19. آذر 1396 - 15:29   |   کد مطلب: 19830
یک مدرس دانشگاه و عضو شورای شهر همدان اظهار داشت: حل مشکلات فرهنگی دانشگاه ها و مقابله با تهاجم فرهنگی جزء حوزه اختیارات و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به نوعی مغفول مانده است یا به درستی اجرا نشده است و نیاز است شرح وظایف این شورا یکبار دیگر بازخوانی شود و متناسب با شرح وظایف سیاستگذاری های درست صورت گیرد.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, نوراله زاده

 به گزارش شبنم همدان ، نوراله زاده عضو شورای شهر همدان و مدرس دانشگاه در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بر اساس شرح وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی جامعه و دانشگاه امروز با اهداف تبین شده این شورا بسیار فاصله دارد. 

وی ضمن بیان اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این شورا باید در بحث سیاستگذاری و طرح های مختلف کاربردی جهت اهداف فرهنگی فعال باشد که از جمله این کارها فعالیت در حوزه زنان و تحکیم روابط حوزه و دانشگاه و همکاری این دو نهاد و همچنین مقابله با تهاجم فرهنگی در سایر حوزه های فرهنگی را میتوان برشمرد.

 

عدم موفقیت کامل شورای عالی انقلاب فرهنگی

نوراله زاده بیان داشت: مشکلات مختلف فرهنگی جامعه و دانشگاه حاکی از عدم موفقیت کامل شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در حوزه های مختلفی که وجود دارد دیده میشود. به عنوان مثال مقابله با تهاجم فرهنگی یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود تهاجم فرهنگی در حوزه هنر سینما و تئاتر بسیار اثر گذار بوده است و بسیاری از فیلمها و نمایش ها با عادی نشان دادن روابط نامتعارف زن و مرد و تهاجم به چارچوبهای اخلاقی خانواده  به تهاجم فرهنگی دامن میزنند.

وی در انتقاد به کار دست اندکاران سینما گفت: در بسیاری از موارد دیده میشود که فیلمهای اخلاقی و مذهبی مدت کوتاهی اکران میشوند اما فیلمهایی که رواج دهنده برخی ابعاد فرهنگی بیگانه هستند هفته ها و ماهها بر روی پرده سینما می مانند.

 

سیاست های درستی برای مقابله با تهاجم فرهنگی تدوین نشده است

وی در خصوص مشکلات فوق تصریح کرد: این مسائل نشان میدهد که سیاست ها روشن و درستی برای مقابله با تهاجم فرهنگی تدوین نشده است و شورای انقلاب فرهنگی در حوزه های نظارت و تبیین سیاست و راهبری در جامعه ضعف عملکردی داشته یا سیاستهای تدوین شده از سوی شورا در جامعه اجرا نشده است.

 

رفرنس های دانشگاهی باید  اسلامی شوند

این مدرس دانشگاه همچنین در خصوص ارتباط حوزه و دانشگاه بیان داشت: اغلب دروس دانشگاهی در جامعه ما از روی منابع تدوین شده غربی تدریس می شوند در حالیکه دانشگاههای ما اسلامی هستند و در بسیاری از موارد نیازمند دخالت و سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تهیه و تدوین منابع اسلامی هستیم.

وی تاکید کرد: رفرنس های دانشگاهی باید ترویج دهنده مبانی تفکرات اسلامی باشند که در بسیاری از رشته ها این خلاء وجود دارد.

 

مشکلات فرهنگی حوزه زنان رو به افزایش است

وی در خصوص مشکلات فرهنگی حوزه زنان گفت: تهاجم فرهنگی غرب در  سالهای اخیر کوشیده است از جایگاه و منزلت زن در نظام اسلامی و نظام خانواده بکاهد. برنامه های فرهنگی غرب ضمن کاستن از شئن و منزلتی که اسلام برای  زنان تعریف کرده است کوشیده اند جایگاه مادران را تنزل دهند و در این شرایط نیازمند سیاست های جدی انقلاب فرهنگی و الویت بندی درست در تدوین برنامه های فرهنگی هستیم.

 

معیارهای فرهنگی در گزینش مدرسان دانشگاه کم رنگ شده است

نورله زاده  اظهار داشت: دانشگاهها در دهه های گذشته در گزینش استادان با در نظرگرفتن معیارهای فرهنگی هم سو با سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکت میکردند که متاسفانه در سالهای اخیر معیارهای فرهنگی کم رنگ تر شده است و جزء نقاط ضعف این شورا است.

 

 

وی در پایان تصریح کرد: همه مشکلات مطرح شده جزء حوزه اختیارات و وظایف شورای انقلاب فرهنگی است که به نوعی مغفول مانده است و به درستی اجرا نشده است و نیاز است شرح وظایف این شورا یکبار دیگر بازخوانی شود و متناسب با شرح وظایف سیاستگذاری های درست صورت گیرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار