1. اسفند 1396 - 10:55   |   کد مطلب: 20877
به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛
حضرت زهرا(س) سیده نساء از اول خلقت تا روز قیامت است
ایام فاطمیه فرصتی است تا بتوان فداکاری یک بانو در مسیر حفظ حریم ولایت را به جهانیان اثبات کرد و نشان داد مادر اهل بیت(ع) در صیانت از دین خدا فرزندانش را فدا کرد و چه چیزی زیباتر از ترویج این سیره انقلابی.
شهادت حضرت فاطمه(س),ایام فاطمیه,سیده نساء,,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : باز هم فاطمیه و غم عالم‌گیر مادر سادات، غم غربتی که حدیثی پرمعنا از سلاله پاک نبوی است و بوی یاس، فراغ علی(ع) را به مشام می‌رساند.

غربت فاطمه(س) کم چیزی نیست، غربتی که هم در دوران حیاتش بود و هم در جامعه امروز، غربتی که با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پاسداشت باشکوه این ایام، همچنان فاطمیه در غربت و مهجوریت است و آنطور که باید به تبیین این ایام که قیام فاطمی را به دنبال داشت، پرداخته نمی‌شود.

نه تنها شیعیان بلکه تمام جهان مدیون حضرت زهرا(س) هستند و باید از این ایام و سبک زندگی بانوی دو عالم در الگو‌سازی نسل جوان بهره برد.

دهه فاطمیه را باید همچون دهه محرم با شور و حال خاصی برگزار کنیم، دهه‌ای که پایه‌گذار عاشورا بود و حماسه‌های فاطمی را به حماسه حسینی مبدل کرد، حماسه‌هایی که خون داد تا اسلام بماند، حرمت باشد و انسانیت غرق در روزمرگی نشود.

با وجود اینکه بسیاری از علما ایام فاطمیه را فصل عزا و گریستن در مظلومیت همه ائمه(ع) دانسته و درس‌های فاطمی را برای همه شیعیان لازم و ضروری می‌دانند، اما این ایام آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ در حالی که از حضرت رسول‌(ص) نقل شده که برای خداوند سه حرمت وجود دارد که هر کس آن را رعایت کند خداوند از دین و دنیای او حراست می‌کند که این سه «حریم حرمت خدا، حرمت رسول خدا و حرمت نزدیکان ایشان است».

* قیام حضرت زهرا (س) برای حفظ پیوند قرآن و عترت بود

در همین رابطه یکی از اساتید حوزه علمیه در گفت‌وگو با فارس، پاسداشت ایام فاطمیه و عزاداری در این ایام را مهم دانست و اظهار کرد: مهمترین جریانی که در زندگی بشر قابل توجه است، مسئله هدایت و نحوه‌ هدایت بشر است.

حجت‌الاسلام حبیب شعبانی ادامه داد: مسئله هدایت انسان‌ها از اساسی‌ترین مسائلی است که در قرآن مطرح شده و بر این اساس خداوند متعال برای هدایت بشر ابزارهایی را فرستاده که در رأس همه آن ابزارهای هدایت، قرآن کریم و عترت اهل بیت(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه حدیث ثقلین ناظر بر این دو مسئله اساسی است، گفت: دست برداشتن از قرآن و عترت و تفکیک این دو منجر به ضلالتی می‌شود که در آیات و روایات عنوان شده است.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه اگر کسی بخواهد قرآن را بدون اهل بیت(ع) حفظ کند، به ضلالت می‌رود، بیان کرد: قرآن به تنهایی هدایت‌کننده نیست، «حسبنا کتاب‌الله» شعار اصلی جریان سقیفه است، اما قرآنی که این جریان معرفی کرده بدون راهنمایی از اهل بیت(ع)‌باعث هدایت بشر نمی‌شود.

وی اضافه کرد: سوره عنکبوت آیه 47 حقیقت قرآن و پیوند قرآن و اهل‌بیت (ع) است و اگر این پیوند به هم بخورد، حتی اگر قرآن را نگاه داریم، به ضلالت می‌رویم.

شعبانی با تأکید بر اینکه قیام حضرت زهرا(س) با هدف حفظ پیوند قرآن و عترت بود، افزود: حضرت زهرا(س) همه بلایا را تحمل کردند تا این پیوند ولایت و قرآن که زمینه‌ساز هدایت بشر بود، حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه شاید در بین همه اهل‌بیت(ع) هیچ کس به اندازه حضرت زهرا(س) و فرزندان این بانوی بزرگوار مصیبت در مسیر هدایت بشر نکشیده است، گفت: اگر همه عالم را بگردید، خاندانی چون خاندان حضرت زهرا(س) که برای هدایت بشریت بلا دیده باشند، نخواهید یافت.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قیام حضرت زهرا(س) یک قیام شخصی نبوده و برای هدایت بشر رخ داد، افزود: اینکه یک بانو حاضر شود، بلا و مصیبت ببیند تا هدایت بشر به خطر نیفتد، اوج عظمت اوست؛ ایشان خود و خانواده را فدا کردند و بلا دید تا مسیر هدایت حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه امروز حرفی از قرآن و ولایت در جامعه است، همه آن را مدیون حضرت زهرا(س) است، گفت: شک نکنید اساس حرکتی که در عاشورا اتفاق افتاد و اگر امام حسین(ع) نبود، اسلامی به معنای واقعی کلمه نمانده بود، زمینه ساز همین عاشورا نیز حضرت زهرا(س) است.

شعبانی خاطرنشان کرد: امروز جامعه و همه کسانی که هدایت پیدا کرده و زیر پرچم اسلام هستند و تمام کسانی که سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها می‌شود، مدیون حضرت زهرا(س) هستند.

وی با تأکید بر اینکه مدیون بودن به بانوی دو عالم وظیفه‌ای را برای ما ایجاد می‌کند و آن اینکه حداقل در ایام فاطمیه، جامعه حریم عزای حضرت زهرا(س) را نگه دارد، گفت: از قدیم‌الایام علمای بزرگ نجف و حتی قم در ایام فاطمیه اول و دوم مراسم می‌گرفتند و حریم حضرت زهرا(س) را نگه می‌داشتند و مسلماً امروز نیاز بیشتری برای حفظ حرمت فاطمی داریم.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: اکنون در قم در روز شهادت حضرت زهرا(س) بسیاری از مراجع بزرگ با پای پیاده در دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنند، کسانی که 70 سال احادیث و روایات قرآن و عترت را خوانده‌ و اسلام را فهمیدند و به مقام حضرت زهرا(س) آشنا شدند، اینگونه با حریم حرمت فاطمه(س) برخورد می‌کنند.

*توجه به ایام فاطمیه نیاز به فرهنگسازی دارد

وی اظهار کرد: اینکه جامعه اسلامی ما به ایام فاطمیه کم‌توجه باشد با آن حقیقت و معنای واقعی مقام معنوی حضرت زهرا(س) صادق نیست، امیدواریم جامعه به این مهم توجه بیشتری کند.

شعبانی ادامه داد: البته در سالهای اخیر به برکت انقلاب اسلامی، خون‌ شهدا و زحمات نظام اسلامی رنگ و بوی عزای حضرت زهرا(س) تقریباً قابل توجه شده، هرچند باز هم این مراسم باید بیشتر و پررنگ‌تر برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئله توجه به ایام فاطمیه نیاز به فرهنگسازی دارد، گفت:  متأسفانه ما در ایام عزاداری حضرت زهرا(س) یک فرهنگسازی قوی نداشتیم و شاید چندین سال بیشتر نباشد که مسئله تعطیل بودن روز شهادت حضرت زهرا(س) مطرح شده است.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: همه کسانی که در فرهنگ مردم مانند رسانه‌ها، صداو سیما، مبلغین و مروجین، سازمان تبلیغات، ائمه جمعه، امامان جماعات مساجد و حتی مردم متدین اثرگذار هستند، باید در این حوزه وارد شوند که اگر دست به دست هم دهند فرهنگ خوبی در جامعه راه خواهد افتاد.

وی ضمن تأکید بر اینکه نباید در این مسئله زیاده‌روی کرد، تفریط و کوتاهی‌ها را نیز شایسته جامعه اسلامی ندانست و گفت: اگر در سه روز نخست فاطمیه اول و دوم از پرچم‌ مشکی در سردرب خانه‌ها استفاده شود و فضای جامعه و هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری به سمت پاسداشت ایام فاطمیه حرکت کنند، فرهنگ‌سازی شکل خواهد گرفت.

شعبانی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها نیز تلاش کنند که فاطمیه را به اطرافیان خود بشناسند، گفت: متأسفانه این روزها می‌بینیم که برخی از مجالس شادی در این ایام برگزار می‌شود و وقتی گوشزد می‌کنیم آنها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که این زیبنده جامعه اسلامی نیست و باید آگاه‌سازی شود.

*حضرت زهرا(س) سیده نساء از اول خلقت تا روز قیامت است

معاون پژوهش حوزه علمیه همدان نیز در گفت‌وگو با فارس ضمن تأکید بر اینکه در خصوص فضائل حضرت زهرا (س) روایات فراوانی وجود دارد، اظهار کرد: آیات مختلفی در رابطه با حضرت فاطمه(س) و پنج تن آل عبا نازل شده است.

حجت‌الاسلام سعید شیری بیان کرد: کتاب علامه فیروزآبادی با عنوان «فضائل الخمسة من الصحاح الستة» که فضیلت‌های پنج تن آل عبا را از 6 کتاب اهل سنت در سه جلد جمع‌آوری کرد که رابطه با حضرت زهرا(س) است.

وی ادامه داد: این کتاب به این موارد اشاره دارد که نخستین فردی که وارد بهشت می‌شود، حضرت زهرا(س) است، به حدیث معروف «فاطمه پاره تن من است» در این کتاب پرداخته شده و همچنین روایت دیگری که می‌فرماید «خداوند با غضب فاطمه (س) غضبناک می‌شود و با رضایت فاطمه(س) خشنود می‌شود».

معاون پژوهش حوزه علمیه همدان با اشاره به تفسیر در سوره مریم خاطرنشان کرد: در بخشی از تفسیر این سوره آمده که اهل سنت معتقدند حضرت مریم سیده نساء زمان خود بود و حضرت زهرا(س) سیده نساء از اول خلقت تا روز قیامت است.

وی با شمارش فضائل حضرت زهرا(س) یادآور شد: با همه این اوصاف ما شیعیان در برابر حضرت زهرا(س) وظیفه داریم، زیرا بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) در دفاع از ولایت و امام جان خود و فرزندش را از دست داد و ما نیز نباید نسبت به ایام فاطمیه و گرامیداشت آن بی‌تفاوت باشیم.

شیری با تأکید بر اینکه باید پیام حضرت زهرا(س) را به همگان رسانده و بفهمانیم، افزود: همسرداری حضرت زهرا(س)، تربیت فرزند حضرت زهرا(س) و سبک زندگی این بانوی بزرگ اسلام را باید در جامعه شناساند.

وی با بیان اینکه باید ضمن الگوگیری از زندگی و سیره حضرت فاطمه(س)، آن را در جامعه رواج دهیم، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) می‌فرمایند، «مادرم زهرا (س)  برای من اسوه نکوست»، وقتی ولی عصر(عج) حضرت زهرا (س) را الگوی خود قرار می‌دهند ما نیز به تأسی از ایشان چنین کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه همدان بر لزوم گرامیداشت ایام فاطمیه به صورت پرشور تأکید کرد و گفت: با این وجود می‌بینیم برخی اوقات اهمیتی به ایام فاطمیه داده نمی‌شود، که برخی از آن به کج‌سلیقگی‌ها برمی‌گردد و برخی نیز برای حفظ وحدت شیعه و سنی است.

وی با بیان اینکه مراجع تقلید و مقام معظم رهبری بر این مسئله تأکید فراوان دارند، افزود: امیدواریم جامعه ما ایام فاطمیه که برگرفته از ولایت‌مداری حضرت زهرا (س) است، را درک کند و این ایام پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

ایام فاطمیه فرصتی است تا بتوان فداکاری یک بانو در مسیر حفظ حریم ولایت را به جهانیان اثبات کرد و نشان داد مادر اهل بیت(ع) در صیانت از دین خدا فرزندانش را فدا کرد و چه چیزی زیباتر از ترویج این سیره انقلابی.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار