15. دى 1396 - 11:54   |   کد مطلب: 20234
«قراگل»؛ روستایي كه به «بيكاري» نه گفت;
بانوانی که آتش به اختیار، «اشتغال» را معنا بخشیدند
بانوان این روستا در رشته نقاشی روی سفال در حال فعالیت هستند، به طوری که اقلام سفالی خام از لالجین و همدان که عمده آن مربوط به لالجین است، به این روستا ارسال شده و بانوان با طراحی نقوش و میناکاری روی آن مجدد آنها را برای فروش و صادرات به آنها بازمی‌گردانند.
روستای قراگل,همدان,بانوان روستایی,اشتغالزایی,بیکاری,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : مشاغل خانگی مدتی است به منازل شهری و روستایی راه یافته و محلی برای درآمد بانوان در منزل شده و اقتصاد خانواده را نیز رونقی داده است.

در این میان؛ بانوان روستایی نیز از قافله اشتغالزایی عقب نمانده و خود را وارد کار کرده‌اند، کارهایی که شاید علاوه بر جنبه اقتصادی و ارزش مادی، از ارزش معنوی نیز برخوردار است، زیرا بیشتر کارهایی که روستاییان را جذب کار کرده است، صنایع‌دستی است.

مشاغل کوچک و خانگی هزینه بالایی را به خانواده‌­ها تحمیل نمی‌کند و در عین حال می‌­تواند سبب افزایش درآمد و در نهایت تولید ثروت در کشور شود هرچند اگر این درآمدزایی در صنایع‌دستی باشد که موجب معرفی فرهنگ و اصالت یه شهر و روستا نیز به شمار می‌رود.

هرچند مشاغل خانگی نیز دارای ساز و کارهای خاص خود است اما همین که بتواند اقتصاد یک خانواده روستایی را به چرخش درآورده و اوقات فراغت آنها را پر کند، خود از ارزش بالایی برخوردار است و در این زمینه می‌توان سایر جنبه‌های کار را نیز در نظر نگرفت.

اوایل سال جاری طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال در روستاهای هدف گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح شد و بر این اساس از 73 روستای مد نظر در کشور، سه روستا در همدان انتخاب شد که نمایندگانی از مرکز به همراه کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از آنها بازدید کردند و اهالی آن برای همت در این زمینه توجیه شدند.

این طرح بدین صورت بود که اهالی این روستاها می‌توانستند با ورود به یک حوزه صنایع‌دستی موجب اشتغالزایی شوند، تسهیلاتی نیز به آنها اعطا می‌شد که در این صورت علاوه بر معرفی و رونق صنایع‌دستی آن روستا، اشتغالی را برای خود و خانواده خود فراهم می‌کردند.

اینکه این طرح تا کجا پیش رفته نیاز به بررسی بیشتری داشته و در این گزارش مجالی برای پرداختن به آن نیست، اما برخی از روستاها هستند که به صورت «آتش به اختیار» وارد عمل شده و منتظر طرح، لایحه و بودجه نمانده و کار را شروع کردند.

«قراگل»، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کبودراهنگ است که در فاصله 24 کیلومتری این شهر قرار دارد این روزها بانوان آن دست به کار بزرگی زده و اشتغال را معنا بخشیده‌اند.

این روستا دارای 900 نفر جمعیت است که بیشتر آقایان در مشاغل دامداری و کشاورزی مشغول به کار هستند و 95 درصد از بانوان در زمینه نقاشی روی سفال و پنج درصد نیز در فرش‌بافی فعالیت می‌کنند.

*سود این کار برای شاغلان این روستا زیاد نیست

بانوان این روستا در رشته نقاشی روی سفال در حال فعالیت هستند، به طوری که اقلام سفالی خام از لالجین و همدان که عمده آن مربوط به لالجین است، به این روستا ارسال شده و بانوان با طراحی نقوش و میناکاری روی آن مجدد آنها را برای فروش و صادرات به آنها بازمی‌گردانند.

معصومه دبیرنیا یکی از بانوان این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این کار برای گذران وقت مناسب و درآمد حداقلی دارد، اظهار کرد: اکثر دختران و بانوان این روستا در این رشته صنایع‌دستی دست به کار هستند اما درآمد آنچنانی برای آنها ندارد.

وی با بیان اینکه بیشترین سود حاصل از این کار به جیب لالجینی‌ها می‌رود، گفت: چند وقتی است درخواست وام برای رونق کار و همچنین برطرف کردن نیاز اولیه داده‌ایم، اما هنوز اختصاص نیافته است.

این بانوی فعال روستایی تصریح کرد: سود این کار برای شاغلان این روستا زیاد نیست زیرا مبلغی برای طراحی و مبلغی هم برای میناکاری آن پرداخت می‌شود که این مبالغ برای یک نفر نیست و دو نفر این کار را عهده‌دار هستند.

*یکی از مشکلات کنونی بانوان شاغل نبود سرمایه است

یکی دیگر از بانوان شاغل در این رشته صنایع‌دستی با بیان اینکه اکثریت بانوان این روستا کار نقاشی روی سفال دارند، اظهار کرد: بانوان این روستا در منازل خود به صورت انفرادی کار می‌کنند.

نسرین صالحی با بیان اینکه کار در صنایع‌دستی این روستا سود آنچنانی ندارد، افزود: با این وجود بسیاری از بانوان این روستا از این کار راضی بوده و این کار برای انها جذابیت دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این شغل نبود سرمایه است، گفت: اگر با اعطای تسهیلات سرمایه‌ای برای این کار داشته باشیم، روند کار نیز بهتر خواهد بود.

این بانوی شاغل روستایی با بیان اینکه سفال‌ها از لالجین برای رنگ‌آمیزی به این روستا اعزام می‌شود، بیان کرد: در ابتدا مربیانی با حضور در روستا آموزش‌های لازم در این رشته صنایع‌دستی را در اختیار ما گذاشتند و سپس کار در این زمینه را شروع کردیم.

*حمایت میراث فرهنگی با ارائه تسهیلات و مجوز توسعه کارگاه

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودراهنگ نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بانوان روستای قراگل در رشته نقاشی روی سفال مشغول به کار هستند و در این روستا هیچ بانوی بیکاری نمی‌توان یافت.

مهدی غلامی با بیان اینکه بسیاری از نوجوانانی که مدرسه می‌روند نیز در این زمینه کمک می‌کنند، تصریح کرد: کار اینها به این شکل است که سفال خام را از همدان و لالجین به این روستا انتقال می‌دهند و پس از رنگ‌آمیزی مجدد به آنها تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص حمایت میراث فرهنگی از اشتغال این روستا خاطرنشان کرد: در حال حاضر آنها که درخواست وام دارند، به بانک معرفی می‌شوند و برای افراد متقاضی مجوز کارگاه نیز مجوز داده شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودراهنگ تصریح کرد: به اهالی روستا اعلام شده است که اگر کسی نیاز به توسعه کارگاه و تسهیلات روستایی دارد، درخواست خود را ارائه دهند.

غلامی از ارائه تسهیلات مشاغل خانگی برای سه نفر برای خرید کوره خبر داد و یادآور شد: روستای قراگل با داشتن 200 هنرمند رشته نقاشی روی سفال در همه خانه‌ها این هنر ترویج یافته و هیچ خانم خانه‌دار بیکاری ندارد.

به گزارش فارس؛ با وجود بیکاری موجود در شهرها، این روستا به صورت آتش به اختیار وارد عمل شده و علاوه بر رونق‌بخش صنایع‌دستی بومی همدان، درآمدزایی را برای خانواده به ارمغان آورده‌اند که برای توسعه این بخش و انگیزه بانوان شاغل در این بخش باید حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد.

انتهای پیام/ص

روستای قراگل,همدان,بانوان روستایی,اشتغالزایی,بیکاری,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

دیدگاه شما

آخرین اخبار