23. دى 1396 - 11:45   |   کد مطلب: 20354
یک کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: زوجین با حترام گذاشتن به یکدیگر شخصیت طرف مقابل را تکریم می کنند و هیچ شخصیت تکریم شده ای قادر به انجام کارهای زشت نخواهد بود.

به گزارش شبنم همدان

جامعه اسلامی ایران جامعه ای خانواده محور است. دین مبین اسلام ارزش بسیاری برای بنیان خانواده قائل شده است با این وجود آمارها حاکی از افزایش طلاق در جامعه  کنونی ایران است. برخی از طلاق ها زودهنگام هستند و حتی قبل ازشروع زندگی مشترک به صورت رسمی و در دوره عقد اتفاق می افتند.

 

در ارتباط با استحکام بنیان خانواده و راهکارهایی که می تواند موجب ایجاد الفت بین زوجین شود گفتگویی با سیده فاطمه سادات حسینی مدرس حوزه علمیه و کارشناس علوم قرانی انجام دادیم .

 

طلاق های زودهنگام نتیجه گم شدن صداقت بین طرفین

مدرس حوزه علمیه اظهار داشت :تعداد زیادی از ازدواج ها در دوران عقد منجر به طلاق می شود .از نظر من اولین دلیل طلاق های دوران عقد  این است که خانواده های طرفین صداقت , شفاف سازی های لازم را  در خصوص هزینه ها ندارند. متاسفانه خانواده ها سعی می کنند وجه بهتری از خود به طرف مقابل ارائه دهند. در حالی که این عروس  و داماد قرار است جزء مهمی از اعضای خانواده آنان باشد.

 

معیارهای  ظاهری در انتخاب همسر عامل تزلزل بنیان خانواده

وی افزود: گاهی اوقات معیارها و تصورات  اشتباه موجب می شود افراد انتخاب درستی نداشته باشند و معیارهای اساسی را در انتخاب همسر در نظر نگیرند به عنوان مثال گاهی فرد  جذب موقعیت اجتماعی ,ثروت  و زیبایی طرف مقابل می شود و پس از مدتی متوجه می شود در زندگی معیارهای مهمتری دخیل هستند. برای جلوگیری از این فجایع خانواده ها باید فرصت گفت و گو و شناخت از طرف مقابل را برای فرزندانشان  مهیا نمایند .

 

عصبانیت و بداخلاقی موجب تغییر مثبت طرف مقابل نمی شود

کارشناس علوم قرانی به فاکتورهای ایجاد محبت در زندگی اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: "حسن خلق رشته دوستی را استوار می کند". گاهی اوقات برخی از خانم ها یا آقایان به ظن خود از بد اخلاقی برای تنبیه طرف مقابل استفاده می کنند. افراد باید باور کنند با عصبانیت و بد اخلاقی امکان ایجاد تغییرات  مثبت در دیگران وجود ندارد.

وی در خصوص راههای ایجاد محبت به سخن ائمه اشاره کرد و بیان داشت: حضرت امیر المومنین (ع) می فرمایند :"سه خصلت موجب جلب محبت می شود; خو ش اخلاقی ,ملایمت ,فروتنی ". یکی دیگر از اصول اساسی محبت احترام متقابل است ; اگر زوجین واقعا برای استحکام  بنیان خانواده ارزش قائل شوند هرگز بنیان خانواده متزلزل نمی شود.

 

هیچ شخصیت تکریم شده ای قادر به انجام کارهای زشت نخواهد بود

وی افزود: با بررسی آخرین روزهای قبل از طلاق زوجین دهیم خواهیم دید احترام جایگاهی ندارد و زن و مرد به راحتی به یکدیگر توهین می کنند. زوجین با حترام گذاشتن به یکدیگر در واقع شخصیت طرف مقابل را تکریم می کنند و هیچ شخصیت تکریم شده ای قادر به انجام کارهای زشت نخواهد بود.امام صادق (ع )می فرمایند: "خداوند عز وجل می فرماید هر کس بنده مرا خوار کند باید به من اعلام جنگ کند ."

 

صبر؛ جهاد زنان در میدان مشکلات زندگی مشترک

حسینی تاکید داشت :زوجین نباید در زندگی مشترک احترام گذاشتن خود را وابسته به طرف مقابل نمایند.  چون اگر در برابر بی احترامی فرد مقابل واکنش مشابه نشان دهند دیگر هیج امیدی به اصلاح خانواده و چشیدن طعم خوشبختی وجود نخواهد داشت. حضرت علی (ع) خطاب به تمام مردان و زنان عالم می فرمایند :"خداوند متعال جهاد را بر مردان و زنان واجب کرده است . جهاد مرد بخشیدن مال و جان خویش است تا انکه در راه خدا کشته شود و جهاد زن این است که در برابر آزار شوهرش و غیرت او صبر کند ."

 

کارشناس علوم قرانی یاد آور شد :با توجه به اینکه بنیان خانواده بر محبت و صمیمیت بنا شده است بنابراین زن و مرد باید مراقب باشند از رفتارهایی که  شائبه غرور  و خود برتربینی دارد اجتناب کنند. خانم هایی که سطح اجتماعی بالاتری دارند باید مراقب باشند در صورت کوچکترین رفتاری مبنی بر تکبر و غرور از جانب زن باعث می شود همسرش گمان کند قصد تخریب او را دارد حتی اگر در بعضی از مواقع متوجه شد همسرش تصمیم اشتباهی گرفته است و به مشاوره و راهنمایی نیاز دارد ,نباید سعی کند به طور مستقیم او را از خطایش آگاه کند بلکه باید در نهایت احترام و ظرافت و به آرامی و با روش های غیر مستقیم او را متوجه خطایش کند.

 

وفاداری کلید گم شده خوشبختی

مدرس حوزه علمیه به یکی از مولفه های اساسی خوشبختی اشاره داشت و بیان کرد: برای بقای زندگی مشترک لازم است زوجین به زندگی خود وفادار باشند. وفاداری یکی از نشانه های مومنان است.  لازم به ذکر است که عنوان کنم زمانی که دختر و پسر تصمیم می گیرند ازدواج کنند و زندگی مشترک را آغاز می کنند با یکدیگر عهد می بندند که تا پایان عمر همراه یکدیگر باشند ,در  برابر  سختی ها  و مشکلات زندگی  صبر و تحمل داشته باشند.

 

بی وفایی و عهدشکنی همسر مجوز زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی نیست

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر زنان و مردانی را مشاهده می کنیم که در نهایت بی تعهدی حریم روابط خود را با جنس مخالف حفظ نکرده اند و بدون توجه به هنجارهای جامعه رفتار می کنند. زوجین باید به یاد داشته باشند پس از اینکه عقد ازدواج بر آنها جاری شد از حالت انفرادی خارج می شوند و با همسر خود، ما و مشترک می شوند و هر گونه رفتار مثبت یا منفی چه بسا به سعادت و شقاوت طرف مقابل منجر شود. گاهی اوقات برخی افراد بی وفایی و عهد شکنی طرف مقابل را مجوز خطا و اشتباه خود می دانند به محض اینکه کوچکترین نشانه ای از خطا و عهد شکنی را در طرف مقابل خود مشاهده نمودند به بهانه جبران بدی او به عهد شکنی و بی وفایی روی می آورند.

 

حسینی ادامه داد :وفای به عهد نشانه بزرگی شخصیت است در پیشگاه عدل خداوند هر کس باید پاسخگوی خطاهای خود باشد .

  انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار