى كه جز تو را نشناسد چنان كن و كارى را كه برون از توان اوست، به او مسپار، زيرا زن چون گل ظريف است، نه پهلوان خشن.»
شکی نیست امروز ماجرا به صحنهای رسيده كه اصول نظام لیبرال سرمايهداری به نوع نگاه فرهنگی اعتقادی ما تحميل شده و سعي دارد ما را به عقب برگرداند تا نسلهای آينده ما يك دور پرهزينه تاريخي را در مقابل خود ببينند؛ بدون دستاوردي لااقل در حوزه فرهنگ و براي تحميل ايدههايش هم قانون نانوشتهاي تدوين كردند كه با الگوهاي داخلي اجراي آن را به شهروندان ميآموزند.
نباید فراموش کرد که بحث حجاب و پوشش درست در ایران یک قانون محسوب میشود و تخطی از قانون به هر شکل درهرجا با هرعنوان جرم است وقتی خوب به این موضوع نگا میکنیم جدا از طرفداری ضد انقلاب و رسانههای وابسته به انگلیس و آمریکا که افراد را تشویق به قانون شکنی میکنند، حتی اقلیتهای مذهبی همچون مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان هم قانون حجاب را در کشورمان به درستی رعایت میکنند. حال اگر این قانون به هر دلیل فسخ یا نسخ شود و به خصوص در برنامهها و مراسمی که پوشش بینالمللی هم دارد و یک پای ارگان و سازمان دولتی هم در میان است موضوع به گونهای دیگر خواهد بود و بارتابهای منفی زیادی خواهد داشت؛ یعنی اینکه دیگر بدپوششی مقوله صرف فرهنگی نیست، بلکه یک مقوله قانونی هم هست که در کنار فرهنگ سازی و اهتمام به مسئله فرهنگ، توجه و رعایت قانون هم اهمیت زیادی دارد. حلقه مفقوده چرخه رشد اين نظارت بر انتشار و توزيع اين شیوه ضد فرهنگی است كه بیتوجه به داشتن مصوبات محكم و متقن قانوني در مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنان ادامه دارد. كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس علاوه بر جايگاه قانونگذاري، به لحاظ داشتن شأن نظارتي خود از اولين گزينههايی است كه باید پاسخگوی چنین نقض قانون آشکار باشد.
بنابراین عدم توجه به قانون در این امر همانند فرهنگ سازی بدون نظارت و یا بدون تشویق و تنبیه در قوانین دیگر مثل قوانین راهنمایی و رانندگی است. هیچ کجای دنیا به اسم فرهنگ سازی قوانین را به حال خود رها نمیکنند. به همین خاطر از مسئولان نهی ازمنکر انتظار میرود به همراه سایر مسئولان امر به جای حرف و شعار و پوستر و بنر درعمل آستین همت بالا بزنند و جلوی این قانون شکنی آشکار را بگیرند؛ چراکه اگر چنین حرکتهایی باب شود به سختی می توان از حرمت و شانیت زنان مسلمان ایرانی پاسداری کرد و به تقلید نظام لیبرال و سرمایه داری غرب از جذابیت جنسی آنها برای معرفی و تبلیغ هر کالا و محصولی استفاده میبرند و نام آن را اشتغالزایی و راهی باری کسب درآمد میگذارند .
انتهای پیام/
دیدگاه شما