25. آذر 1396 - 21:27   |   کد مطلب: 19924
رئیس دومین کنگره بین المللی چالش‌های بالینی در مامایی گفت: آندومتریوزیس اخیرا در بین زنان شایع شده که شیوع این بیماری در دنیا ۱۰ درصد گزارش شده، اما علت دقیق آن مشخص نیست.
زنان,بیماری,آندومتریوزیس,نازایی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از زنان خبر : مریم سادات حسینی افزود: عوامل متعددی از جمله علت‌های مادرزادی، برگشت خون قاعدگی، کیست تخمدانی، جراحی‌های ناحیه لگن و … از جمله عواملی است که در بروز این بیماری نقش دارند و وقتی بیماری با علائم مشکوک مراجعه می‌کند بایدبه دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

این متخصص زنان با توجه به علائم آندومتریوزیس یادآور شد: دردهای شدید دوران قاعدگی، حساسیت ناحیه لگن و … از جمله علائم این بیماری است.

وی افزود: پزشک برای تشخیص دقیق و آغاز درمان برای بیمار از معاینه دقیق آزمایش خون و سونوگرافی واژینال استفاده می‌کند.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در ایران آماری دقیقی از شمار مبتلایان وجود ندارد، تصریح کرد: به زنان توصیه می‌شود به محض مشاهده علائم فوق به ویژه دردهای شدید دوران قاعدگی به پزشک مراجعه کنند.

آندومتریوزیس یک بیماری پیچیده و مربوط به سیستم ایمنی و یا هورمونی است که دختران و زنان را در سنین باروری گرفتار می‌کند. نام این بیماری از واژه «آندومتر» یعنی بافتی که سطح داخلی رحم را می‌پوشاند و هر ماه در دوره خونروی ساخته شده و ریزش می‌کند، گرفته شده است. در آندومتریوزیس یا به اختصار «آندو» بافتی شبیه آندومتر در مناطق دیگر بدن در خارج از رحم یافت می‌شود. در این مناطق، بافت آندومتریال به آنچه که به نام‌های ندول‌ها، تومورها، لزیون‌ها کاشته‌ها یا ضایعات نامیده می‌شوند، تبدیل می‌شود. این ضایعات می‌توانند باعث درد، نازایی و مشکلات دیر شوند.

بهداشت نیوز

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار