21. دى 1396 - 21:42   |   کد مطلب: 20338
کارشناسان امر، ایجاد محیطی آرام از سوی والدین برای فرزندان و ورزش از سوی دانش آموزان را راهکاری های مقابله با استرش و اضطراب شب امتحان می دانند.
اضطراب,شب امتحان,دانش آموزان,استرس,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از رودآور : شب امتحان که می شود، هستند برخی دانش آموزان و یا حتی دانشجویان اضطرابریال استرس و دلهره آنان را فرامی گیرد و به قول بعضی دلشوره و دلواپسی از روز امتحان و لحظه تحویل برگه امتحانی به سراغشان می آید، گاهی اوقات این استرس ها آنقدر زیاد می شود که فرد حتی نمی تواند درس های خوانده شده را مرور کند و یا در جلسه امتحان به دلیل اضطراب بیش از حد تمام جواب های سوالات را فراموش می کند.

نگرانی از این که نتیجه امتحان چه می شود، تا حدود اندکی به جاست و سبب رفتن به سمت درس خواندن منطقی و به دور از هرگونه تنش فکری می شود،  اما اگر این نگرانی بیش از حد معمول باشد نه تنها مناسب نیست، بلکه زمینه ساز افت تحصیلی شدید هم می شود.

والدین محیطی آرام برای فرزندان ایجاد و از تحمیل هر درخواست غیرمعقول برای کسب نمره بالا دوری کنند

به گفته «زهرا سوری» کارشناس رواشناسی بیخوابی، یا بدخوابیدن، کوتاهی نفس کشیدن، تنگی نفس، تپش قلب، ایجاد ناراحتی های گوارشی که گاهی با حالت تهوع و دردهای شکمی همراه است، از نشانه های استرس شب های امتحان در برخی افراد است.

وی با بیان اینکه گاهی هم شده فردی در ایام امتحانات دچار لرزش دستان و رنگی پریدگی می شود، اظهار کرد: این گونه استرس ها که بیش از حد است زمینه افت تحصیلی و بیزاری از مدرسه رفتن را در فرد ایجاد می کند، گاهی هم پیش آمده که دانش آموزی از استرس بالا غذا نمی خورد و یا ناخن ها و لب های خود را می جود.

این رواشناس افزود: در این جا لازم است والدین محیطی آرام برای فرزندان ایجاد کنند و از هر گونه فشار برای تحمیل کردن خواسته های خود از جمله اینکه فرزندشان باید نمره بالایی بیاورد خودداری کنند و با کلماتی همچون "عزیزم تو تلاش خود را انجام بده، هر نمره ای گرفتی ایرادی ندارد"، آرامشی در فرزندشان ایجاد کنند.

سوری تصریح کرد: تهیه غذاهای مقوی و کم حجم و شناساندن توانمندی های فرزندان به آنان از سوی والدین در کاهش اضطراب شب های امتحان نیز بسیار مؤثر است و باید والدین از ایجاد حس رقابت های ناسالم و قیاس فرزند خود با دیگران اجتناب کنند.

تدوین برنامه درس مطالعه در طول سال تحصیلی 

وی عنوان کرد: والدین می توانند از همان ابتدای سال تحصیلی برنامه ای سبک و منظم با همکاری فرزندشان برای چگونه درس خواندن تدوین کنند تا شب امتحان دانش آموز با حجم بالایی از دروس مطالعه نشده، روبرو نشود.

این رواشناس تأکید کرد: همچنین تا جایی که امکان دارد از رفتن به مهمانی و یا مهمانی دادن توسط والدین پرهیز شود، تا فشارهای روحی کمتری از نظر کمبود وقت برای فرزندشان به وجود نیاید.

ورزش های سبک، زمینه ساز ایجاد نشاط و کاهش اضطراب های شب امتحان می شود

«حسنا زنگنه» کارشنان ارشد تربیت بدنی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: ورزش های مناسب و سبک و البته به اندازه تا جایی که دانش آموز دچار خستگی بیش از حد نشود، می تواند تا حدود قابل توجهی، استرس را از او دور کند.

وی اظهار کرد: ورزش با ایجاد نشاط و شادابی درونی و بیرونی، زمینه ساز داشتن حسی خوب در هر فردی می شود، همین حس رضایت از تندرستی و نشاط درونی، به تقویت روحیه فرد کمک شایانی می کند و در نتیجه سبب کاهش اضطراب می شود.

امید آن که تمام فرزندان این مرز و بوم به اینده خود امیدوار باشند و هیچ گاه استرش شب امتحان به سراغشان نیاید.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار