19. دى 1396 - 15:29   |   کد مطلب: 20301
به مناسبت سالروز عملیات کربلای 5
کربلای 5 یادآور شهادت شهید ستار ابراهیمی
فرمانده دوران دفاع مقدس و روای دوران 8 سال جنگ تحمیلی اظهار داشت :کربلای 5 یادآور دلاور مردی سرداری است که 3 شبانه روز داخل کشتی در منطقه عملیاتی کربلای 4در مقابل نیروهای دشمن ایستادگی کرد.

به گزارش شبنم همدان  امروز نوزدهم دی ماه مصادف با آغاز عملیات کربلای 5 می باشد .
در خصوص عملیات کربلای 5 گفتگویی با محمد باقر نوابی سرهنگ و فرمانده دوران دفاع مقدس و روای دوران 8 سال جنگ تحمیلی انجام دادیم .
فرمانده دوران دفاع مقدس به موقعیت و روز عملیات کربلای 5 اشاره کرد و گفت :عملیات کربلای 5 در ساعت یک سی و پنج وقیقه بامداد روز 19دی ماه سال 1365 آغاز شد و تا دوم اسفند 1365 ادامه داشت .
نوابی ادامه داد: عملیات کربلای 5 به مدت 44 روز در منطقه شلمچه به اجرا گذاشته شد .

نوابی تصریح داشت : پس از عملیات والفجر 8 در منطقه بندری فاو فرماندهان برای اینکه بتوانند از فرسایشی شدن جنگ جلوگیری نمایند ,به جنگ خاتمه دهند  تصمیم گرفتند برای دستیابی به پیروزی عملیات فتح بصره را انجام دهند . بصره بزرگترین شهر شیعه نشین عراق,  مرکز اقتصادی و تاسیسات نفتی کشور عراق بود. حتی صدام در سخنانش اذعان داشت:" کلید فتح عراق شهر بصره است ."

عملیات کریلای 4 پلی برای پیروزیهای کربلای 5

وی افزود: در کربلای چهار با توجه به امکانات و نیروهای  زبده و توانمندی که وجود داشت انتظار می رفت فتح بصره به خوبی انجام شود اما متاسفانه به دلیل وجود رادارهای جاسوسی امریکا و هواپیماهای آواکس  در منطقه اطلاعات گروههای ما در اختیار صدام و نیروهای بعثی قرار گرفت. دو هفته پس از عملیات کربلای 4 عملیات کربلای 5 آغاز شد در واقع عملیات کربلای 4 پلی  برای پیروزی های عملیات کربلای 5 بود .

محمد باقر نوابی در خصوص موقعیت استراتژیک عملیات کربلای 5 خاطر نشان کرد :عملیات کربلای 5 در منطقه عمومی شلمچه واقع در جنوب غربی ایران و شرق بصره محلی بین خرمشهر و بصره با رمز یا زهرا (س) انجام شد . شلمچه مرز بین دو کشور عراق و ایران است جاده شلمچه دو شهر بندری بصره و خرمشهر را به هم وصل کرده است.

احداث کانال پرورش ماهی برای دفاع ازشهر بصره
نوابی اشاره داشت :عراقی ها پیش از انقلاب کانال پرورش ماهی به طول سی کیلومتر و عرض یک کیلومتر را برای دفاع ازشهر بصره  ایجاد کردند .آب کانال ماهی به وسیله دو کانال معروف زوجی و نهر دو عیجی از طریق اروند رود تامین می شد کانال مرورش ماهی تا عمق 70 سانتیمتری پر از آب بود و با موانعی همچون سیم های خاردار ,گل و لای ,مین دریایی پوشانده شده بود .برای عبور از این کانال قایق های دریایی به دلیل وجود گل و لای و سیم خاردار دچار مشکل می شدند .اما رزمندگان اسلام با نثار جان خود از کانال پرورش ماهی عبور می کردند .

کانال ماهی محل شهادت بسیاری از رزمندگان اسلام

نوابی تاکید داشت :در قدم به قدم  مناطق 8 سال جنگ تحمیلی  رزمندگان اسلام فداکارانه جنگیده اند , برای دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی ایران جان خود را فدا کرده اند. در کانال ماهی رزمندگان بسیاری شهید شدند تا نفرات بعدی بتوانند از این کانال عبور کنند . 

محمد باقر نوابی یادآور شد :کربلای 5 یادآور دلاور مردی سرداری است که 3 شبانه روز داخل کشتی در منطقه عملیاتی کربلای 4در مقابل نیروهای دشمن ایستادگی کرد با توجه به اینکه برادرش صمد داخل کشتی به شهادت رسیده بود. شهید ستار ابراهیمی در عملیات کربلای 5 در 12 اسفند ماه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
انتهای پیام/ 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار