16. آذر 1399 - 16:15   |   کد مطلب: 19793
رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی:
روز دانشجو; روزِ «سرمایه‌های انسانیِ متخصص کشور» است
دانشجویان به‌عنوان سرمایه‌های انسانیِ متخصص، ازجمله مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه‌های یک کشور برای حفظ و گسترش جریان توسعه به‌حساب می‌آیند.
16 آذر,پروانه مافی,روز دانشجو,دانشجویان نخبه,سرمایه های انسانی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

روز دانشجو; روزِ «سرمایه‌های انسانیِ متخصص کشور» است

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از زنان خبر : پروانه مافی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار زنان خبر ضمن تبریک روز دانشجو گفت: ۱۶ آذرماه روز دانشجو را به همه دانشجویان و جویندگان علم تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: ۱۶ آذر در ایران به‌عنوان روز «دانشجو» نام‌گذاری شده است، این روز به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نما، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده آمریکا و همچنین ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

مافی روز دانشجو را روز سرمایه‌های انسانی کشور دانست و مطرح کرد: آوای ۱۶ آذر در جهان پیچیده است و باید بدانیم که این روز، روزِ «سرمایه‌های انسانیِ متخصص کشور» یا روز «منشأ رشد و توسعه کشور» است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان به‌عنوان سرمایه‌های انسانیِ متخصص، ازجمله مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه‌های یک کشور برای حفظ و گسترش جریان توسعه به‌حساب می‌آیند.

نماینده دوره دهم و رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در خصوص بها دادن به دانشجویان نخبه گفت: کشورهای توسعه‌یافته زمینه جذب دانشجویان بخصوص دانشجویان نخبه را فراهم کرده‌اند و باید با به‌کارگیری دانشجویان در زمینه‌های مختلف رشد کشور مانع از جذب آنان در دیگر کشورها شویم و با بحران فرار مغزها مواجه نشویم.

وی افزود: بسیاری از تحلیلگران و نظریه‌پردازان در خصوص مسئله مهاجرتِ نخبگان، اعتقاددارند که این مهاجرت از مبدأ کشورهای درحال‌توسعه به مقصد کشورهای توسعه‌یافته شکل می‌گیرد و باکمال تأسف در روزی که به نام دانشجویان، این سرمایه‌های استراتژیک نامیده شده است باید اعتراف کنیم که جمهوری اسلامی ایران ازجمله کشورهایی است که به‌طور پیوسته با معضل مهاجرت نخبگان روبه‌رو است.

مافی مهاجرت نخبگان دانشجو را هشدار داد و گفت: در راستای مقابله با بحران مهاجرتِ سرمایه‌های انسانی متخصص ایرانی به کشورهای توسعه‌یافته، باید آمار و ارقام به‌روز و دقیقی در دست باشد تا وضعیت فعلی قشر تحصیل‌کرده و دانشجوی کشور مورد تحلیل و آسیب‌شناسی قرار گیرد و از همین طریق دلایل مهاجرت و جلوگیری از آن کشف گردد.

وی ادامه داد: «بنیاد ملی نخبگان» یکی از نهادهایی است که باید آمارِ خروج و ماندگاری نیروهای متخصص را با دقتی فراوان جمع‌آوری، تحلیل و ارائه نماید، چراکه آمارگیری از وضعیت نخبگان طبق «سند راهبردی کشور» در امور نخبگان جزء مطالبات رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود و از طرفی دیگر، اطلاع از چنین آماری امکان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت برای مقابله با «بحران فقدان تخصص» در سال‌های بعدی را فراهم می‌کند.

نماینده دوره دهم و رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت دادن دانشجویان تصریح کرد: قشر دانشجو قشری است که اگر امیدی به آینده کشورش نداشته باشد، صندوق‌های رأی خالی می‌ماند و در این صورت افسار کشور به دست نابخردانِ غیرمتخصص خواهد افتاد و در این راستا اهمیت دادن به آنان بسیار ضروری است.

مافی دانشجویان را هدایتگران جامعه دانست و اذعان داشت: دانشجویان و نخبگان هر کشور، هدایت‌گر تفکرات سیاسی و تخصصی آن کشور است و باید از آنان در حوزه‌های مختلف جامعه استفاده کرد.

انتهای پیام/ص

روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو روز دانشجو 16 آذر 16 آذر 16 آذر 16 آذر 16 آذر 16 آذر 16 آذر 16 آذر سرمایه های انسانی سرمایه های انسانی سرمایه های انسانی سرمایه های انسانی سرمایه های انسانی سرمایه های انسانی سرمایه های انسانی

دیدگاه شما

آخرین اخبار