16. بهمن 1396 - 10:30   |   کد مطلب: 20685
گفتگو با محقق و کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی :
مبارزان و مجاهدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران در روزهای انقلاب
در روزهای پر هیاهوی انقلاب علاوه برافرادی که در خیابان ها به مبارزه با رژیم ستم شاهی میپرداختند تعدادی از مبارزان در جمع پزشکان و کادر درمان بوده اند. به گفته کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی دو نفر از پزشکان همدانی به نامهای دکتر انصاری و هوشنگ باب الحوائجی مجروحان تظاهرات را در منازل مداوا می کردند.

به گزارش شبنم همدان

یکی از نکات تامل برانگیر وقایع انقلاب  افرادی هستند  که درتظاهرات مجروح می شدند ,به سه صورت مورد پذیرش قرار می گرفتند. افرادی که نیاز به اتاق عمل داشتند با اسامی مستعار تشکیل پرونده می دادند  ,افرادی که به صورت سرپایی مداوا می شدند از یک درب وارد بیمارستان می شدند و از درب دیگر به صورت پنهانی خارج می شدند و دسته سوم افرادی که در منازل توسط دکتر انصاری و هوشنگ باب الحوائجی ویزیت می شدند.

 

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می فرمایند :"در زمانی که جمهوری اسلامی را بنا داشتیم که تحقق پیدا کند بحمدالله خیلی چیزهایش هم تحقق پیدا کرد لکن نگرانی من از داخل خودمان است. از دوجهت یک جهت سبک است و جهت دیگر سنگین. این جهت سبک آن کارهایی است که مخالفین می کنند ,توطئه ها و دسته بندیهایی است که مخالفین دارند این چیز مهمی به نظر من نیست آنچه مهم است این ناسازگارهایی است که در ارگانهای اسلامی است مملکتی اسلامی و تا به هنگامی که همکاری همه طبقات به هرکجا که بروی با هم توافق ندارند و مرتبا دعوت به توافق می کنند همه لکن خودشان با هم توافق ندارند این موجب نگرانی است ."(صحیفه نور جلد 12 صفحه 163)

 

در جهان در زمان های مختلف ، انقلاب های گوناگونی روی داد اما هیچ یک ازاین انقلاب ها همچون انقلاب اسلامی دگرگونی و تغییر  بزرگی در نظام سلطه پدید نیاورد. انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر روحیه انقلابی و پیروی از امام خمینی (ره ) شکل گرفت.

 

در ارتباط با نشریات و میزان انعکاس وقایع روز و اوضاع شهر همدان در روزهای پیش از انقلاب گفتگویی با ابو الفتح مومن کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ,محقق,نویسنده ,مدرس دانشگاه انجام دادیم .

روزنامه کیهان و اطلاعات در سال 57

کارشناس اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت :در سالهای پیش از انقلاب دو روزنامه رسمی اطلاعات و کیهان در همدان به چاپ می رسید علاوه بر این دو روزنامه که تا حدودی وقایع انقلاب (تظاهرات ,افراد دستگیر شده ,......)منتشر می کردند اقای استعدادی عکاس این دو روزنامه از طریق عسکبرداری از وقایع انها را در جامعه انعکاس می داد. در کبود راهنگ رضا معصومی اخبار را تنظیم می کرد و در روزنامه کیهان منتشر می نمود.

 

روزنامه ها و نشریات فعال همدان در روزهای انقلاب

وی افزود: روزنامه کیهان بیش از روزنامه اطلاعات اخبار و وقایع را انعکاس می داد. در آن زمان روزنامه محلی آیندگان در همدان منتشر می شد و بسیار بیشتر ازکیهان به وقایع  روزانه می پرداخت همچنین روزنامه بولتن پارس وقایع را دقیق تر بیان می کرد روزنامه ندای میهن اسناد و اعلامیه ها و سخنرانی ها را به چاپ می رساند. اعتصابات و قطعنامه هایی که توسط دانشگاه بوعلی و روحانیون اعلام می شد را به چاپ می رسانید .

 

ابوالفتح مومن اشاره داشت :روزنامه ها و نشریات هر چه روزهای انقلاب نردیکتر میشوند وقایع را مفصل تر و روشن تر بیان می کنند به همان میزان گزارشات ساواک هر روزکه به انقلاب نزدیکتر می شود بسیار کوتاه و گذرا می شود .

 

و مستند نگار وقایع معاصر: مکان و تاریخ ثبت شده در روزنامه های زمان انقلاب باید با تاریخ شفاهی تطبیق داده شود

محقق و مستند نگار وقایع معاصر به دو اشکال عمده نشریات و روزنامه ها اشاره داشت و گفت :به دلیل هیجان و سرعت ثبت وقایع  روزنامه ها اسامی را دقیق ثبت نمی کردند اخبار و دقایع را با دو روز تاخیر منتشر می کردند مکان و تاریخ باید با تاریخ شفاهی تطبیق داده شود .

دکتر انصاری و هوشنگ باب الحوائجی مجروحان تظاهرات را در منزل ویزیت می کردند

ابوالفتح مومن به وقایع انقلاب اشاره داشت و  ادامه داد :یکی از نکات تامل برانگیر وقایع انقلاب  افرادی هستند  که درتظاهرات مجروح می شدند ,به سه صورت مورد پذیرش قرار می گرفتند. افرادی که نیاز به اتاق عمل داشتند با اسامی مستعار تشکیل پرونده می دادند  ,افرادی که به صورت سرپایی مداوا می شدند از یک درب وارد بیمارستان می شدند و از درب دیگر به صورت پنهانی خارج می شدند و دسته سوم افرادی که در منازل توسط دکتر انصاری و هوشنگ باب الحوائجی ویزیت می شدند.

15 شهید همدانی در روزهای انقلاب جان باختند

مومن تصریح کرد: شهداء انقلاب در شهر همدان 14 الی 15 نفر هستند ,حتی در روز 22 بهمن ماه سال 1357 علی محمد از روی تانک سقوط می کند و به شهادت می رسد .شهید عابدینی در کاخ نیاوران شاه را مورد هدف قرار می دهد  و به شهادت می رسد .

 

همدان؛ تبعیدگاه آیت الله مدنی

محقق تاریخ در ارتباط با افراد تبعید شده گفت :اولین فردی که به شهر همدان تبعید شد. شهید ایت الله اسد الله  مدنی بود ,که در سال 1341 به علت بیماری سل به شهر همدان, دره مراد بیک تبعید شد و ایشان خدمات شایانی در شهر همدان انجام دادند .ایت الله جنتی در سال 1352 به شهر اسد اباد همدان تبعید شد و افراد شاخصی که ازشهر همدان تبعید شدند مرحوم سید صادق حجازی به شهر پاوه و دیواندره تبعید شدند .

 

روحانیون مبارز شهر همدان

محقق و مستند نگار تاریخ نگار در ارتباط با تاثیر  روحانیون برجسته شهر همدان در انقلاب خاطر نشان کرد :روحانیون برجسته شهر همدان از جمله ایت الله آخوند معصومی همدانی ,ایت الله مدنی ,محمد تقی عالمی دامغانی ,ایت الله بنی صدر ,سید رضا فاضلیان تاثیر بسزایی در هدایت و رهنمود های مردمی انقلاب داشتند  و همچنین افراد برجسته ای چون سید صادق حجازی ,محمد ابراهیم درفشی,سید کاظم اکرمی و شهیدان خانواده  دیباج  تاثیر بسزایی در ایجاد انقلاب داشتتد.و مشقت ها و جان فشانی های  بسیاری در راه انقلاب متحمل شدند .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار