21. اسفند 1396 - 7:24   |   کد مطلب: 21146
رئیس سازمان اتش نشانی همدان؛
چهارشنبه سوری در سال 95 جان 16 نفر را گرفت
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان اظهار داشت: مراسم پر خطر چهارشنبه سوری در سال م5 منجر به مرگ 16 نفر در کشور شد و تعدا زیادی معلول و مصدوم بر جای گذاشت.

به گزارش شبنم همدان سه شنبه پایان سال نزدیک است و می توانیم با رعایت نکات ایمنی به حوادث ناگوار چهارشنبه سوری پایان دهیم

به مناسبت نزدیک شدن به چهارشنبه سوری گفتگویی با رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان انجام دادیم.

رئیس سازمان اتشنشانی  ازشهروندان خواست بارعایت نکات ایمنی و عدم استفاده از مواد محترقه و خطرناک از تکرار حوادث ناگوار چهارشنبه سوری  که درسالهای گذشته کام خانواده های بسیاری را تلخ کرده است جلوگیری کنیم.

محمدرضا بیاناتی ضمن اشاره به حوادث ناگوار چهارشنبه سوری اظهار داشت : این جشن سنتی  در سال 95 منجر به مرگ 16 نفر شده است و در سر اسر کشور چهارشنبه سوری موجب معلولیت  30 نفر از هموطنان گشته  و بیش از2000 نفر در این روز  مصدوم شده ند.

بیاناتی تصریح کرد: همدان به همراه استانهای آذربایجان غربی و  کردستان بیشترین آمار تعداد مصدومان را در کشور داشته است.

وی افزود: آنچه طبق آمار مشخص شده است نشان می دهد نوجوانان پسر حدود 80 درصد مصدومان را تشکیل می دهند و غفلت این نوجوانان موجب آسیب های روانی سنگینی به خانواده ها می شود.

رئیس سازمان آتش نشانی همدان ضمن اشاره به نقش مستقیم آتشنشانی در این حوزه به برنامه های پیشگیرانه این سازمان اشاره داشت و برنامه آموزش چهره به چهره به دانش اموزان را یکی از مهم ترین این طرح را دانست.

بیاناتی همدان تصریح کرد:  طرح  آموزش چهره به چهره در همدان از 23 بهمن آغاز و تا چهارشنبه پایان سال ادامه خواهد داشت . در این طرح  کارشنان ما  در مدارس حاضر می شوند و با دانش اموزان در خصوص  با خطرات  مواد محترقه و شیوه های پیشگیری و کاهش آسیب های سوانح مختلف صحبت می کنند.

محمد رضا بیاناتی تصریح کرد: انتشار توصیه های ایمنی در خبر گزاریها یکی از اقدامات  سازمان آتش نشانی همدان است که جهت پیشگیری از آسیب های چهارشنبه سوری انجام می شود.  

وی افزود: ما با چاپ پوستر و ترویج هشدارهای ایمنی در سطح مراکز و اداره های  آموزشی شهر مردم  را  با خطرات استفاده از مواد خطرناک آشنا کرده ایم. همچنین بنرهایی در سطح شهر نصب شده اند که هشدارهای لازم را به همشهریان میدهد و ارسال پیامک یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی همدان بوده است که امیدواریم چهارشنبه سوری کم خطری را برای ما رقم بزند.

 

توصیه های ایمنی سازمان اتش نشانی برای شهروندان  در خصوص چهارشنبه پایان سال

                       

1-از نگهداری مواد محترقه، تهیه وساخت وسایل آتش بازی به خصوص در خانه ،زیرزمین،محل کار و غیره جلوگیری کنید

2-از حمل مواد محترقه،آتش زاو انفجاری حتی به مقادیر کم در جیب لباس و کیف خودداری نمایید

3-مواد آتش بازی (منفجره ومحترقه)را مطلقا  به طرف افراد و زیر خودروها پرتاب نکنید

4-از آتش زدن لاستیک ،هیزم،کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی ،معابر،کوچه وخیابان خودداری کنید

5-از پرتاب مواد آتش زامانند فشفشه و موشک روی درختان,بام وبالکن خانه هادخودداری کنید

6- از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت بنزین وغیره بر روی آتش به شدت خودداری نمایید

7-از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول ,اسپری,حشره کش ها و غیره بر روی اتش خودداری شود

    8-  در صورت  اتش بازی برای خاموش کردن آن آب، کپسول اطفاء حریق ودر صورت امکان جعبه     کمکهای اولیه در دسترس داشته باشید 

9-از ایجاد آتش های حجیم و غیر قابل کنترل به شدت بپرهیزید

10-خطرات استفاده از مواد محترقه را به فرزندانمان گوشزد نماییم تا دچار حادثه نشوند

11-هیچگاه مواد آتش بازی را در ظروف شیشه ای ، فلزی، چینی و سفال  قرار ندهید زیرا در صورت انفجار ذرات آن  به اطراف پرتاب می شود و موجب بروز صدمات جانی میشود

12-کودکان ،افراد مسن،زنان بار دار و بیماران قلبی بیشترین آسیب را از صدای انفجار مهیب مواد محترقه می بینند,بیایید حق شهروندی را در مورد آنان رعایت نماییم

13-والدین و مسئولان واحدهای آموزشی با هشدارهای خود نوجوانان و جوانان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با مواد محترقه و منفجره آگاه نمایند

14-از والدین محترم تقاضا می شود از تهیه مواد محترقه(ترقه،کپسول و...)برای فرزندان خود بپرهیزید

 

انتهای پیام /

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار