27. آذر 1396 - 12:31   |   کد مطلب: 19952
هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث اظهار داشت:حدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدتی است که علم و دین را باهم‌ می آمیزد. این وحدت موجب بالا بردن و برافراشتن پرچم اسلام و بیداری جهان اسلام میگردد .

به گزارش شبنم همدان:

27 اذر ماه سالروز شهادت ایت الله محمد  مفتح است که با نام روز وحدت حوزه و دانشگاه معرفی شده است در این خصوص گفتگویی با محمد حسن  قدیری  ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و کارشناس امور عالی استراتژیک انجام دادیم .

وحدت بین علم و دین

کارشناس امور عالی استراتژیک اظهار داشت :وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت بین دنیا و اخرت و وحدت بین علم و دین است . برخلاف مسیحیت که به دلیل ورود خرافات و جعلیات که با عقل و منطق در تضاد است و  خواستار جدایی دین از حکومت شده اند و عقل و استدلال را دشمن دین معرفی می نمایند در دین مبین اسلام و قران تاکید فراوانی بر تفکر و تعقل شده است.

کلاس درس از منظر اسلام عبادتگاه است

وی افزود: بر طبق حدیث نبوی یک ساعت تفکر بالاتر از هفتاد سال عبادت است . دین نه تنها با علم مخالف نیست بلکه تحصیل علم را عبادت خدا و کلاس درس را عبادت گاه معرفی می نماید , در دین مبین اسلام تاکید فروان بر  تحصیل علم در  همه جهات شده است .

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه پیشرفت همه جانبه کشور

وی تصریح کرد: بر اساس دین  اسلام دین با  علم در تضاد نیست. علم تا کنون  نتوانسته است آموزه های قران را بر خلاف عقل بیان کند . بنابراین بر اساس دین مبین اسلام  علم و دین دوبال لازم برای پیشرفت همه جانبه کشور  هستند و چون روحانیون متخصصان دینی و دانشگاهیان متخصصان علوم هستند وحدت بین این دو به پیشرفت همه جانبه کشور خواهد انجامید .بدین ترتیب وحدت حوزه و دانشگاه مورد تاکید امام خمینی(ره )و ایت الله خامنه ای (مد ظله العالی )قرار گرفته است.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا اشاره داشت: اقداماتی در راستای برقراری  وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفته است شکل گیری نهاد رهبری در دانشگاه ها و برگزاری و تدریس  دروس معارف اسلامی گامی در راستای عملی شدن این هدف می باشد. حوزه های علمیه نیز از اساتید برجسته دانشگاه دعوت به عمل می آورند. اما این موارد کافی نیست باید تلاشی بیش از این صورت پذیرد .

قدیری ابیانه در خصوص اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نه تنها در کشور عده ای در جهت وحدت این دو نهاد مهم و سازنده گام برمی دارند بیگانگان نیز در تبلیغات خود در این مسیر گام بر می دارند.

 

هر نظریه ای که دانشمندان مطرح می کنند علم نیست

وی افزود: یکی از اشتباهاتی که در دانشگاه ها و هر  سطح علمی  صورت می گیرد این است که نظریات دانشمندان را علم تصور می کنند در حالی که هر نظریه ای علم نیست بلکه استنباط افراد از وقایع علمی است. در زمانی موجی ایجاد  شده بود که بر اساس نظریه داروین  انسان از  نسل میمون پدید آمده است و عده ای  در داخل به دنبال این بودند که بگویند حتی اگر انسان از نسل میمون باشد تضادی به قرآن ندارد, در حالی  که این نظریه از نظر علمی ثابت  نشده است. بدین ترتیب ما باید تفاوتی با ارائه  نظریه علمی با دین قائل شویم و هر نظریه ای را به عنوان علم نپذیریم .قرآن و اسلام با علم  سر ستیز ندارند . اسلام دنیا را مزرعه آخرت می داند. به عنوان مثال فمینیست ها زن و مرد را در تضاد با یکدیگر معرفی می نمایند در حالی که دردین اسلام مرد وزن مکمل یکدیگر هستند .

در ارتباط با اهمیت وحدت دانشگاه و حوزه گفتگویی با مجید سرکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و معاون پرورشی مدارس شهر همدان انجام دادیم .
سرکانی اظهار داشت :مقام معظم رهبری (ظله تعالی ) می فرمایند: "وحدت حوزه و دانشگاه مثل همه تدابیر و تصمیمات  مهمی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما، آن حکیم عالی مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند، یکی از برکات وجودی ایشان بوده و هست و ان‌شاءالله خواهد بود.

شهید مفتح ؛ روحانی برجسته و آشنا با نیاز زمان
مرحوم شهید مفتح، علاوه بر این‌که یک روحانی برجسته و فداکار و روشنفکر و آشنای به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت که در تعداد معدودی از فضلای آن عصر  این خصوصیت وجود داشت؛ و آن قدرت ارتباط‌گیری با نسل جوان و دانشجویان و کسانی که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و یک عالم به دین بشنوند ...
تصادفی هم نیست که روز اتحاد دانشجو و روحانی، یا حوزه و دانشگاه روز شهادت وی قرار داده شده است، چون انصافا حلقه وصلی بود متناسب با چنین خصوصیتی خدای متعال پاداش این شهید عزیز را داد و آن شهادت بود.
شهادت پاداش بزرگ و اجر عظیمی است و خدای متعال بندگان صالح خود – از جمله این بنده صالح – را از این اجر محروم نکرد؛ امیدواریم درجاتش روزبه‌روز عالی باشد."

برافراشتن پرچم اسلام در سایه وحدت حوزه و دانشگاه

سرکانی تصریح داشت :وحدت حوزه و دانشگاه به معنای  وحدتی است   که علم و دین را  باهم‌ می آمیزد. باید این دو هدف اصلی وحدت  دین و علم را در کنار یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم  یک جامعه سالم داشته باشیم . این وحدت موجب بالا بردن و برافراشتن پرچم اسلام و بیداری جهان اسلام میگردد .
وی تاکید کرد یک جامعه ی پویا نیازمند یک حرکت همگام با  علم و دین است .چنانچه این سخن در عمل اتفاق بیافتد وحوزه ی علم با حوزه ی دین یک هدف را دنبال نمایند . قطعا جامعه  دچار تحول بنیادین اساسی خواهد شد .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث ادامه داد : اقداماتی که باید در این زمینه صورت بگیرد   عبارتند از :
۱.وحدت وهمگرایی در هدف وانگیزه
۲.همکاری و هماهنگی در عمل
۳.توجه به اصول راهنما در مقام ‌عمل
۴.وحدت حوزه و دانشگاه نباید دچار بازتاب سیاسی گردد
۵.وحدت حوزه و دانشگاه باید همراه با تعامل تمام آحاد جامعه باشد
۶.باید کاری کرد که حوزه ودانشگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند و از اختلاف انها جلوگیری نماییم
۷.ابجاد ارتباط صحیح  و ‌پل پژوهشی فی مابین حوزه ودانشگاه
۸.حوزه و دانشگاه باید به یک‌ ادبیات گفتمانی مشترک برسند
۹.تعمیق مباحث فکری در حوزه مسائل جدید در قلمرو دین پژوهی و علوم انسانی و اجتماعی به منظور دستیابی آگاهانه به نقاط مشترک معرفتی، عاملی است که می تواند در این عرصه بسیار کارساز باشد
۱۰.توجه به زمینه سازی های لازم برای همگرایی نخبگان این دو نهاد در سیاست گذاری و برنامه ریزی های کشور و نظام های آموزشی، به ویژه در آموزش و پرورش، نکته مهم و ثمربخش دیگری است
۱۱.باید از همگرایها استفاده کنیم و از واگراییها بپرهیزیم
۱۲.دانشجویان دانشگاه و طلاب حوزه ی علمی باید مراقب باشند هیچکدام نردبان ترقی و بازیچه سیاسی مسئولینی که قصد دارند خودرا وکارخودرا توجیه کنند نشوند.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار