19. آذر 1396 - 8:56   |   کد مطلب: 19824
امروزه اختلافات خانوادگی بسیار زیاد شده است، افراد خانواده بر سر کوچکترین مسائل دعوا و مشاجره به راه می اندازند و گاهی اوقات رعایت حال یکدیگر را نمی کنند و این موضوع می تواند پایه های خانواده را سست کند.
نزاع خانوادگی,اختلاف خانوادگی,مشاجره,خیانت,زندگی مشترک,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : زنی جوان در کنار راهرو دادگاه نشسته است که پرونده اش را می گذارد روی زانوهایش و ورق می زند، چند ماهی است که به علت دعوا با همسرش خانه را ترک کرده و حالا راهرو دادگاه شده است مکان هر روزه او.

زن می آید می نشیند و منتظر می ماند تا قاضی برای همسرش حکم صادر کند «پزشک قانونی نامه داده که شوهرم مرا کتک زده است، این دفعه اولی نیست که این کار را انجام می دهد، سه سال است با او ازدواج کرده ام و هر بار به یک بهانه مرا کتک می زند».

مریم ۳۳ ساله است و همسرش جواد ۴۲ ساله و آنها فرزندی ندارند «خدا را شکر که بچه ندارم وگرنه دادگاه طلاقم را نمی داد، شوهرم از سرکار که می آید فقط مبایلش را دستش می گیرد و مدام به من دستور می دهد اگر اعتراضی کنم که کمی با من حرف بزن سر من داد می زند و بد و بیراه می گوید چند ماهی هم هست که مرا کتک می زند، وای اگر خانواده ام بفهمند او را می کشند».

لیلا زن دیگری است که در کنار او نشسته، آه از نهادش برمی آورد و اشک می نشیند روی گونه هایش «شوهر من هم ۵ سال است اعتیاد دارد و مدام مرا کتک می زند حتی خانواده اش هم می دانند و هیچ کاری انجام نمی دهند ما دو فرزند داریم و ده سال است که ازدواج کرده ایم از همان روزهای اول ازدواج مرا کتک می زد چون خودم او را برای زندگی انتخاب کرده بودم نمی توانستم اعتراض کنم ولی دیگر طاقت ندارم بچه ها هم می دانند که همسرم مرا کتک می زند و گاهی جلوی بچه ها این کار را انجام می دهد و من عذاب می کشم الان برای دادخواست طلاق به دادگاه آمده ام».

امروزه اختلافات خانوادگی بسیار زیاد شده است، افراد خانواده بر سر کوچکترین مسائل دعوا و مشاجره به راه می اندازند و گاهی اوقات رعایت حال یکدیگر را نمی کنند و این موضوع می تواند پایه های خانواده را سست کند و حتی فرزندان را به قهقرا بکشد چه بسا که بسیاری از خودکشی ها و خیانت های خانوادگی بر سر همین مسائل کوچک و جزیی رخ می دهد.

زهرا معزی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر ادامه روند خشونت علیه زنان، اظهار کرد: افراد خانواده برای اینکه بیاموزند از مشاجره ها و دعواهای داخلی دور باشد باید برای یکدیگر اهمیت خاصی قائل باشند.

وی ادامه داد: اگر پدر در خانه به مادر احترام بگذارد فرزندان هم یاد می گیرند که برای یکدیگر احترام قائل باشند.

معزی بیان کرد: اگر زنی واقعا دوست دارد اختلافات خانوادگی در زندگی اش کمتر شود باید حتما تمرین کند و خیلی خوب یاد بگیرد که اولین و مهمترین فرد زندگیش همسرش است نه خانواده همسر.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: هیچ وقت مترجم و وکیل مدافع خانواده خودتان نباشید و تلاش نکنید از کارهای آنها دفاع کنید یا آنها را برای همسرتان با ترجمه کردن توجیه کنید.

وی معتقد است: هرگز اجازه ندید که دیگران به اسم دلسوزی، راهنمایی، تجربه و ترحم به حریم خصوصی زندگی شما راه پیدا کنند چرا که هر کسی باید سبک زندگی خودش را شخصا طراحی کند.

به بیان معزی، نسخه ها و رونوشت زندگی دیگران به درد اشخاص دیگر نمی خورد و هر کس باید در زندگی شخصی برای خودش برنامه داشته باشد حتی برای دعواها و مشاجره های احتمالی برنامه ریزی کند.

به گفته این کارشناس، اگر همسرتان به هر دلیلی برای رفت و آمد کردن با خانواده شما مشکل دارد، تحت هیچ شرایطی اجازه ندارید به انجام این کار مجبورش کنید و گاهی وقت ها خیلی بهتر است که از خواسته های خودتان به نفع دوام و بقای خانواده صرف نظر کنید.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: تمرین کنید تا از کنار بعضی از مسایل سُر بخورید و رد شوید تا اینکه بخواهید با آنها برخوردی کنید که دردسر ساز بشود به طوری که نتوان آن را جمع و جور کرد.

به گفته معزی، همیشه و در هر شرایطی، حامی و پشتیبان همسرتان باشید و آن را در شرایط سخت و دشوار زندگی تنها نگذارید، اگر اهل قهر کردن هستید هرگز اجازه ندارید خانه را برای مدت طولانی و بی خبر ترک کنید.

معزی تاکید کرد: در مواقع دلخوری و عصبانیت و جر و بحث کردن، پای خانواده ها رو وسط نکشید و حتی المقدور جلوی فرزندان خودتان خویشتن داری کنید، هرگز به همسرتان توهین نکنید و او را تهدید نکنید چون با این کار به انتخاب خودتان و در واقع به خودتان توهین می کنید، یادتان باشد که زندگی مشترک رینگ بوکس و نزاع نیست و برد و باخت یکطرفه ندارد یا هر دو نفر با هم برنده می شوند یا هر دو با هم می بازند.

این کارشناس اجتماعی خاطر نشان کرد: اگر اشتباهی را مرتکب شدید، صادقانه آن را بپذیرد و جبرانش کنید و البته فراموش نکنید که بهترین نوع عذرخواهی علاوه بر دلجویی کردن، تکرار نکردن اشتباه و تغییر رفتار است.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار