27. دى 1396 - 8:41   |   کد مطلب: 20412
اگر در دهه‌های گذشته، افراد برای فعالیت با بازی‌های رایانه‌ای باید به مکان‌های مختلف می‌رفتند، امروزه این بازی‌ها به‌راحتی در موبایل‌های هوشمند قابل دسترس هستند و می‌توان در هر موقعیتی از آن‌ها استفاده کرد. همین روند باعث شده است که افراد از جهان واقعی دور شوند و زندگی خودشان را در جهان بازی‌ها بگذرانند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از طنین یاس

در در دهه‌های گذشته، افراد برای فعالیت با بازی‌های رایانه‌ای باید به مکان‌های مختلف می‌رفتند، امروزه این بازی‌ها به‌راحتی در موبایل‌های هوشمند قابل دسترس هستند و می‌توان در هر موقعیتی از آن‌ها استفاده کرد. همین روند باعث شده است که افراد از جهان واقعی دور شوند و زندگی خودشان را در جهان بازی‌ها بگذرانند.

بروز یک بحران همه‌گیر: «همه» می‌توانند بازی کنند 

وقتی که بازی‌های رایانه‌ای طراحی شدند، درصد کمی از مردم جهان به این بازی‌ها دسترسی داشتند و «همه» انسان‌ها نمی‌توانستند از این امتیاز برخوردار باشند. با این ‌حال، گروه افرادی که به این بازی‌ها دسترسی دارند، روزبه‌روز در حال گسترش است و هر روز انسان‌های بیشتری می‌توانند از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنند. درواقع‌، ما امروزه با یک اتفاق عجیب‌وغریب مواجه نیستیم و بازی‌های رایانه‌ای هم نمی‌توانند ما را جادو کنند. مساله به همین فراگیر شدن بازی‌های رایانه‌ای و امکان دسترسی انبوه انسان‌ها به این بازی‌ها برمی‌گردد. 

بازی‌های رایانه‌ای به یک «حرفه» در جهان معاصر تبدیل شده‌اند 

حتما دیده‌اید افرادی را که از پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یک «حرفه» نام می‌برند و حتی از همین طریق کسب درآمد می‌کنند. این امکان در دهه‌های گذشته نیز وجود داشته، اما به اندازه امروز جدی نبوده است. محققان نمی‌گویند که اگر هر فردی از بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان حرفه نام ببرد، حتما به اختلال بازی کردن مبتلا شده است، اما واضح است که افراد بیشتری در جهان معاصر ترجیح می‌دهند که زندگی خودشان را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص بدهند. 

بازی‌های رایانه‌ای پیچیده شده‌اند 

بازی‌های رایانه‌ای روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و به موازات پیچیده‌تر شدن این بازی‌ها، جنبه‌های بیشتر و جدی‌تری از بازی‌ها می‌توانند انسان‌ها را به خودشان جذب کنند. حتی بسیاری از این بازی‌ها دارای قابلیت‌های تعاملی هستند؛ یعنی می‌توانند با کاربر خودشان صحبت کنند و احساس برقراری ارتباط را به او القا سازند. همه این ویژگی‌ها می‌توانند مثبت و مفید باشند، اما می‌توانند کاربر را به‌طور غیرعادی و عجیبی هرچه بیشتر و بیشتر به درون خودشان فروبکشند. هرچه پیشرفت‌های تکنولوژیک بیشتر می‌شود، می‌بینیم که جذابیت بازی‌های رایانه‌ای نیز بیشتر از قبل افزایش می‌يابد. 

مشکلات ناشی از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر شده‌اند 

آمارها و مطالعات علمی نشان می‌دهند که سبک زندگی بی‌تحرک و میزان چاقی، با میزان پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای مرتبط هستند. محققان می‌گویند که بازی‌های رایانه‌ای تنها دلیل شکل‌گیری این مشکلات محسوب نمی‌شوند، اما نقش خاص خودشان را دارند و نمی‌توان این مساله را کاملا نادیده گرفت. 

بازی‌های رایانه‌ای و دوری از جهان واقعی 

در حالی که بازی‌های رایانه‌ای همیشه دارای ویژگی‌های اعتیادآوری بوده‌اند، اما نحوه استفاده ما از این بازی‌ها به‌طور چشمگیری تغییر کرده است و بازی‌های رایانه‌ای هرچه بیشتر در بخش‌های مختلف زندگی ما رسوخ کرده‌اند. محققان می‌گویند که همراه با پیشرفت‌های تکنولوژیک، روند دسترسی به بازی‌های رایانه‌ای راحت‌تر شده است و سازندگان این بازی‌ها همچنان برای راحت‌تر کردن این دسترسی تلاش می‌کنند. اگر در دهه‌های گذشته، افراد برای فعالیت با بازی‌های رایانه‌ای باید به مکان‌های مختلف می‌رفتند، امروزه این بازی‌ها به ‌راحتی در موبایل‌های هوشمند قابل دسترس هستند و می‌توان در هر موقعیتی از آن‌ها استفاده کرد. همین روند باعث شده است که افراد از جهان واقعی دور شوند و زندگی خودشان را در جهان بازی‌ها بگذرانند. 

علائم در مقابل علت: آیا مشکل فراتر از بازی‌های رایانه‌ای است؟ 

اگر فردی واقعا به اختلال بازی کردن مبتلا باشد، باید این سوال را درباره او مطرح کنیم که دقیقا چرا به چنین مشکلی دچار شده است؟ درواقع، ما باید به این نکته توجه کنیم که بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند نوعی پوشش پنهان‌کننده برای مشکلات دیگر و اساسی‌تر باشند. بعضی از افراد واقعا دوستان صمیمی و مناسبی ندارند یا از نظر مهارت‌های اجتماعی با اختلال مواجه هستند. بنابراین، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند از نشانه‌های هشداردهنده‌ای باشد که مشکلات عمیق‌تر را به ما یادآور می‌شود. در این مواقع، بهتر است که ابتدا سراغ ریشه مشکلات برویم و همه چیز را سطحی بررسی نکنیم. 
 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار