12. آذر 1396 - 12:01   |   کد مطلب: 19740
یک توان یاب هنرمند در گفتگو با شبنم همدان اظهار داشت:
قوانینی که در مورد معلولین تصویب شده است ضمانت اجرایی ندارد
یکی از معلولان هنرمند و فرهیخته شهر اظهار داشت: اگر مسئولان شهر قوانین تصویب شده را اجرا کنند و به معلولان به عنوان قشری که دارای حقوق اجتماعی خاصی هستند نگاه کنند بسیاری از مشکلات این قشر حل خواهد شد.

به گزارش شبنم همدان:

امروز روز جهانی معلولان است. در جامعه افراد بسیاری وجود دارند که دارای معلولیت های مختلفی هستند. بسیاری از شهروندان نگاهی از روی ترحم و به چشم ناتوانی به معلولان دارند  اما معلولان جامعه ما در طی سالها ثابت کرده اند که با وجود معلولیت و نقص جسمانی می توانند پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند.

به مناسبت روز جهانی معلولان با سعید شرفخانی که یکی از معلولان موفق همدان است گفتگو کردیم.

سعید شرفخانی ، متولد 1358 است که در اثر فلج اطفال از دوران کودکی دچار معلولیت از ناحیه پای چپ شده است. این توان یاب فرهیخته دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی توریست است و هنرمندی ماهر در رشته نقاشی است.

 

هرگز به معلولیت جسمی خویش توجه نکردم

شرفخانی درمورد معلولیت خویش می گوید: برای من معلولیت محدودیت نیست و اصلا به شرایط جسمی ام فکر نمی کنم. شاید در دوران نوجوانی به دلیل شرایط زوحی به این موضوع توجه داشته ام . اما پس از دوران نوجوانی هرگز به معلولیت فکر نکردم و همه دوستان افرادی غیرمعلول بودند و من هیچگاه خودم را از انها جدا ندیدم.

 

معلولیت در زندگی هنری من تأثیری نداشته است

شرفخانی ادامه داد: من در مسیر زندگی بدون توجه به محدودیت جسمانی قدم برداشتم و سعی کردم اگر از ناحیه پا دچار مشکل هستم با هنر و نقاشی آن را جبران کنم. همیشه با خودم فکر میکردم اگر پایم مشکل دارد  دست و ذهن و ذوق من سالم هستند و میتوانم از آنها به نحو احسن استفاده کنم .

 

معلولان باید دیدگاه جامعه را تغییر دهند

این توانیاب فرهیخته در مورد نگاه مردم به معلولان گفت: فرهنگ سازی باید از خود معلولان آغاز شود زیرا رفتار ما نگاه مردم را شکل میدهد و برخورد و شخصیت یک معلول به مخاطب القا میکند که چکونه با او رفتار کند.

وی افزود: اگر معلولان خود را باور داشته باشند و در برخورد با افراد جامعه، در مسیر زندگی، در تحصیلات و در هنر موفق عمل کنند ،  انعکاس رفتار و عمل آنها دیدگاه جامعه را تغییر خواهد داد. ما نباید همه زندگی را حول معلولیت خویش تعریف کنیم و کمبود جسمی نباید ما را از پیشرفت بازدارد.

شرفخانی خطاب به جامعه معلولان گفت: ما باد از لحاظ ارتباط اجتماعی قوی تر از دیگر افراد جامعه باشیم تا بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم و با جامعه و مردم همسو و همگام حرکت کنیم.

 

امکانات جامعه برای معلولان کافی نیست

این هنرمند توان یاب در مورد کاستی های جامعه گفت: برخی کاستی ها مانند اشتغال برای عموم مردم وجود دارد اما همین مورد نیز برای معلولان به دلیل شرایط جسمی پررنگ تر و صعب العبور تر است. بسیاری از معلولین دچار ضایعات بسیار سنگینی هستند که بر کار و حضور انها در جامعه اثر میگذارد. امکانات جامعه نیز برای حضور معلولان در جامعه کافی نیست و هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب راه بسیاری در پیش داریم.

 

قوانینی که در مورد معلولین تصویب شده است ضمانت اجرایی ندارد

وی در مورد نیازهای معلولان گفت: نیازهای معلولان بسیار زیاد است و از نظر معنوی و مادی نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان هستند. معلولان حقوقی دارند که در جامعه نادیده گرفته می شود و حتی قوانینی که از سوی قانونگذار تعیین شده است در نهادهای اداری و اجرایی جامعه زیرپانهاده می شود و نادیده گرفته میشود.

شرفخانی تأکید کرد: اگر مسئولان شهر قوانین تصویب شده را اجرا کنند و به معلولان به عنوان قشری که دارای حقوق اجتماعی خاصی هستند نگاه کنند بسیاری از مشکلات این قشر حل خواهد شد.

 

قوانین تصویب شده مجلس زیر پای شورای شهر و شهرداری

وی افزود: به عنوان نمونه قانونی وجود دارد که در مجلس تصویب شده است و بر طبق آن شهرداری موظف است عوارض یک واحد مسکونی را به افراد معلول ببخشد. اما هنگامیکه من برای ساخت منزل و پرداخت عوارض به شهرداری مراجعه کردم گفتند این قانون مربوط به مجلس است و ما قوانین خاص خود را داریم و شورای شهر این قانون را تصویب نکرده است. شرفخانی در خصوص قوانینی که ضمانت اجرایی ندارند گفت: بسیاری از ارگانها و ادارات قانون 3درصد استخدام از بین معلولان را رعایت نمی کنند.

این هنرمند معلول درمورد کاستی های قوانین معلولان بین داشت: اصلاحیه قوانین مربوط به معلولان که حاصل تلاشهای انجمن های معلولان است و افراد مدنی بسیاری بر روی ان کار کرده اند و به دنیال تصویب این اصلاحیه هستند میتواند بسیاری از کاستی ها را برطرف کند.

وی افزود: کم لطفی نمایندگان موجب شده است این قوانین تا کنون تصویب نشود.

 

سفر به دور ایران و دور دنیا

سعید شرفخانی با سفر دو ساله خود به تمام نقاط ایران توانسته است ثابت کند معلولیت محدودیت نیست. وی در طی دو سال تمام جاده ها و مرزهای ایران را پیموده و در حال برنامه ریزی برای سفر دور دنیا است.

خودش در این مورد می گوید: قصد دارم با ماشین شخصی خودم دور دنیا را بگردم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار