22. دى 1399 - 18:49   |   کد مطلب: 20699
درگفت و گو با بانویی مبارزو انقلابی مطرح شد:
از معاونت در مدرسه تا مبارزه علیه رژیم پهلوی
زنان، یکی از گروه هایی هستند که با مشارکت و حضور فعال در این راه به پیروزی انقلاب اسلامی کمک شایانی داشته است؛ حضورهای مستمر در راهپیمایی ها، تظاهرات، جلسات، سخنرانی ها، حمایت و تشویق همسر و فرزندان، همه و همه از بانوان انقلابی این سرزمین به یادگار مانده که ثمره آن انقلاب مردمی و اسلامی ایران بود.
زنان مبارز,انقلاب اسلامی,زنان مسلمان ایران,بانوی مبارز همدانی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع : انقلاب اسلامی ایران تبلور حضور اقشار، گروه ها و سنین مختلف برای نقش آفرینی در سرنوشت جامعه است. این حضور پرشور در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پاسداری از آن نشان از مردمی بودن این انقلاب دارد؛ انقلابی که جایگزینِ شاه محوری و عدم توجه به مشارکت فعال مردم در سیاست و سایر عرصه های جامعه شد.

 

زنان، یکی از گروه هایی هستند که با مشارکت و حضور فعال در این راه به پیروزی انقلاب اسلامی کمک شایانی داشته است؛ حضورهای مستمر در راهپیمایی ها، تظاهرات، جلسات، سخنرانی ها، حمایت و تشویق همسر و فرزندان، همه و همه از بانوان انقلابی این سرزمین به یادگار مانده که ثمره آن انقلاب مردمی و اسلامی ایران بود.

 

زنان پیش از انقلاب اسلامی با دیدی ابزار گونه و منفعلانه به زندگی خود می پرداختند، مشارکت سیاسی برای آن ها در پایین ترین حد خود قرار داشت و از لحاظ اجتماعی نیز در عرصه های مختلف، جای خالی آن ها به وفور دیده می شد؛ اما حضور فعال آن ها در برنامه های سیاسی و مبارزات مخالف طاغوت همراه با حفظ حجاب و عفاف آن ها مثال زدنی و بی نظیر است.

 

هنر انقلاب اسلامی، تحول زنان از لحاظ فکری و روحی بود و از سویی ارمغان این تحول، حضور مشتاقانه و ثمربخش انان در این عرصه است.

 

حال با همه ی این تعابیر می دانیم که نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی غیر قابل انکارست که البته در پاره ای از موارد این نقش نادیده انگاشته می شود؛ بدین سان گفت و گویی با یکی از بانوان مبارز انقلابی همدان صورت گرفت.

 

اقدس طالبیان، بانویی که پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن در عرصه های مختلف حضور فعال داشته است؛

در گفت و گو با خبرنگار نافع از خاطرات خود در آن سالها می گوید:

از سال 1350 وارد مسائل سیاسی شدم و از آن جا که معاون مدرسه بودم، فعالیت خود را از مدرسه شروع کردم و روی دانش آموزان کار می کردم.

 

آن زمان ها شاه احساس کرده بود که مردم از وی معترضند، به این خاطر کلوپ هایی بعدازظهرهای پنجشنبه برپا ساخته بود که بنا شده بود در آن ها از کارها و اقدامات شاه صحبت کنیم، من هم معاون مدرسه بودم و بخشی از این کار بعهده بنده گذاشته شد و من در آن فضاها برعکس، بر علیه شاه سخنرانی می کردم.

 

کار خود را اول از کلاس های درس شروع کردم و پیش علما هم درس می خواندم و بعد از چند جلسه بنا شد برای عموم مردم در سطح شهر هم سخنرانی داشته باشم و کم کم با اوج گیری انقلاب، فعالیت من بسیار شدید شد و اواخر سال 1356 شهرداران، فرمانداران و مسولین کلیدی فرار کرده بودند بدین سان بناشد شورای انقلاب تشکیل و امور را به دست گیرد و در این راستا من نیز عضو شورای انقلاب همدان شدم و رای دوم را بعد از  آقای اکرمی به دست آوردم.

 

وی با تاکید بر این که تمام کارهای انقلاب در همدان بر دوش پانزده نفر عضو شورای انقلاب بود، ادامه داد: فعالیت های من شب ها هم به پایان نمی رسید و در منزل ما انقلابیون گرد هم جمع می شدند و اعلامیه های امام (ره) بازگو می شد و فردا آن ها را در سخنرانی ها بیان می کردیم.

 

یکی از کارهای اصلی من در ان زمان بیان آن گفتارها برای بانوان بود و به آن ها برنامه های راهپیمایی را  اطلاع می دادم و علاوه بر ان ها در جلسات، حسینیه ها، مجالس و مناسبت های مختلف از انقلاب صحبت می کردیم.

 

این بانوی مبارز انقلابی با خنده بیان کرد: بارها ساواک من را به خاطر این اقدامات خواست و من هر بار با ترفندی از دست آن ها نجات پیدا می کرد و حتی یکبار همسرم را بازداشت کردند.

 

نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از مردان است

وی در رابطه با این که بانوان نقشی مثال نزدنی در این عرصه داشتند، افزود:در ابتدا تعداد زنان کم بود و بسیار تعدادمان محدود بود، مرحومه نیک سیرت، خانم جعفرپور، خانم پیرو و چند نفر دیگر بودیم و کم کم بر تعدادمان افزوده شد؛ زنان به عینِ نقشی مهم در پیروزی انقلاب داشتند چرا که اگر خانمی راضی نمی شد که همسرو فرزندانش وارد مسائل سیاسی شود، مانع آن ها می شد از سویی نقش زنان بیشتر از مردان است چرا که زنان، همسر و فرزندانشان را ترغیب برای حضور در عرصه های سیاسی می کردند.

 

نقش زنان در این عرصه نه تنها حمایتی بلکه هدایتی نیز بود و علاوه بر این ها، خودِ آن ها به عینِ در عرصه های سیاسی حضور فعال داشتند.

بازار همدان را تعطیل کردیم

در این راستا، وی به بیان خاطره ای پرداخت:

آقای آخوند که فوت شد و او را به همدان آوردند، ما خانم ها تعدادی محدود داشتیم. من عینک زدم و قیافه خودم را تغییر دادم و وقتی دیدیم بازار باز است، به بازار رفتیم و شعار دادیم. شعارهای ما این ها بود: «سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن» و کم کم مغازه ها تعطیل شد و مردان به صف راهپیمایی ما اضافه شدند.

 

اوائل سال 1357 بود که شب نوزدهم ماه رمضان بود، تمام جلسات شهر تعطیل شده بود و اعلام کرده بودند که هر شخصی جلسه ای در آن روز داشته باشد، خانه اش بمب انداخته می شود. آن زمان، من در کوچه صابونی ها جلسه ای برپا کرده بودم و سوره انا انزلنا را تفسیر می کردم و فردای آن روز جلسه ای با چند تا از بانوان داشتم و وقتی به خانه برگشتم از ساواک زنگ زدن و گفتند چرا دیشب جلسه داشتید؟!

 

وی با خنده ادامه داد: به آن ها گفتم: من عمداً در این جلسه شرکت کردم تا به مردم بگویم شاهنشاه مسلمان است و از این کارها نمی کند.

 

این بانوی مبارز انقلابی همدانی به نقش زنان در تمامی عرصه های پیش از انقلاب اشاره کرد و تاکید کرد

 

امروزه هم زنان نقشی اساسی در حفظ و حراست از ریشه های انقلابی دارند؛ خصوصا در عرصه های فرهنگی بایستی جایگاه خود را حفظ و به تعالی و حراست از انقلاب بپردازند.

 

چنان که مشاهده می شود، حضور پرشور در صحنه انقلاب اسلامی از افتخارات بزرگ زنان مسلمان ایران اسلامی است. آنان در همان روزهای نخستین انقلاب وارد میدان مبارزه شدند و با جهاد خود قدم به قدم، انقلاب اسلامی را یاری كردند. زنان با عزمی استوار علیه طاغوت و استكبار جهانی به صحنه مبارزه امدند و دین خود را نسبت به اسلام و انقلاب به خوبی ادا كردند و حضوری بی بدیل در این عرصه داشتند و همچنان نیز فعالیت ها و حضور پررنگ آن ها را مشاهده می کنیم، بدین سان امیدست این نقش آفرینی ها به فراموشی سپرده نشود و همگان ادامه دهنده این راه باشیم.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار