17. اسفند 1396 - 11:58   |   کد مطلب: 21094
«پویش سبزه ماندگار» هم‌راستا با سنت‌های اصیل ایرانی مبنی بر برکت‌افزایی است، در این پویش به جای سبز کردن غلات و حبوبات از قبیل گندم و جو در سفره هفت‌سين که قوت غالب ایرانیان بوده و واجد نوعی مفاهیم تبرک است اما بعد دور ريخته مي‌شود از بذوری که اساس غذای کشور را تشکیل نمی‌دهند جوانه سبز مي‌كنيم و يا به جاي آن نهال مي‌كاريم.
پویش سبزه ماندگار,سبزه عید,هفت سین,کاشت نهال,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

پویش سبزه ماندگار و سنت‌ برکت‌افزایی

پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : در پی پیوستن جمع کثیری از صاحبنظران، کارشناسان، فعالان محیط‌زیست و فضای سبز و اهالی رسانه و عموم اقشار مردم به پویش سبزه ماندگار بر آن شدیم تا پیرامون ابهامات شکل گرفته در ذهن برخی از هموطنان عزیز در مورد این پویش شفاف‌سازی کنیم و در مدت زمان باقیمانده تا نوروز افراد بیشتری را به پیوستن به این پویش ملی فراخوانیم.

نخستین موردی که برخی هم‌وطنان و هم استانی‌ها در مورد پویش سبزه ماندگار بیان کردند این تصور است که شاید برخی به دنبال حذف و کم‌رنگ ساختن عناصر سفره باستانی «هفت سین» هستند در این بین حتی در فضای مجازی مطالبی طرح شد که دستکاری در جشن چهارشنبه‌سوری منجر به تغییرات نامناسب و تبدیل یک جشن خانوادگی به میدان جنگ و پرتاب نارنجک شده و شاید عزم ایجاد تغییر در عناصر سفره هفت‌سین هم به چنین نتایجی منجر شود، در پاسخ باید گفت که اساسا ما اطلاع خاصی نداریم که کسانی عامدانه در تغییر و تبدل «چهارشنبه سوری» عزم جزم کرده باشند بلکه حداقل در سالیان اخیر تاکید همه مسئولان بر ایجاد یک فضای امن، ایمن و مناسب با شئونات اخلاقی و فرهنگی در راستای لحظاتی فرح‌افزا برای خانواده‌ها و کودکان بوده و از سویی پویش سبزه ماندگار در ماهیت و اهداف هیچ سنخیتی با آن اقدامات مفروض ندارد که پویش سبزه ماندگار چنان که از نام آن پیداست در حفظ «سبزه» به عنوان نماد زندگی و سبزی و شادابی بر سر سفره هفت‌سین ایرانیان تاکید داشته و به هیچ عنوان موضوعی اجباری و دستوری و بخشنامه‌ای نیست بلکه تنها بر مبنای اقناع هموطنان عزیز شکل گرفته است.

* قوت غالب ایرانیان را دور نریزید

اساس این پویش حفظ یک سنت ایرانی در فرم و ایجاد تغییر در محتواست یعنی در این پویش بنا بر این است که به جای سبز کردن جوانه از غلات و حبوبات از قبیل گندم و جو که قوت غالب ایرانیان بوده و همچنین واجد نوعی مفاهیم تبرک و تیمن است با بذوری که اساس غذای کشور را تشکیل نمی‌دهند جوانه سبز شود یا از سبز کردن بذور و نهال‌های درختان به جای گندم و جو استفاده شود که حداقل در پایان روز طبیعت با انبوهی از سبزه‌های رها شده در کانال‌ها و کف خیابان و طبیعت روبرو نباشیم بلکه این سبزه‌ها و نهال‌های رشد کرده را مطابق با آنچه اجداد ایرانی ما در هر جشن و آیینی می‌کرده‌اند، در دل طبیعت بکاریم و سودی به توسعه فضای سبز کشورمان برسانیم که همه در استفاده از آن شریک هستیم و مختص به قشر و صنف خاصی نیست.

وقتی خود ما در برخی از سخنان روزمره از رفتن برکت از زندگی‌ها سخن می‌گوییم باید به برخی الزامات آن که در کنترلمان است توجه کنیم که بزرگترها و کهنسالان ما هنوز وقتی قطعه نانی را در کنار معبری می‌بینند آن را بوسیده از زیر پا برمی‌دارند یا حداقل اگر ندیده‌ایم شنیده‌ایم که نان پختن در قدیم با چه آداب و ادعیه و وضو گرفتن و تمهیدات خاصی انجام می‌شده که نشانگر احترام مردم ما به گندم و نان بوده است و اکنون شایسته نیست که چند هزار تن از این ماده مهم غذایی را به بدترین نحو دور بریزیم.

از طرفی اگر اهل تحقیق و تتبع بیشتری باشیم درمی‌یابیم که تغییر در سنت‌ها بنابر اقتضائات زمان و مبتنی بر عقل جمعی، امر الزاما مذمومی نیست چنانکه گاه حتی برخی از عناصر سفره هفت سین در قرون ماضی با آنچه در دهه‌های اخیر اجرا می‌شود تفاوت دارد و حتی گروهی دیگر از هموطنان هستند که نه بر مبنای احترام به طبیعت و مضرات ناشی از رها کردن ماهی قرمز بلکه بر مبنای تمایل خود به پرهیز از فرآورده‌های گیاهی و احترام به جانداران، به جد از انداختن ماهی قرمز در تنگ پرهیز کرده و حتی مردن آن در خانه را بدیمن می‌دانند با این اوصاف اگر راهکاری مبتنی بر حفظ اصل سنت و تحول و تکامل آن مطرح شود نباید به صرف این که پایبند تمام عیار باستان‌گرایی هستیم از آن رویگردان باشیم.

تمام این سنت‌ها در زمان خود توسط مردمانی وطن‌دوست و برای انسجام و ارتقای روحیات وطن‌دوستی مردم و اعتلای کشوری که همه در آن نفس می‌کشیم پایه‌گذاری شده و اگر امروز سنتی به اعتلای این کشور لطمه بزند از اساس نقض غرض شده که هدف این سنت‌ها همه بر مبنای تعالی و بهروزی ایران و ایرانی بوده است.

مورد دیگری که برخی از مخاطبان پویش مطرح کرده‌اند عدم امکان سازگاری برخی نهال‌ها در اقلیم‌های سرد و منطبق نبودن شکل جوانه آن بر سبزه سنتی است که در این زمینه بهتر دیدیم نظر یک کارشناس و خبره این حوزه را با شما به اشتراک بگذاریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در این مورد اظهار کرد: سطح سبزه‌ای که هر ساله در کشور توسط مردم سبز می‌شود چیزی حدود 4 هزار و 500 تن از بذرهای متنوع غلات و حبوبات را هدر می‌دهد که به تقریب سطحی حدود یک‌هزار و 800 تا 2 هزار هکتار زمین با این میزان بذر کشت می‌شد.

قاسم اسدیان ادامه داد: آبی که برای آن مصرف می‌کنیم هم 4.5 تا پنج میلیون متر مکعب و ارزش ریالی این اقدام حدود 3.5 تا 4 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

*بوته‌های گیاهان دارویی مانند اسطوخودوس، رزماری، بادرنجبویه و مریم گلی را سبزه کنید

وی افزود: به جای این کار پرهزینه و بی‌حاصل که عملا در روز سیزده نوروز با دور انداختن سبزه‌ها و کثیف کردن سطح خیابان و محلات و فضای زندگی تمام می‌شود می‌توان از سوزنی برگ‌ها و کاج‌های مختلف اعم از کاج تهران، کاج سیاه، سرو نقره‌ای و یا سرو خمره‌ای استفاده کنیم با این روش ساده که مخروط آنها را 24 ساعت داخل آب بگذاریم تا باز ‌شود و بذر آن در یک یا دو هفته رشد کند که کاملا شبیه به خوشه گندم سبز می‌شود.

این عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه تصریح کرد: از طرف دیگر می‌توان بذرهای خود این درختان سوزنی‌برگ را که زیر درختان ریخته و در اطراف خانه همه مردم هست را با یک لایه یا دو لایه بذر خیس کرده در داخل ظروف سفالی سبز کرد و بعد این نهال به دست آمده را در طبیعت کاشت.

وی با اشاره به این که بذر برخی از گونه‌ها مانند افرا شبه‌چناری یا اقاقیا و سنجد روی درخت آنها هست، افزود: هر فرد می‌تواند اینها را بکند و برای سبزه درست کردن استفاده کند.

اسدیان بیان کرد: بذر گیلاسی که در تابستان مصرف می‌شود اگر توسط خانواده‌ها نگاه‌داری شود و در دو تا سه هفته مانده به ایام عید در اصطلاح خیسانده شده و پوست آن جدا شود قابلیت جوانه زدن را دارد.

وی عنوان کرد: بذر آلبالو، زردآلو، سنجد و گیلاس هم همان لایه سبز را ایجاد می‌کند و بعد از روز طبیعت هر کدام از بذرهای رشد یافته را در هر کجا بکارند یک نهال می‌دهد.

اسدیان یادآور شد: برخی از بوته‌های گیاهان دارویی مانند اسطوخودوس، رزماری، بادرنجبویه و مریم گلی را هم اگر بکارند در سطحی مانند یک بشقاب کوچک میوه‌خوری و حتی کمتر سبز کنند شکل سبزه سنتی دارد.

*بذر هندوانه و طالبی در عرض یک هفته سبز می‌شود

وی گفت: گیاهان مرتعی از قبیل خانواده گندمیان که در حاشیه درختان یا کنار تیرهای برق وجود دارند مثل ارزن وحشی، پوآها و قیاق نیز بذهایی دارند که مشابه گندم سبز می‌شود و به نوعی در زمره گیاهان بی‌فایده هستند که سبزه زیبایی ایجاد می‌کنند اما مانند گندم یا جو هدررفت کلان منابع غذایی کشور را در پی ندارند.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند دانه‌های مرکباتی که می‌خورند از قبیل پرتقال، لیمو، به لیمو و نارنج را 24 ساعت مرطوب نگاه دارند و بعد از 24 ساعت پوست روی بذر را بدون آن که بذر آسیب ببیند جداکرده آن را به گونه‌ای که بخشی در خاک فرو رود در ظرف مناسب قرار داده یک لایه خاک هم دور آن بریزند و با سنگریزه ثابتش کنند تا ریشه بگیرد و جوانه بزند.

اسدیان یادآور شد: بذر میوه‌هایی مانند هندوانه و طالبی که گاه آن را را دور می‌ریزیم هم اگر کنار گذاشته شده و خشک شود و در کف بشقاب در جای گرم قرار داده شود در عرض یک هفته سبز می‌شود.

وی متذکر شد: دور تا دور ما مملو از بذر است و نیازی نیست آنها را بخریم که طبیعت این بذرها را به وفور می‌پراکند و در همه جا در دسترس هستند که به سادگی اگر 24 ساعت تا 48 ساعت در رطوبت قرار گیرند و روی آن لایه‌ای قرار بگیرد و یا در خاک کاشته شوند، این میزان غلات و حبوبات هدر نمی‌رود.

*لاله عباسی یا خاکشیر را هم می‌توان سبز کرد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان بیان کرد: ما باید به این مسائل فکر کنیم که چگونه می‌توانیم از یک سنت برای بهبود فضای عمومی کشورمان استفاده کنیم و در همین مورد فضای سبز شهرداری هم قرار شده بذرهایی که سنواتی هستند و بی‌استفاده مانده‌اند را در اختیار مردم قرار دهد تا سبز کنند.

وی خاطرنشان کرد: لاله عباسی یا خاکشیر را هم می‌توان سبز کرد؛ معتقدم مهم این است که سنت سبزی و جوانه به سفره هفت سین آوردن حفظ شود بدون آن که غلات و حبوباتی که برای خود انسان و دام مصرف دارد دور ریخته شود.

اسدیان گفت: پویش سبزه ماندگار علاوه بر حفظ غلات و ذخایر استراتژیک غذایی کشور، دانشی تجربی را برای ما فراهم می‌آورد که هم خودمان این همه گیاهان دارویی و خوراکی اطراف خود را بشناسیم هم کودکان ما با دیدن آن روحیه تجربه و علم‌آموزی و ارتباط با طبیعت پیدا کنند.

انتهای پیام/ص

پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار پویش سبزه ماندگار سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید سبزه عید

دیدگاه شما

آخرین اخبار